web counter
Eetverslaving: 3 Oorzaken + 5 Goede Tips Tegen Dwangmatig Overeten
Eetverslaving

Eetverslaving: 3 Oorzaken + 5 Goede Tips Tegen Dwangmatig Overeten

Kun jij geen weerstand bieden tegen een hele zak chips, nadat je één chipje hebt gegeten? Moet bij jou het hele pak koekjes op, nadat je één hap hebt genomen? Als je dit bekend voorkomt, dan heb je misschien wel een eetverslaving!

Geen weerstand kunnen bieden aan eten waarin suiker en vet zit, is voor veel mensen een groot probleem. Hierdoor overeten zij zichzelf vaak, voelen zij zich schuldig en hebben moeite met afvallen.

In dit artikel vertel ik wat een eetverslaving is, waarom sommige mensen hier last van hebben en hoe je het kan overwinnen!

Wat is een eetverslaving?

Veel mensen die zichzelf regelmatig overeten, kunnen het gevoel hebben dat ze verslaafd zijn aan eten. De vraag die je dan kunt stellen is: kan voedsel net zo verslavend werken als alcohol, sigaretten of drugs?

Alhoewel er al veel onderzoek is gedaan naar dit fenomeen, is er tot nu toe geen enkel stofje gevonden dat dezelfde lichamelijke afhankelijkheid veroorzaakt als bijvoorbeeld nicotine.

Wat wel blijkt is dat bepaalde voeding kan leiden tot een gedrag dat vreselijk veel doet lijken op een verslaving. Zij gaan dan dwangmatig overeten. Dit wordt ook wel een eetverslaving of een eetstoornis genoemd.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

3 oorzaken van een eetverslaving

De mens heeft van oorsprong de voorkeur voor vetzoet en zout voedsel. Dit komt omdat deze stoffen vroeger weinig te vinden waren in onze omgeving. Tegenwoordig is dat totaal anders en is het dus niet gek dat de gemiddelde mens te veel zoet en zout binnenkrijgt. Het menselijk lichaam is nou eenmaal zo geprogrammeerd.

Hierdoor heeft bijna iedereen wel eens een moment waarop hij of zij een hele zak snoep leeg eet, terwijl het stemmetje in je hoofd zei om te stoppen met eten. Op dat moment heeft je instinct de overhand gekregen in plaats van je verstand. Hoe komt het dan toch dat de één hier meer last van heeft dan de ander? Dit heeft meerdere (vaak overlappende) oorzaken:

1. Beloningssysteem in de hersenen heeft steeds meer nodig

Als je lacht, sport of lekker eet, dan word je beloningssysteem in je hersenen geprikkeld. Je maakt dopamine aan, waarvan je een gelukzalig gevoel krijgt.

Prikkel je dit beloningssysteem te vaak, door het eten van voeding met geraffineerde suikers en vet, dan word het moeilijker voor het beloningssysteem om die dopamine te herkennen. Dat komt doordat deze suikers bepaalde celstructuren blokkeren die de dopamine waarnemen.

Vanaf dat punt heb je dus steeds meer geraffineerde suikers nodig, om dat gelukszalige gevoel te houden. Hierdoor wordt de verleiding naar suiker- en vetrijk niet alleen steeds groter, maar doordat de waarneming van de hoeveelheid dopamine afneemt, vermindert je vermogen om de juiste beslissingen te maken en neemt je instinct steeds meer de overhand. Zo wordt de controle over je eigen keuzes meer en meer beperkt.

Als je dus al lange tijd veel geraffineerde suikers en vetrijk voedsel eet, kan dit ervoor gezorgd hebben dat je een eetverslaving hebt gekregen.

2. Emotie-eten

Wie eten gebruikt als middel om om te gaan met verdriet, stress, boosheid, eenzaamheid of een andere vervelende emotie, zorgt ervoor dat het lichaam steeds meer gaat hunkeren naar dit eten. Vervolgens zal het lichaam dit gaan zien als oplossing van het probleem of de emotie.

Helaas wordt er bij emotie-eten niet gegrepen naar gezond voedsel, maar vooral naar voedsel dat veel vet en suiker bevat. Ook dit is weer een instinct wat zit verankerd in ons lichaam. Daarbij zijn we ook al van jongs af aan gewend om een traktatie te associëren met voedsel wat veel suiker en vet bevat.

3. Voorkeur voor zoet begint al bij de zwangerschap/baby

Uit onderzoek is gebleken dat de verleiding naar zoetigheid al kan worden beïnvloedt tijdens de zwangerschap. Als de vrouw tijdens de zwangerschap veel en vaak geraffineerde suikers eet, zal het kind ook meer moeite hebben met het weerstaan van zoete verleidingen.

Ook jonge kinderen die vroeger veel blootgesteld zijn aan allerlei suikerhoudende drankjes en zoete voeding kunnen hier op latere leeftijd last van krijgen.

Als dit het geval is bij jou, zie jezelf dan niet als slachtoffer, want ook jij kan afkomen van een eetverslaving.

Symptomen van een eetverslaving

Eetverslavingen zullen pas ontstaan na een lange periode van slechte gewoontes. Meestal beginnen de problemen eenvoudig en worden deze langzaam ernstiger. De volgende symptomen zouden kunnen duiden op een mogelijke eetverslaving:

  • Jezelf bijna altijd belonen met ongezond voedsel
  • Slechte gevoelens altijd laten verdwijnen door middel van eten
  • Jezelf schuldig voelen of walgen na een eetbui/maaltijd
  • Voedsel onderverdelen in goed en slecht voedsel
  • Vaak strenge diëten volgen
  • Stiekem eten of proppen als niemand het ziet
  • Voelen dat je je eetgedrag niet onder controle hebt
  • Hele dag aan eten denken
  • Nooit voldaan zijn, zelfs niet na een grote maaltijd
  • Moeite om op gewicht te blijven
  • Ontevreden zijn over eigen lichaam
  • Moeilijk ’s ochtends opstaan uit bed
  • Stemmingswisselingen

Overwin je eetverslaving met 5 tips

1. Erken je eetverslaving

Als je daadwerkelijk een eetverslaving hebt, is het belangrijk dat je dit ook echt aan jezelf kan toegeven en kan accepteren. Dat betekent niet dat je er nu niets meer aan hoeft te doen en het vanzelf wel een keer over gaat.

Wat het wel betekent is dat je vanaf dat moment de weg hebt vrijgemaakt om af te komen van deze eetverslaving.

2. Ken je vijand

Of het nu de vervelende emoties zijn of de zoete verleidingen die je niet kunt weerstaan, waardoor je dwangmatig gaat overeten, zorg ervoor dat je weet wat de vijand is. Weten wat precies de oorzaak is, zal je helpen de momenten van zwakte te herkennen, zodat je deze steeds beter kan vermijden of kan oplossen zonder te eten.

3. Creëer structuur

Structuur creëren betekent niet dat je één of ander wonderdieet moet gaan volgen. Diëten zijn namelijk te eenzijdig en nooit lang vol te houden.

Creëer structuur in de vorm van een eigen gemaakt plan, wat je wel even ziet zitten voor een langere tijd. Eet bijvoorbeeld alleen op vaste tijden en maak simpele regels die zorgen voor bepaalde grenzen. Op deze manier word je meer van bewust van je eigen valkuilen en hiermee kan je dan ook steeds beter mee omgaan.

4. Beloon jezelf met iets anders dan eten

Natuurlijk is eten hartstikke lekker en mag er volop van genoten worden. Maar bedenk wel dat voeding in eerste instantie brandstof is voor ons lichaam en je dit beter niet kan gebruiken als beloning.

Als jij jezelf wilt belonen, doe dan iets anders waar je blij van wordt. Een saunabezoek, telefoneren met een vriend(in), een boek lezen, sporten of kijken naar een lachfilm zijn allemaal manieren om meer dopamine aan te maken, zonder dat je je ergens schuldig over hoeft te voelen.

5. Verander je omgeving

Wilskracht is trainbaar, maar toch bij iedereen uitputbaar, hoe sterk deze ook is. Als je de hele dag moet vechten tegen een eetverslaving, zal je op een gegeven moment toch zwichten.

Dit vechten is niet meer nodig, als er in je omgeving geen voedselproducten zijn die deze eetverslaving in stand houden. Met name producten die suiker-en vetrijk tegelijk zijn, kan je het beste buitenshuis houden. Wat er niet is, kun je ook niet eten! Zo houd je wilskracht over voor andere belangrijke dingen dan constant bezig te zijn met je eetverslaving.

Meer tips tegen een eetverslaving

Een gezond lichaam is minder gevoelig voor een eetverslaving dan een ongezond lichaam. Je zit immers beter in je vel en je bent beter in staat de juiste beslissingen te nemen.

Wist jij dat meer dan 70% van de welvaartziektes wordt veroorzaakt door een ongezonde leefstijl? Oftewel, je gezondheid heb je voor een groot deel zelf in de hand, zolang je maar weet wat je hiervoor moet doen.

Wil jij in duidelijke taal uitgelegd krijgen hoe je met een aantal simpele aanpassingen een (nog) betere gezondheid en slank lichaam krijgt? Bekijk dan eens het nieuwe eBook de Afslank Receptenbijbel. Hierin staan ook nog eens meer dan 150 heerlijke en gezonde recepten in.

Wat kan je nog meer verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen en gemakkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Ben jij toe aan dé omslag in jouw leven?

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

10 Reacties
  • Ik vermoed dat de algemene vrouw een emotie eter is. Grappig om me zelf te herkennen in sommige punten. Bedankt voor je artikel Laurens.

  • CMHI FREESEN

    Beantwoorden

    Dit artikel is een eye-opener. Door niet kunnen omgaan met bepaalde problemen heb ik een eetverslavinf ontwikkeld. Dank je wel. Ik ga er wat aan doen. Ria

  • Ik ben een man van 28 jaar en ik heb al sinds kinds af aan een eetverslaving. Volgens mijn oudere broer komt dit omdat mijn (alleenstaande) moeder mij geen liefde toonde en ik dit verving door “lekker eten”, al die symptomen wist ik allang, ook de tips, maar de houvast naar vettig en suiker eten blijft bestaan, wat ik ook doe, daarnaast ben ik verslaafd aan het verzadigd gevoel en hou ik mijn nuchter gevoel graag buiten de deur blijkbaar.

    Iemand nog tips ?

    • Hallo Rik,
      Misschien kan psych-k je helpen een andere relatie met eten en bv. je lichaam, emotionele behoeftes –
      of wat voor jou persoonlijk maar van toepassing is – te krijgen.

    • Kim Diekman

      Beantwoorden

      Herken me precies hier in.
      Ook de achterliggende reden komt over een met die van mij.
      Tja ik zit hier nu zelf ook om antwoorden te zoeken..
      Wat ik op het moment doe is Therapie om iig bepaalde dingen(gemissen) aan te pakken en te verwerken.
      waardoor ik hopelijk snel beter in mn vel kom te zitten.
      En ik het idee heb dat je dan automatisch beter om kunt gaan met deze verleidingen/opvullingen/onderdrukkingen…?!
      Wat ik zelf een lastig iets vind is hoe ik dat gemis dan op en gezonde en realistische manier op kan vullen.
      Of op zn minst verzachten.
      Een persoon die dit niet heeft ervaren zal automatisch heel anders in zn leven staan en andere behoeftes hebben..
      Dus of je dan ooit een vervangende “moederliefde rol zal kunnen vinden”
      Betwijfel ik…
      Hoop iniedergeval dat je een manier voor je zelf zal vinden.
      Zelf ga ik nu dus even neuzen kwa dietisten.
      wat die precies kunnen betekenen.
      Succes
      En hoop dat het nog enigsinds begrijpbare taal is wat ik van me af zit te typen.

  • Cynthia

    Beantwoorden

    Eetverslaving ja denk dat ik eraan mag toegeven. Zodra ik een eetbui heb kan ik veel afleiding zoeken maar niks helpt, ik word gek en zelfs chagrijnig. Hebben we niks in huis ga ik weer naar de winkel….en mijn man is ook precies zo. Krijgen we dit ooit onder controle??? Ik betwijfel het zo. Ik heb lichte overgewicht maar afvallen lukt niet doordat ik steeds last heb van eetbuien. Heel erg frustrerend. Gelukkig volgende week naar de diëtist. Hopelijk kan zij helpen

  • Kelvin Pang

    Beantwoorden

    Ik eet elke week meerdere zakken chips in mijn eentje op en koop vaak nog andere dingen zoals vis, sushi en snacks. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gezonder ga eten?
    x Melvin

    • Laurens Helmstäter

      Beantwoorden

      Hoi Melvin. Misschien eens begonnen met de zakken chips weg te laten en deze vervangen met komkommer, wortels of radijsjes?

  • Daniek

    Beantwoorden

    No offence maar die laatste tip is een beetje een inkoppertje he Laurens.. Als Laurens warm liep voor radijsjes en komkommer dan zou hij geen zakken chips weg eten.

  • Wat er hier geschreven staat aan informatie weten de meeste mensen met een eetverslaving allemaal wel. Het gaat meestal wel een stukje dieper. Het leven zonder eetverslaving moet TE doen zijn, anders is het dweilen met de kraan open, als bij iedere verslaving. Een eetverslaving kan heel ernstige vormen aannemen, als bij iedere andere verslaving en je kunt er aan overlijden. Iedere poging om ermee te stoppen is er één en hulp van iemand die 100% verslavingen begrijpt en je continu bij de les houdt, net zolang tot je het (weer) zelf kunt is bijna altijd nodig, maar in je ééntje van een verslaving afkomen kan ook, het ligt er maar net aan in welke mate de eetverslaving geïntegreerd is in je leven en welke oplossingen je zelf voelt die zouden moeten kunnen gaan werken. Voedingsmiddelen mijden in eerste instantie die verslavingsgevoelig zijn kan het gevoel van geheelonthouding geven en daarmee dat het te doen is, ondanks dat je altijd moet blijven eten ed. En hopen dat je ooit met alle gevoelens ed. om kunt gaan, zonder dat om te willen zetten in iets met eten.

Plaats een reactie