Cardio training

Cardio Training: Afvallen Of Aankomen Met Een Duursport?

Hoe meer je aan cardio training doet, hoe meer je zal afvallen, toch? Tenminste, dat werd altijd aangenomen. Nu zijn er steeds meer deskundigen die beweren dat je eerder zal aankomen van cardio training dan dat je ervan afvalt.

Waar komt de bewering toch vandaan, dat je van een duursport zou kunnen aankomen in plaats van afvallen? Ik zal in dit artikel hier uitgebreid op in gaan.

Waarom met cardio training aankomen?

Cardio training wordt tegenwoordig om verschillende redenen afgeraden, namelijk:

  • Het leidt tot verhoogde niveaus van cortisol, het afbrekende stresshormoon.
  • Door spierafbraak wordt de aanmaak van glucose verhoogd, wat vervolgens eerder wordt opgeslagen als vet.
  • Andere soorten training zoals krachttraining en interval training zijn effectiever en duren korter.

Zo raakt cardio steeds meer uit de gratie en wordt interval training steeds populairder. Dit komt ook omdat korte intensieve trainingen leiden tot een vergelijkbaar uithoudingsvermogen als met cardio training.

Als je aan sommige deskundigen vraagt, waarom je van cardio training zou aankomen, zullen zij het vooral hebben over de gevolgen van cortisol. Dit hormoon zou namelijk tijdens cardio training in grote hoeveelheden aanwezig zijn in het lichaam. Gevolgen hiervan zijn spierafbraak en de aanmaak van glucose.

Tegenstanders van de bewering waarom je van cardio zou aankomen, zeggen dat cortisol ook bij interval training net zoveel, of zelfs meer voorkomt in het lichaam. Hierdoor zou interval training je dan toch ook dikker moeten maken, maar daar wordt meestal niet over gesproken.

Intervaltraining is wel de hype van dit moment, om snel veel vet te verbranden. Uit onderzoek is ook gebleken dat dit een erg effectieve manier is en dat terwijl er toch veel cortisol in het lichaam voorkomt bij het doen van deze workout. Waarom zou je dan van cardio training wel aankomen?

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Afvallen of aankomen met cardio training?

Door allerlei studies die elkaar tegenspreken en verschillende meningen van deskundigen, zal het voorlopig nog lastig blijven om te bepalen wie nou de waarheid spreekt. Er zullen gewoon nog meer goed uitgevoerde studies moeten plaatsvinden, om te ontdekken wat cardio training nou precies doet met je lichaam.

Toch is mijn mening dat je eerder zal afvallen dan aankomen met cardio training, maar dan is het wel belangrijk om te letten op bepaalde zaken.

Waar moet je op letten bij cardio training?

Natuurlijk zijn er al een aantal zaken die belangrijk zijn om rekening mee te houden bij het doen van cardio training, zoals:

  • Meer cardio training hoeft dat niet te betekenen dat je sneller vet zal verbranden. Bij cardio training ga je op ten duur ook spieren verbranden en dat is iets wat je niet wilt. Spieren zorgen er namelijk voor dat je in ruststand ook vet verbrand. Als je dus steeds minder spierweefsel hebt, zal je in ruststand ook minder vet verbranden.
  • Net zoals het gezond is om gevarieerd te eten, is het ook gezond om je cardio training gevarieerd te houden. Dus ga niet telkens alleen maar hardlopen of fietsen, maar combineer dit. Zorg er ook voor dat de intensiteit en de duur van cardio training ook af en toe wordt aangepast. Zo zal je lichaam zich telkens moet aanpassen aan de workout, waardoor het lichaam harder moet werken.
  • Focus je niet alleen op cardio training. Het is namelijk verstanding om cardio training te combineren met krachttraining, zodat je meer spierweefsel krijgt en in ruststand meer vet zal verbranden.
  • Doe een sport of workout die je leuk vindt, zodat je langer gemotiveerd blijft. Een workout waarvan bewezen is dat deze ideaal is voor vet verbranden, werkt natuurlijk niet effectief als je er weinig voldoening uit haalt of lol in hebt.
  • Als je aan cardio training doet, of welke soort beweging dan ook, betekent het niet dat je daarnaast kan eten wat je wilt. Voeding blijft nog altijd het belangrijkste punt voor als je wilt afvallen. Sporten is alleen maar een goed hulpmiddel voor het verbranden van vet.

Als je rekening houdt met bovenstaande punten, zal je ongetwijfeld afvallen, maar dat betekent niet dat er geen betere methodes voor handen zijn, waarbij je nog sneller vet verbrand.

Interval training: het alternatief naast cardio training

High Intense Interval Training wordt op dit moment aanbevolen als de beste sportmethode om vet te verbranden.

Dit klinkt ook wel logisch. Eerder zei ik namelijk dat het combineren van allerlei soorten sporten en de intensiteit ervan betere resultaten geeft.

Interval training is een combinatietraining waar kracht, uithoudingsvermogen en wisselingen in intensiteit aan bod komen. Je combineert namelijk cardio training en krachttraining in één workout. Zo ontstaan korte maar zeer intensieve oefeningen. Denk daarbij aan oefeningen zoals sit-ups, push-ups, springen en rennen.

Naast de vele voordelen van interval training, zijn er natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het meer blessure gevoelig, heb je veel discipline nodig en is het niet altijd geschikt voor mensen die weinig aan sport hebben gedaan in hun leven. Cardio training biedt dan toch een betere uitkomst.

De methode om naast cardio training nog sneller af te vallen

Wist jij dat voeding het allerbelangrijkste is voor als je wilt afvallen? Om precies te zijn, is afvallen 70% voeding en 30% beweging. Bij afvallen door cardio training alléén zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen weinig resultaat opleveren.

Bestel daarom de gloednieuwe en zeer kwalitatief Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en verbrand al je overtollige lichaamsvet, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet. Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

2 reacties

  1. Ik vind het een beetje gek dat je aan zou komen van cardiotraining. Ongeacht het spierafbraak & vetopslagverhaal. Als ik, bij wijze van spreken, 500 ‘units’ aan calorieen eet en 1000 ‘units’ verbrand kan mijn lichaam wel vet op willen slaan – het zal ergens de brandstof vandaan moeten halen voor de energie die ik vraag.
    Of doet basic maths niet meer mee?!

Geef een reactie