web counter
Afvallen met fruit

Afvallen met Fruit? 6 Redenen Waarom Fruit Belangrijk Is

Er bestaan veel misverstanden over fruit en dan vooral als het aankomt op gewichtsverlies en afvallen. Dit komt mede doordat bij veel suikerarme- en koolhydraatarme diëten fruit wordt afgeraden, omdat fruit teveel suikers zou bevatten. Bij andere diëten zou het juist onbeperkt gegeten mogen worden.

In dit artikel zal ik de twijfels over afvallen met fruit wegnemen en uitleggen wat fruit precies is, zodat je weet wat fruit met je lichaam doet en waarom het altijd belangrijk is om fruit te eten.

Welke voedingsstoffen zitten in fruit?

Iedere fruitsoort heeft zijn eigen unieke samenstelling van allerlei gezonde voedingsstoffen zoals:

  • Fruitsuikers
    Fruit zorgt voor de nodige energie, door de fruitsuikers (fructose, glucose en sacharose) die erin zitten. Eén stuk fruit levert meestal zo’n 50 calorieën op.
  • Vitamines
    De bekendste vitamine in fruit is vitamine C. Deze zorgt voor onder andere voor een goede weerstand. Daarnaast bevat fruit ook nog Vitamine A en vitamine B11 (foliumzuur).
  • Mineralen
    Magnesium en kalium zijn veel voorkomende mineralen die in fruit te vinden zijn. Magnesium is belangrijk voor de spierfunctie. Kalium draagt onder andere bij aan het reguleren van de bloeddruk.
  • Vezels
    Fruit bevat ook vezels, die eigenlijk als opvulling gezien kunnen worden. Maar dat betekent niet dat vezels nutteloos zijn. Ze zorgen voor een vol gevoel en een goede darmwerking. Door het eten van vezelrijke voeding, komen de koolhydraten hieruit langzamer in het bloed terecht. Het gevolg is een geleidelijkere stijging van het bloedglucosegehalte waardoor de piek in het glucosegehalte minder hoog is en daarna ook weer geleidelijker zakt.
  • Water
    We zeggen niet voor niets een appeltje voor de dorst, want een appel (en elke andere fruitsoort) bevat water. Water help met het reinigen van het lichaam.

Om zoveel mogelijk van deze voedingsstoffen binnen te krijgen, is het belangrijk veel te variëren met fruit, oftewel eet alle kleuren van de regenboog.

Ontdek hier de 6 redenen waarom afvallen met fruit zo goed helpt.

6 redenen waarom afvallen met fruit helpt

1. Fruit maakt gezond
Fruit helpt je lichaam om gezond te blijven door alle gezonde voedingsstoffen die fruit bevat. Een gezond lichaam is namelijk beter in staat om lichaamsvetreserves af te breken en te verbranden dan bij een ongezond lichaam.

2. Fruit geeft energie
Men denkt soms dat de suikers in fruit dezelfde negatieve bijwerkingen hebben als de bewerkte suiker die veel wordt gebruikt in allerlei voedingsmiddelen, maar dat is appels met peren vergelijken. De koolhydraatdichtheid van fruit is namelijk behoorlijk gunstig en de glycemische index is laag. Daarbij heeft ons lichaam wel gewoon suikers nodig om goed te kunnen functioneren. Bij een energiek lichaam heb je meer zin om actief bezig te zijn, waardoor je ook meer vet verbrand.

3. Fruit is puur natuur
Voor afvallen komt het er vaak op neer om meer natuurlijke voedingsmiddelen te eten. Dit geldt ook uiteraard voor fruit. Omdat fruit niet is bewerkt, zal je lichaam het erg waarderen wanneer je fruit eet.

4. Fruit als vervanger van ongezonde tussendoortjes
Tussendoortjes zoals een mars, gevulde koek of chips zijn echte dikmakers. Waarom deze niet vervangen met fruit? Je krijgt zo nog steeds iets zoetigs binnen en je wordt er tegelijkertijd slanker van. Daarbij is een stuk fruit goedkoper dan één of ander ongezond tussendoortje.

5. Fruit stilt de trek
Fruit bevat veel vezels. Vezels zorgen ervoor dat je sneller een verzadigd gevoel hebt en zo niet onnodig veel gaat eten.

6. Fruit versnelt de stofwisseling
Vooral citrusvruchten doen de stofwisseling versnellen. Deze bevatten een speciaal enzym dat de spijsvertering stimuleert die daardoor vetmoleculen sneller doen verbranden.

Hoe gezond fruit ook is, het mag niet onbeperkt worden gegeten. Je moet fruit dan ook zien als een belangrijk onderdeel van je dieet en als je wilt afvallen met fruit. Twee tot vier stuks fruit per dag is een goede graadmeter. Probeer daarbij zoveel mogelijk te variëren met fruitsoorten.

Waar nog meer op letten bij afvallen?

Voldoende fruit eten is dus gezond, maar dat is niet genoeg om een slank en gezond lichaam te krijgen.

In de meestal gevallen zal je de inname van geraffineerde koolhydraten moeten terugdringen en zal je meer eiwit- en vetrijke voeding moet gaan eten.

Hoe dat allemaal precies zit kan je lezen in de Afslank Receptenbijbel. Dit boek adviseer ik aan iedereen die opzoek is naar gezonde recepten en tips over afvallen.

Wat kan je verder verwachten van dit receptenboek?

  • Lekkere recepten die zijn gemaakt van gezonde voeding
  • Een voedselpatroon wat makkelijk is vol te houden
  • Praktische tips en trucs over afvallen en een gezonde levensstijl

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie