web counter
afvallen zonder dieet

9 Verantwoorde Tips & Adviezen Voor Gezond Afvallen Zonder Dieet

Heb jij al veel diëten geprobeerd, maar lukt het je niet om je streefgewicht te behouden? Misschien komt dat omdat het dieet stress geeft, weinig lekker eten bevat, of omdat het dieet niet voor jou geschikt is. Juist vanwege deze veel voorkomende redenen, ben ik geen fan van diëten, maar van afvallen zonder dieet.

Het volgen van een dieet impliceert namelijk dat je tijdelijk je voedingspatroon veranderd. Met als resultaat dat je ook maar tijdelijk het gewicht zult krijgen waar je naar streeft.

Daarom ben ik een voorstander van afvallen zonder dieet. Op deze manier duurt het afvallen misschien wat langer, maar is de kans op het jojo-effect een stuk kleiner. Het is dus een gezonde investering in jezelf, waarbij je het tijdperk van ellen loos diëten, achter je kan laten.

Wat is een dieet?

Wat is dat eigenlijk, een dieet? De term ‘dieet’ wordt in het algemeen vaak gebruikt als iemand wilt afvallen en daardoor tijdelijk zijn eet- en voedingspatroon moet aanpassen, maar dit begrip is veel breder. Het kan ook betekenen dat iemand wil aankomen, een allergie heeft of vanwege medische redenen anders moet gaan eten.

Als je op Nederlandse Wikipedia zoekt naar de betekenis van ‘dieet’, dan zie je staan dat de voeding aan specifieke leefregel moet voldoen ten behoeve van een individu. Oftewel, het is een aanpassing in het eet- en voedingspatroon.

Op de Engelse Wikipedia staat weer een iets andere uitleg van de term ‘dieet’. Hier betekent het de som van het geconsumeerde voedsel door een persoon of een ander organisme.

Volgt eigenlijk iedereen een dieet?

Als een dieet betekent dat de voeding (tijdelijk) aan een specifieke leefregel moet voldoen, dan is toch eigenlijk iedereen op dieet?

Leefregel nummer één is namelijk dat je zonder voeding niet in leven blijft. Het lijkt mij dus handig om zodanig te eten, dat je niet komt te overlijden.

Zo zijn er meer leefregels die mensen gebruiken in hun dieet. Veel mensen zijn bijvoorbeeld op een ‘lekker veel en ongezond eten dieet’ of een ‘zo snel mogelijk eten dieet’.

Bovendien weeg je elke dag af of je iets wel of niet eet, dus elke dag is je eet- en voedingspatroon weer net ietsjes anders en bepaal jij waar je behoefte aan hebt. Ook heb je meegekregen vanuit je omgeving wat ‘normaal’ eten is, maar misschien was dat 10 jaar geleden wel ‘abnormaal’.

Let op: ook al volgt iedereen een dieet, ik gebruik de worden ‘afvallen zonder dieet’ in dit artikel, zodat iedereen snapt dat er geen speciale afslankmiddelen, dieetpoeders of andere wondermethodes nodig zijn om af te vallen.

3 grootste nadelen van afvallen met dieet

Nadeel #1: tijdelijk resultaat

Wanneer de meeste mensen een kortdurend dieet volgen om gewicht te verliezen, zullen ze binnen een jaar tussen de 30% en 65% van dat verloren gewicht weer terug hebben gekregen (bron).

Nog erger is dat 1 op de 3 diëters, uiteindelijk zwaarder wordt dan voordat er met het dieet was begonnen (bron, bron).

Nadeel #2: spierverlies

Bij diëten waar snel gewichtsverlies plaatsvindt, verliest het lichaam zowel spiermassa als lichaamsvet (bron).

Omdat vetweefsel makkelijker terug komt dan spierweefsel na gewichtsverlies, kan dit na verloop van tijd leiden tot meer spierverlies (bron).

Deze effecten kunnen gelukkig wel worden verminderd door voldoende beweging en dan met name krachttraining. Beweging signaleert het lichaam om spieren te laten groeien, zelfs wanneer de rest van het lichaam afslankt (bron).

Nadeel #3: verlaagde verbranding

Door vaak een dieet met een hoge calorierestrictie te volgen, kan op ten duur de verbranding (metabolisme) blijvend worden verlaagd (bron).

Dat betekent dat je lichaam functioneert met steeds minder calorieën. Dit maakt het afvallen alleen maar moeilijker.

Kanttekening: diëten waarbij voldoende gezonde voedingsstoffen worden geconsumeerd, zoals bij het koolhydraatarm dieet of het ketogeen dieet (mits goed uitgevoerd), zullen geen last hebben van bovenstaande nadelen. De reden hiervoor is dat deze diëten geen traditionele diëten zijn, maar diëten die zonder risico’s voor een leven lang gevolgd kunnen worden.

Waarom afvallen zonder dieet?

Een groot onderzoek onder meer dan 120.000 volwassenen in de Verenigde Staten, heeft aangetoond dat verschillende gezonde gewoontes hebben geholpen bij geleidelijk gewichtsverlies en hebben dit voor meerdere jaren vastgehouden (bron).

Door permanente veranderingen in je leefstijl aan te brengen die een gezond gewicht bevorderen, is het dus mogelijk om permanent succes te hebben en het jojo-effect te doorbreken.

9 verantwoorde tips voor gezond afvallen zonder dieet

Stop met denken in termen van diëten en begin te denken in termen van een gezonde leefstijl.

Hier volgen 9 tips voor verantwoord en gezond afvallen zonder dieet, waarvan je de meesten al direct kunt invoeren.

Tip #1: sla soms je ontbijt over

Je hebt vast wel eens gelezen dat een eigenschap van gezonde mensen is dat zij vaker ontbijten dan mensen die kampen met één of meerdere chronische aandoeningen. Toch is nooit wetenschappelijk bewezen, dat het ontbijt zelf daar mee te maken heeft.

Gezonde mensen zijn over het algemeen bewuster met wat ze in hun mond stoppen. Het ontbijt zelf hoeft daar helemaal niets mee te maken te hebben.

Het is zelfs bewezen dat het overslaan van het ontbijt juist allerlei gezondheidsvoordelen kan hebben.

Wanneer je je ontbijt overslaat, ben je eigenlijk voor een korte periode aan het vasten. Hierdoor wordt je metabolisme versneld (bronbron).

Tevens wordt de insulinegevoeligheid hoger, versnelt de reparatie van lichaamscellen en daalt de bloeddruk. Dit zijn allemaal belangrijke indicatoren voor het verbeteren van je gezondheid.

Overigens blijkt uit onderzoek dat het volhouden van maaltijden overslaan vrij simpel is (bron).

Tip #2: haal geen ongezonde voeding in huis

Als je kinderen een koekje geeft, blijven ze daarna meestal zeuren voor nog een koekje.

Niet alleen bij kinderen zie je dit herkenbare gedrag. Ook volwassen kunnen moeilijk stoppen na eten van iets zoets, want na 1 koekje wordt het opeens een stuk moeilijker om niet het hele pak koekjes op te eten.

Dit heeft allemaal te maken met onze hersenen. Als je iets lekker ziet of proeft, dan wil je er meer van.

Onderzoek heeft bewezen dat mensen sneller geneigd zijn om ongezond voedsel te eten als dat voorhanden is (bron). Wees dus verstandig en houd voeding waar je niet van kan afblijven buitenshuis.

Tip #3: eet langzaam

Langzaam eten en goed kauwen helpt om af te vallen. Het blijkt namelijk dat eetlust en calorie-inname grotendeels wordt beheerst door hormonen.

Normaal onderdrukt je darm na het eten een hormoon dat heet ghrelin. Dit is het hormoon dat je een hongergevoel geeft. Er worden na het eten ook antihongerhormonen aangemaakt in de darm (bron).

Deze hormonen zenden een boodschap naar de hersenen om je te laten weten dat je hebt gegeten en dat er voedingsstoffen worden opgenomen. Dit vermindert de eetlust, geeft je een vol gevoel en helpt je te stoppen met eten.

Interessant is dat dit proces ongeveer 20 minuten duurt. Eet je te snel, dan is de kans op teveel eten groter.

Tip #4: slaap voldoende

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die lijden aan een slaaptekort, een verhoogde eetlust hebben (bron, bron).

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de invloed van slaap op twee belangrijke hongerhormonen, ghreline en leptine.

Wanneer je niet voldoende slaapt, maakt het lichaam meer ghreline en minder leptine aan, waardoor je hongergevoel meer wordt en je eetlust toeneemt.

Tip #5: eet meer groente en fruit

Groente en fruit bevat enorm veel vezels. Vezels hebben een verzadigend effect, waardoor je eetlust snel afneemt.

Groente kan enorm bijdragen aan een grotere maaltijd, zonder de hoeveelheid calorieën te verhogen.

Talrijke studies tonen aan dat maaltijden en diëten met een lage energiedichtheid ervoor zorgen dat mensen over het algemeen minder calorieën eten (bron).

Kijk hier voor meer gezonde voedingsmiddelen.

Tip #6: gebruik kleinere borden

Onderzoek laat zien dat je automatisch minder gaat eten als je kleinere borden gebruikt. Dit komt omdat een klein bord gevuld met eten bijna dezelfde hoeveelheid lijkt te hebben als een groot bord gevuld met eten (bronbron).

Als het bord groot is en er weinig eten op ligt, krijg je het idee dat je weinig gegeten hebt. Is het bord klein, dan lijkt deze al snel vol en heb je het idee dat je ook meer eet.

Tip #7: drink alleen water of thee

Suikerhoudende dranken zoals frisdrank, energiedrankjes en alcoholische dranken zijn een overbodige luxe voor het lichaam en zijn dus ongezond. Ze bevatten vaak enorm veel calorieën zonder voedingsstoffen.

Het vervangen van suikerhoudende dranken door water kan ervoor zorgen dat je al behoorlijk wat calorieën minder binnen krijgt.

Water of thee bevat namelijk geen calorieën, maar geeft toch dezelfde opvulling in de maag. Deze opvulling kan ervoor zorgen dat je vervolgens minder eet (bron).

Tip #8: ga mediteren

Stress is funest voor als je wilt afvallen. Toch geven bepaalde diëten enorm veel stress. Dat zijn de diëten die gedoemd zijn om te mislukken.

Stress zorgt namelijk voor meer aanmaak van cortisol. Dit stresshormoon leidt tot meer vetopslag rond de buikstreek (bron). Ook stijgt door stress de bloedsuikerspiegel (bron). Hiermee wordt de drang naar snacken groter en afvallen dus lastiger.

Meditatie is één van de beste manieren om de hoeveelheid cortisol in je lijf te verlagen (bron). Bovendien zorgt meditatie ervoor dat je veel bewuster omgaat met de keuzes die je moet maken in het leven. Dat geldt uiteraard ook voor je voedingskeuzes.

Probeer daarom elke dag minimaal 10 minuten een rustig plekje op te zoeken, je ogen te sluiten, te luisteren naar je adem en elke gedachte die langskomt los te laten.

Tip #9: beweeg dagelijks

Als je lichaam iets niet gebruikt, raak je het kwijt. Dat geldt vooral voor je spieren. Beweging zorgt ervoor dat je je spieren onderhoudt en ontwikkelt en niet gaat gebruiken als brandstof.

Als je wilt afvallen, wil je namelijk geen spieren maar vooral vet verliezen. Dat is de reden dat sporten zo belangrijk is, of je wilt afvallen zonder dieet of met dieet.

Elke dag 30 minuten bewegen is voldoende, maar wanneer je dit uitbreidt, zul je verbaast zijn over de resultaten. Vooral bewegingsvormen als krachttraining en intervaltraining kunnen snelle resultaten geven.

Meer tips voor afvallen zonder dieet!

Als jij afvallen zonder dieet lastig vindt en hulp nodig hebt met bovenstaande tips eigen te maken, bedenk dan eens wat jij nodig hebt om succesvol te kunnen afvallen.

Bij deze geef ik alvast een paar punten die je goed op weg kunnen helpen:

  • Lekkere recepten die zijn gemaakt van gezonde voeding
  • Een voedselpatroon wat makkelijk is vol te houden
  • Praktische tips en trucs over afvallen en een gezonde levensstijl

Kan jij je wel vinden in deze punten, dan kan ik je van harte de Afslank Receptenbijbel aanraden.

Nadat je de nieuwste wetenschappelijke feiten over afvallen en een gezond lichaam in dit boek hebt gelezen, kan je gelijk aan de slag gaan met de heerlijke recepten.

Geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit boek aan als je wilt afvallen zonder dieet!

Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie