web counter
Afvallen lukt niet

Afvallen Lukt Niet Meer? 9 Redenen Waarom Jij Niet Slanker Wordt

Je bent een paar kilo kwijt, maar nog lang niet op het gewicht wat je wilt bereiken. Toch heb je al van alles geprobeerd, maar het afvallen lukt niet meer!

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je tegen een afvalplateau bent aangelopen. Wees gerust, want je bent echt niet de enige. Er zijn hoe dan ook één of meerdere oorzaken die het succesvol afvallen in de weg staan. Dat betekent niet dat het altijd makkelijk is om deze oorzaken te achterhalen.

In dit artikel zal ik in ieder geval uitgebreid uitleggen welke veel voorkomende redenen ervoor kunnen zorgen dat het afvallen niet lukt. Aan de hand hiervan geef ik je ook tips om deze redenen te kunnen aanpakken. Zo zal je na het lezen van dit artikel ongetwijfeld weer de weg omlaag (in kilo’s dan) kunnen vinden.

Reden #1: eet je gezond?

Weet jij wat echt gezonde voeding is? Afvallen lukt niet als je niet goed weet wat wel en niet verstandig is om te eten. Veel mensen vergissen zich hier nogal in. Als op de verpakking staat dat het gezond is vanwege het lage vetgehalte of vanwege toegevoegde vitaminen, hoeft dat nog niet de betekenen dat het echt gezond is.

Neem bijvoorbeeld vruchtensappen uit pak. Er is een heel proces aan vooraf gegaan om de sap uit een vrucht dat pak in te krijgen. Hierdoor zijn een hoop vitaminen en mineralen verloren gegaan.

En dan heb ik nog niet eens over de hoeveelheid suikers die je met een glas vruchtensap naar binnen giet. Normaal gesproken moet je daarvoor 3 tot 5 sinaasappels eten. Oftewel, met een glas sap krijg je een hoop calorieën binnen, zonder dat je een verzadigd gevoel krijgt.

Dan lijkt het je misschien verstandig om lightproducten te kiezen, want daarin zijn de suikers vervangen voor zoetstoffen, zodat er nauwelijks meer calorieën inzitten. Op zich een logische gedachte, maar nieuwe inzichten laten zien dat je er verstandig aan doet kunstmatige zoetstoffen te vermijden.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat de darmflora en bloedglucose- en insulinehuishouding waarschijnlijk negatief wordt beïnvloedt door zoetstoffen (bron, bron).

Bovendien laten voedingsmiddelen met kunstmatige zoetstoffen je niet wennen aan een minder zoete smaak. Grote kans dat je dan snel blijft grijpen naar zoetigheid en teveel calorieën tot je neemt.

Wat is dan wel gezonde voeding? Verse producten die rechtstreeks uit de natuur komen, zonder eerst (veel) te zijn bewerkt. Kijk hier voor een lijst van gezonde voedingsmiddelen.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Reden #2: heb je voldoende fysieke uitdaging?

Wanneer je al een tijdje een duursport zoals hardlopen, raakt je lichaam na een tijdje hieraan gewend. Afvallen lukt niet meer zo goed als je lichaam niet voldoende wordt uitgedaagd. Natuurlijk is elke vorm van beweging goed. Als een duursport zoals hardlopen de enige soort beweging is die je leuk vindt, moet je dat vooral blijven doen.

Maar wil je sneller resultaat zien, dan is het verstandig om een sport te gaan doen waarbij spieropbouw centraal staat. Dit kan met krachttraining of met HIIT (high intensity interval training).

Met zo’n vorm van bewegen is je lichaam niet alleen calorieën aan het verbranden tijdens de workout, maar ook nog uren en dagen erna. Bovendien betekent hoe meer spierweefsel, hoe hoger je metabolisme in ruststand.

Reden #3: meet je de goede dingen?

Afvallen lukt niet, omdat sommige mensen teveel zijn gericht op de weegschaal. Uit onderzoek blijkt dat het helemaal niet onverstandig om elke dag op de weegschaal te kijken, want dit kan bijdragen aan je gedrag wat het afvallen positief beïnvloed (bron).

Maar als je erg gericht bent op je kilo’s en die worden maar niet minder, dan kan een weegschaal een vertekenend beeld geven. Het kan namelijk heel goed zijn dat je nog hetzelfde weegt, maar wel centimeters kwijt bent rond je taille. Het is daarom belangrijk om vooral in de gaten te houden hoeveel centimeters je verliest bij je taille, heupen of je borst. Ook is het meten van het vetpercentage een uitstekende tool. Dit kan bijvoorbeeld met een huidplooimeting.

Uiteindelijk gaat het erom wat hoe je zelf vindt dat je er uitziet in de spiegel, want zo zien immers andere mensen jou ook.

Reden #4: eet je te vaak?

Als je de hele dag dooreet, is de kans groot dat je teveel calorieën binnenkrijgt. Ook krijgt je spijsvertering nauwelijks rust, blijft je bloedsuikerspiegel constant stijgen en dalen en blijft de zin naar iets lekkers en zoets aanwezig.

Voor de meeste mensen is het beste om niet meer dan 3 keer (en soms zelfs 2) per dag te eten. Dat betekent dus dat je geen tussendoortjes eet. Daarbij horen ook calorierijke drankjes zoals frisdranken, vruchtensappen en zelfs koffie.

Tijdens de 3 eetmomenten mag je gelukkig wel behoorlijk grote porties eten, zodat je er daarna weer zo’n 5 uur tegenaan kunt. In het begin kan dit voedselpatroon lastig vol te houden zijn, maar na een week of 2 zal je lichaam hieraan zijn gewend en verdwijnt langzaam maar zeker het hongergevoel tussen de maaltijden door.

Reden #5: slaap je voldoende?

In onze drukke samenleving is het soms moeilijk om elke dag voldoende slaap te krijgen. Toch is dit essentieel voor onze gezondheid en voor als je wilt afvallen. Bij slaapgebrek verstoor je het hongerhormoon leptine, wat ervoor zorgt dat je sneller trek krijgt. Ook wordt de stofwisseling slechter bij te weinig slaap.

Zorg voor minimaal 8 uur slaap per nacht. Lukt dat niet, dan kan dit nog enigszins worden gecompenseerd met een middagdutje van niet langer dan een half uur.

Reden #6: heb je teveel stress?

Het kan zijn dat je door werk, je relatie of andere problemen veel stress hebt. Afvallen lukt niet goed met teveel stress.

Je eetpatroon kan daardoor behoorlijk in de war raken. Bij langdurige stress maakt je lichaam cortisol en adrenaline aan. Dit zijn stresshormonen die ervoor zorgen dat je spieren verliest, een slechte spijsvertering hebt en eerder vermoeid bent. Dit zijn allemaal dingen die je zeker niet zullen helpen om af te vallen.

Probeer daarom elke dag genoeg te ontspannen. Dit kan door het lezen van een boek, het kijken van een lachfilm, een rustgevende wandeling of gewoon even een momentje helemaal niets doen (lees: mediteren).

Reden #7: is afvallen nodig?

Afvallen lukt niet snel als je op een gezond gewicht zit.

Als je volgens de BMI berekening een gezond gewicht hebt en ook hebt berekend dat je vetpercentage in orde is, waarom zo je dan nog dunner willen worden?

Toch kan het zijn dat je een paar kilo’s kwijt wilt, vanwege je ijdelheid, of om je atletisch vermogen te verbeteren. Er is dan niets mis met het willen verliezen van een paar kilo’s. Je lichaam zelf zal tevreden zijn met het gewicht wat je hebt.

Natuurlijk is het wel mogelijk om je vetpercentage lager te krijgen, maar dit kost vaak veel inzet en tijd. Krachttraining, interval training en zeer bewust bezig zijn met voeding, zullen dé middelen zijn die je hiermee kunnen helpen.

Reden #8: heb je een lichamelijke stoornis?

Er zijn mensen die last hebben van één of meer lichamelijke stoornissen, waardoor succesvol afvallen zo goed als onhaalbaar is. Zij volgen elk advies op, maar verliezen toch nauwelijks kilo’s.

Lichamelijke stoornissen waar ik het dan over heb zijn:

  • Verlaagd metabolisme
  • Verminderd verzadigingsgevoel
  • Koolhydraatverslaving
  • Hyperinsulinemie

Om na te gaan of je één of meer van deze lichamelijke stoornissen hebt, raad ik je aan het artikel over oorzaken van overgewicht aandachtig door te lezen.

Reden #9: ben je wel consistent genoeg?

Het afvallen lukt niet meer, omdat je denkt dat je goed bezig bent, maar ondertussen eet je toch teveel. Jezelf trakteren op een taart of een zak chips mag heus nog wel, maar verwen jij jezelf niet te vaak als je echt eerlijk bent?

Zelfreflectie is erg belangrijk voor als je wilt afvallen. Je overgewicht verdwijnt echt niet door een paar dagen je best te doen, om vervolgens toch weer stiekem te vervallen in je oude patroon! Toch heb je wel de motivatie er nu iets aan te doen, anders was je niet gaan zoeken op internet naar een methode die voor jou wel gaat werken! Dit is dus het moment om echt actie te ondernemen.

Schrijf voor jezelf eens op wat jij denkt nodig te hebben om succesvol af te vallen. Bij deze geef ik alvast een paar punten die je goed op weg kunnen helpen:

  • Lekkere recepten die zijn gemaakt van gezonde voeding
  • Een voedselpatroon wat makkelijk is vol te houden
  • Tips en trucs over afvallen en een gezonde levensstijl

Kan jij je wel vinden in deze punten, dan kan ik je van harte de Afslank Receptenbijbel aanraden. Nadat je de tips en trucs in dit boek hebt gelezen, kan je gelijk aan de slag gaan met de heerlijke recepten.

Het enige wat je nodig hebt is gezond verstand, een keuken en motivatie. Je zult merken dat gezond leven heel leuk is, wat je valt er niet alleen van af, je gaat je er ook lekkerder door voelen en dit zullen mensen in je omgeving gaan opmerken.

Veel beter dan dit zal het de komende 10 jaar waarschijnlijk niet worden. Of besteed je liever honderden euro’s aan peperdure diëten of diëtisten, die je nooit zullen leren wat in dit boek staat? Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:
Tags:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

3 Reacties
  • Afvallen Lukt Niet Meer? 7 Redenen Waarom Jij Niet Slanker Wordt http://t.co/r0KBaXAVa8

  • Olivia

    16 januari 2017 op 02:46 Beantwoorden

    Ik ben het spoor kwijt. Mij maagaandeel is verweidert van af dien ben ik 20 kilo aangekomen. En ik blijf maar aan komen wat ik ook doe. Veel bewegen. Letten op mijn eetpatroon het help allemaal niet en ik krijg geen hulp voor een maagverkleining. Ik wordt als maar dikker en mijn zelfvertrouwen is hierdoor alsmaar aan het dalen en krijg steeds meer een hekel aan mezelf.

    • Laurens Helmstäter

      18 januari 2017 op 09:12 Beantwoorden

      Beste Olivia,

      Wat ontzettend vervelend. Heb je al eens een orthomoleculair therapeut geraadpleegd?

Plaats een reactie