web counter
Afvallen door zwemmen

Afvallen door Zwemmen Geschikt? Ontdek De Voordelen en Nadelen

Als je wilt afvallen door zwemmen is het fijn om te weten of dat goed werkt voor jou. Zwemmen is namelijk een sport met veel voordelen, maar ook nadelen.

Een voordeel van zwemmen is dat het een lage impact heeft op het menselijk lichaam. Een nadeel is dat de vetverbranding pas laat op gang komt. Dus wil jij weten of jij baat hebt bij afvallen door zwemmen, lees dan even verder.

Voordelen van afvallen door zwemmen

Afvallen door zwemmen brengt vele voordelen met zich mee:

  • Verbranding van veel calorieën
    Wist je dat je met baantjes zwemmen ongeveer 500 tot 750 calorieën per uur verbrand? Aan de hand van de intensiteit van het zwemmen kunnen dit meer of minder calorieën zijn. Als je dit combineert met gezond eten kan je snelle resultaten bereiken.
  • Druk verminderd op gewrichten
    Zwemmen is een uitstekende sport voor mensen die last hebben van blessures of andere ongemakken, omdat het water de druk op de gewrichten verminderen. Zeker voor mensen met overgewicht is dit een voordeel.
  • Alle spieren worden gebruikt
    Wanneer je zwemt zijn heb je al je spieren nodig. Dit betekent dat het totale lichaam in beweging is en wordt getraind. Dus je spiermassa zal wel langzaam toenemen, wat de verbranding van vet bevorderd.
  • Iedereen kan zwemmen
    Een zwemdiploma is niet verplicht, maar er zijn maar weinig mensen die niet kunnen zwemmen in ons land vol water. Dus zo goed als iedereen kan zonder begeleiding zo aan de gang.
  • Zwemmen kan zelfstandig én in een groep
    Zwemmen is een sport waarbij je niemand anders nodig hebt. Je kan dus lekker zelf bepalen wanneer, hoe vaak en hoeveel je wilt zwemmen. Maar wanneer je met meerdere mensen gaat zwemmen, zul je langer gemotiveerd blijven.
  • Je lichaam krijgt een mooi vorm
    Als je al een tijdje 3 keer in de week 1 uur zwemt, zul je zien dat je lichaam er heel mooi gaat uitzien. Hierdoor zal je ook gemotiveerd blijven om het zwemmen te blijven doen. Daarnaast wordt je conditie ook aanzienlijk beter en zul je meer weerstand hebben.
  • Stress verminderd
    Zwemmen is niet alleen een inspanning, maar ook een ontspanning. Hierdoor verminderd stress. Stress kan ervoor zorgen dat vetten gemakkelijker worden opgeslagen in het lichaam.

Wanneer jij dus doorzettingsvermogen hebt, je gewrichten wel wat ontspanning kunnen gebruiken en een zwembad in de buurt hebt, dan is afvallen door zwemmen ideaal voor jou!

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Nadelen van afvallen door zwemmen

Als zwemmen niet jouw ding is, kan het zijn omdat de nadelen voor jou zwaarder wegen dan de voordelen want:

  • Verbranding van vet duurt lang
    Wanneer je gaat zwemmen begin je gelijk calorieën te verbranden, maar dat zijn vooral koolhydraten. Je vetten worden pas aangesproken na ongeveer 25 minuten zwemmen. Je eerste doel zal dus moeten zijn deze 25 minuten te doorbreken.
  • Opbouw kan lang duren
    Wanneer je een slechte conditie hebt, zal het moeilijk zijn om 25 minuten zwemmen vol te houden. Misschien ben je na één baantje al moe. Daardoor zal je in het begin weinig vet verbranden. Bouw het langzaam op. Elk baantje is er weer één! Wanneer je een uur zwemmen kan volhouden, zullen de resultaten wel goed merkbaar gaan worden.
  • Je geeft je niet graag bloot
    Het kan zijn dat je het niet prettig vindt wanneer andere mensen in het zwembad je zien in een bikini of badpak. Dit kan je belemmeren door telkens naar het zwembad toe te gaan. Koop een zwart badpak, want hiermee zie je er slanker uit.

Dit zijn nadelen die allemaal te overwinnen zijn. Als jou dat lukt, kom je in een opwaartse spiraal terecht en zal je steeds meer zelfvertrouwen en motivatie krijgen om te blijven zwemmen.

Tips voor afvallen door zwemmen

Wanneer je besloten hebt om te gaan zwemmen zullen de volgende tips je helpen gemotiveerd te blijven en snel af te vallen:

  • Plan 3 vaste tijden per week om een uur te gaan zwemmen.
  • Gebruik verschillende zwemstijlen zoals de schoolslag, rugslag, vlinderslag en borstcrawl.
  • Koop een zwembroek, bikini of badpak waar je je prettig in voelt.
  • Vraag tips aan andere zwemmers in het zwembad.
  • Er zijn nog een aantal manieren van bewegen in het zwembad, zoals aquajoggen, aquagym en aquarobics. Kijk welke jou aanspreken en doe is mee. Zo blijf je uitdaging houden en hou je het leuk voor jezelf.

Zwemmen is een goede manier om af te vallen, maar het kan even duren, voordat je resultaat gaat merken.

Wil jij echt goed advies over gezond afvallen?

Wist jij dat voeding het allerbelangrijkste is voor als je wilt afvallen? Om precies te zijn is afvallen 70% voeding en 30% beweging. Met dus afvallen door zwemmen alleen zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen weinig resultaat opleveren.

Bestel daarom de gloednieuwe en zeer kwalitatief Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en verbrand al je overtollige lichaamsvet, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet. Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:
Tags:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

9 Reacties
  • clasina

    Beantwoorden

    ik ga ook zwemmen ik wil mijn buik weg hebben en dan ga ik een paar keer per week zwemmen water trappelen lijkt me ook wel iets goed en banen zwemmen met een rap tempo dan hoop dat het gaat werken ik wil intotaal 5 kilo afvallen oja en ze hebben een lekkere sauna die neem ik er ook bij

  • Brandsma

    Beantwoorden

    Een goed artikel, maar laat het artikel even nakijken op spelfouten.

  • bruidje

    Beantwoorden

    Hoi Laurens,
    Als ik 60 min zwem raak ik zo uitgeput dat ik de rest van de dag veel koffie drink en meer eet om weer energie te krijgen. Dan schiet het afvallen niet op.
    Ik zwem wekelijks 30 min, maar de vetten worden pas na 25 min aangesproken.
    Wat kan ik doen om na het zwemmen mijn energie te behouden? Zouden eiwitshakes kunnen helpen?

    • Laurens Helmstäter

      Beantwoorden

      Hoi Bruidje,

      Meer eten na het sporten is een veelvoorkomend fenomeen. Probeer in ieder geval op een lege maag te zwemmen (sporten) en daarna pas te eten. Vermijd zoveel mogelijk bewerkte koolhydraten, omdat je hierdoor meer trek blijft houden. Eet dus vooral eiwit- en vetrijke voeding na het sporten, maar ook fruit! Eiwitshakes zijn ook een mogelijkheid, maar omdat dat in principe ook bewerkte voeding is, gaat daar mijn voorkeur niet naar uit.

  • Iemand

    Beantwoorden

    Eiwit shakes zijn daar niet voor bedoeld pop.
    Dat is voor spier herstel en proteïne voor je spieren die je de kracht trainen hebt aangepakt.

    Ik denk dat je vooral er even doorheen moet. Je kunt vaak veel meer dan je denkt ook meer dan 30 minuten. Ook kun je straks van zelf meer meters maken, fitter gevoel.

    3 fases moet je Door,
    Fitter voelen ( je voelt je gezond maar waar is het resultaat )
    – Hallo van niets naar iets, intern moet eerst een conditie aan gelegd worden. En wat spieren gemaakt worden.
    Anderen die je fitter zien ( mensen vragen t aan je, jij denkt wot? Ik zie niets hoor)
    -anders zien dat snel, omarm dit compliment je bent er bijna.
    Jij die het zelf ziet ( eindelijk zie je cm’ers verdwijnen of wat kilo’s verdwijnen, snellere tijden, langer uithoudingsvermogen vermogen )

    Hopelijk merk je dan dat sport gewoon leuk is, lekker, je leeg maken. Wedstrijdjes met jezelf qua tijden of baantjes. Niet zozeer het afvallen meer als doel 🙂 schone bijzaak

  • Charlotte

    Beantwoorden

    Hoezee ik zwem!
    Sinds 4 weken zwem ik 3 x per week 30 minuten. De afgelopen 2 x 40 minuten.
    Ik val in gewicht niet af maar mijn lijf wordt wel anders. Mijn armen krijgen weer wat model (kipfiletjes:☺worden minder). Ik loop rechter op omdat mijn schouders rechter staan,borsten steviger en ik merk zelfs dat mijn buik wat verminder.
    Maar het gevoel dat ik heb nacht zwemmen…dat kan ik niet beschrijven. Dat is zo fijn, zo lekker, zo blij. Ik ben 44 en ik wilde dat ik hier eerder mee begonnen was.
    Ik ga een jaarkaart kopen😁

  • Ellen

    25 oktober 2016 op 14:40 Beantwoorden

    Ik zwem ongeveer 3 a 4 keer per week een uur. Herlijk vind ik het. Kan al bijna 20 meter onder water zwemmen. k hoef niet af te vallen. Ik doe het om in beweging te blijven (ben 51 jaar) en omdat ik door chemo osteoporose heb gekregen is het van belang spieren sterker te maken. Daarnaast heb ik geen auto dus ik fiets overal naar toe, gemiddeld 175 km p/m. Ik voel mij er goed bij. Bijomende voordeel mijn lijf wordt strakker

  • Maria

    25 april 2017 op 20:03 Beantwoorden

    Ik ben sinds januari weer aan het zwemmen geslagen ,ik zwem 1x per week ,maar dan wel gelijk 3uur achter elkaar en ongeveer 3km
    Ik merk dat mijn conditie er op vooruit gaat maar nog niet ben afgevallen ik vind het gewoon leuk om te doen

  • Linda

    28 augustus 2017 op 13:11 Beantwoorden

    Leerzaam artikel dat mij veel nieuwe inzichten heeft gegeven, wel vind ik de spelfouten ontzettend storend.
    Laat dit over aan iemand die ervoor is opgeleid zou ik zeggen 🙂

Plaats een reactie