afvallen door fietsen

Afvallen Door Fietsen: Hoe Effectief Is Je Fiets Of Hometrainer?

Kan je afvallen door fietsen? Dit ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt. Als je een paar keer per week de fiets pakt voor kleine ritjes, zal je niet snel resultaat merken.

Als jij echt wilt afvallen door fietsen, zal je een plan moeten maken en heel vaak de fiets of hometrainer moeten gebruiken. Ook is het belangrijk om een goed fietstempo aan te houden. Alleen dan kan ik zeggen dat afvallen door fietsen een goede methode is.

In dit artikel vertel ik wat de voordelen en nadelen zijn van afvallen door fietsen en geef ik je meer tips over wat het meest effectieve fietstempo is.

Afvallen door fietsen effectief?

Als je in Nederland woont, is het moeilijk om te ontkomen aan de fiets. Zo goed als iedereen heeft er wel één en maakt daar ook veelvuldig gebruik van. Hartstikke goed! Deze personen hoeven helemaal niet sportief te zijn aangelegd. Ze zijn er gewoon mee opgegroeid en zien de voordelen in van het gebruik van de fiets.

Valt het je ook niet op dat de meeste mensen die je op de fiets ziet, er toch meestal wel fit uitzien? Degene die dagelijks fietsen naar hun werk, school of andere dagelijkse dingen, hebben absoluut een streepje voor en zullen gemiddeld fitter en slanker zijn dan degene die hun fiets liever in de schuur laten staan.

Stel je eens voor dat jij niet meer de bus of auto pakt voor kleine ritjes, maar de fiets? Dan zal je ook de voordelen hiervan gaan inzien. Bedenk wel dat het even duurt, voordat jij ook net zo fit en slank bent als iemand die al jaren elke dag fietst. Je hebt dan wel wat in te halen.

Toch is afvallen door fietsen behoorlijk effectief en kan je naast de dagelijkse fietsritjes, ook langere ritjes gaan maken. Gewoon als goede work-out en om meer calorieën te verbranden.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

Natuurlijk is het altijd interessant om te weten hoeveel calorieën je nou precies verbrandt met een bepaalde bezigheid en zo ook met fietsen.

Weeg je 60 kilo en fiets je op een normaal tempo voor 30 minuten lang, dan verbrand je ongeveer 120 calorieën. Weeg je 90 kilo, dan zal je in dezelfde tijd en met hetzelfde tempo ongeveer 180 calorieën verbranden.

Dat lijkt misschien niet veel, maar bedenk wel dat je fietsen heel lang kan volhouden. Zo heeft fietsen nog veel meer voordelen.

Voordelen van afvallen door fietsen

Voor sommige mensen wegen de voordelen van fietsen zwaarder, dan hoe snel ze er calorieën mee kunnen verbranden. Enkele voordelen van afvallen door fietsen zijn:

  • De meeste sporten zijn belastend voor je gewrichten en kunnen snel tot blessures leiden. Fietsen daarentegen is niet belastend voor je lichaam. Als je het rustig opbouwt en op een rustig tempo fietst, heb je maar weinig kans op blessures en kan je prima afvallen met fietsen.
  • Fietsen laat je hart op een regelmatige manier kloppen, wat goed is voor de verbranding van vet.
  • Fietsen kan stress en gevoelens van depressiviteit doen verlagen.
  • Van fietsen worden de spieren in je benen en billen sterker, waardoor deze lichaamsdelen er strakker uit gaan zien.
  • Fietsen is erg makkelijk. (Bijna) iedereen kan het.
  • Je kan (vooral in Nederland) bijna overal fietsen.
  • Tijdens het fietsen op een hometrainer, kan je nog makkelijk televisie kijken.
  • Uit onderzoek van de British Medical Association is gebleken dat slechts 30 km per week fietsen de kans op hart- en vaatziekten tot 50% kan doen verlagen.

Nadelen van afvallen door fietsen

Natuurlijk zijn er ook een paar nadelen van afvallen door fietsen:

  • Je traint nauwelijks je bovenlichaam, waardoor je buik, borst, schouders en armen niet sterker worden.
  • Je hebt een fiets of hometrainer nodig. Een goede fiets of hometrainer kost al gauw honderden euro’s.
  • Het verbranden van calorieën gaat niet heel snel.
  • Om resultaat te zien zal je toch minimaal 5 keer in de week 30 minuten moeten fietsen.

Wat is een goed fietstempo?

Fietsen kan je op meerdere methoden doen. Je kan een vast tempo aanhouden, die je ook lang kan volhouden. Maar zoals ik al eerder zei, je verbrandt hierdoor niet in een rap tempo veel calorieën.

Ben je een gevorderde fietser of van nature sportief aangelegd en hou je wel van een stevige work-out? Dan raad ik je aan om te fietsen met intervallen. Dit wordt ook wel spinnen genoemd en is erg effectief om vet te verbranden. Zo kan je in een kortere tijd, net zoveel calorieën verbranden als wanneer je een vast en rustiger tempo had aangehouden.

Je beenspieren zullen harder aan het werk moeten, waardoor ze sneller zullen groeien. Dat betekent dat je in ruststand ook meer calorieën gaat verbranden. Je spieren hebben nou eenmaal de hele dag door energie nodig.

Ga je echt een les spinnen volgen, dan zal je merken dat je ook meerdere soorten houdingen moet aannemen. Hierdoor zal je dus ook nog eens meer je bovenlichaam trainen, wat zeker ten goede komt voor het afvallen.

Alléén afvallen door fietsen voldoende?

Welke vorm van beweging je ook doet, voeding blijft het allerbelangrijkst voor als je wilt afvallen! De oplossing is dan niet om één of ander zogenaamd fantastisch dieet te gaan volgen, maar je zal je levensstijl moeten aanpassen.

Met dus afvallen door fietsen alleen zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen weinig resultaat opleveren.

Bestel daarom de gloednieuwe en zeer kwalitatief Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en verbrand al je overtollige lichaamsvet, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet. Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

13 reacties

  1. Hometrainen is inderdaad een goed alternatief als je geen gym in de buurt hebt of als de gym gewoon te druk is. tuurlijk je betaal je even hoog voor de aanschaf, maar dan heb je wel een permanente trainingsplek in je huisje

  2. Ik heb drie maanden door Azie gefietst ben 12 kilo afgevallen voor mijn lengte te veel.wil nu graag er een paar kilo s bij hebben maar tot nu toe zonder resultaat wat kan de rede zijn. neen en beweeg normaal

  3. Ik heb gelukkig een hometrainer boven staan , daar fiets ik elke dag 30 min op , en fiets dan 25 km peruur , daarnaast doe ik ook 6 keer in de week buikspieroefeningen 15 minuten

  4. Ik had laatst een emmer gezien en die was erg mooi dus ik die emmer mee en kijken of ik er wa mee kon mooi niet maar wel lekker kalorietjes verband met het lope met het klereding hops zo weer 100 eraf.

  5. ik heb de afgelopen weken een vakantietocht( italie en frankrijk) gemaakt van ca 1200km en elke dag ca 80 km gefietst met bepakking. Echter 1,5 kg aangekomen. Het patroon is identiek aan verleden jaar waar ik ook ca 1200 km gefietst heb.

    Hoe kan het dat je niet afvalt en aankomt?

    1. Beste Theo,

      Dit kan aan allerlei factoren liggen. Misschien heb je meer gegeten, omdat je meer trek had door al het fietsen. Of je hebt meer beenspieren gekregen, waardoor je in gewicht bent toegenomen. Zou het hieraan kunnen liggen?

  6. Beste Laurens,

    Ik heb een plan gemaakt omdat ik na 2 zwangerschappen 20 kilo wil gaan afvallen.
    Een combinatie van goed eten en bewegen.
    De sportschool werkt voor mij niet want ik ben geen groepsdier. Na 2 bijna niet gebruikte sportschool abonnementen heb ik besloten om een Hometrainer aan te schaffen want discipline heb zeker wel! Omdat ik Pcos heb zorgt dit ook voor overgewicht dus een extra uitdaging een goede hometrainer die ook fijn zit te vinden. Kun jij mij een goed en eerlijk advies geven welke home trainer ik het beste kan aanschaffen? Budget is max 400 euro, Comfortabel (in hoeverre dat natuurlijk mogelijk is voor een hometrainer), voor iemand van 1m67 goed in te stellen en vooral een die je niet het gevoel geeft om te gaan vallen tijdens dagelijkse intensieve trainingen. Een niet piepende zou natuurlijk ook fijn zijn. Misschien stel ik wel veel te veel eisen aan een hometrainer maar ik denk dat dat niet erg is voor zo een bedrag :).

    Ik hoor graag van je! Groetjes Bianca

    1. Hoi Bianca,

      Helaas weet ik niets van hometrainers. Stel daarom je vraag eens aan een fitnessinstructeur of een personal trainer.

    2. Voor dat bedrag is de Christopeit Al-2 Ergometer misschien wel wat voor je. Hij heeft verschillende trainingsprogramma’s erop staan en ook hartslaggestuurde programma’s. Das helemaal handig zodat je goed kunt zien of je hartslag binnen de vetverbrandingszone blijft 🙂

      1. Bedankt voor je tip Kelly 🙂

  7. hallo
    ik ben een persoon van meer dan 180 kg
    kan ik ook gewicht verlies bekomen op de home training te doen
    ik dank u op voor baat

  8. Hallo Pierre, natuurlijk kan jij ook gewicht verliezen door op de hometrainer te fietsen. Let er even op dat je bij aanschaf let op het maximum toelaatbare gewicht!

  9. Ik vond de pizza te zwart en weinig toppings hebben, ik zal hier niet snel meer bestellen.

Geef een reactie