Gezond Eten En Afvallen? De Gezondste Voedingsmiddelen Op Een Rij

Sommige mensen denken dat de invloed van gezond eten nauwelijks iets uitmaakt voor hun gezondheid. Alsof het niet uitmaakt dat je diesel gooit in een auto die rijdt op benzine. Ondertussen weten we wel beter!

Heb jij je wel eens afgevraagd welke lichaamsfuncties geen voedingsstoffen nodig hebben? Dat zijn er precies nul! Zou het dan niet handig zijn om eens te onderzoeken welke voedingsstoffen voor welke lichaamsfuncties nodig zijn?

Als je de artikelen op deze website bestudeert en gaat toepassen, leer je wat gezond eten is en hoe je dit kan gebruiken om af te vallen. Ik heb het dan niet over het verliezen van vocht of spiermassa, maar over het verliezen van puur vet.

Gezond eten en afvallen heeft alles te maken met het aanleren van een gezond voedingspatroon. Het is dus belangrijk dat je de focus legt op gezonde voeding met voldoende variatie, maar waar begin je?

Kies jouw startpunt:

Voor welke maaltijd zoek je tips, recepten of uitleg?


Artikelen over gezond eten en afvallen

Koolhydraatarm ontbijt

Koolhydraatarm Ontbijt: Hoe Je Dat Goed Aanpakt + 3 Recepten

Veel mensen die koolhydraatarm eten, hebben moeite met een koolhydraatarm ontbijt. Je hebt misschien niet zoveel tijd s’ ochtends, of je bent gewoon niet zo hongerig.

Vooral als je koolhydraatarm eet, kan het zijn dat de behoefte naar een ontbijt verdwijnt. In dat geval is het soms beter om het ontbijt over te slaan en pas te gaan eten wanneer je wel trek hebt.

Maar voor degene die zich beter voelen met ontbijt, is het van cruciaal belang om de dag te beginnen met een eiwitrijk (en daardoor automatisch een koolhydraatarm) ontbijt. Het eten van allerlei verwerkte granen (geraffineerde koolhydraten) is het absolute het slechtste wat je kunt eten aan het begin van de dag.

In dit artikel leg ik je uit welke 3 voordelen een koolhydraatarm ontbijt heeft en geef ik je lekkere 3 recepten! (meer…)

gezond ontbijt afvallen

Hoe Een Gezond Ontbijt Je Helpt Met Afvallen (+ 1 hardnekkige mythe)

“Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Deze mythe is sterk vertegenwoordigd in onze samenleving. Een gezond ontbijt wordt gezien als belangrijk en zou zelfs nog belangrijker zijn dan de andere maaltijden.

Zelfs officiële voedingsrichtlijnen raden aan om elke dag te ontbijten. Dit zou ons helpen met gewicht verliezen en het verlagen van het risico op obesitas.

Echter, nieuwe hoogwaardige studies, stellen vraagtekens bij het algemene advies om iedereen te adviseren om te ontbijten.

In dit artikel geef ik een gedetailleerde uitleg waarom een gezond ontbijt NIET de belangrijkste maaltijd is. Ook geef ik je meerdere ideeën over hoe een gezond ontbijt eruitziet en hoe je het ontbijt kan inzetten om af te vallen. (meer…)

gezonde tussendoortjes snacks

10 Super Gezonde Tussendoortjes / Snacks Waarmee Je Zal Afvallen

Wil jij gezonde tussendoortjes (snacks) eten? Dan liggen deze vaak niet zomaar voor het oprapen. In onze huidige maatschappij zijn veel voedingsmiddelen bewerkt met ongezonde ingrediënten, waardoor het lastig wordt om nog echt gezonde tussendoortjes en snacks te vinden.

Misschien doe jij wel heel erg je best voor een gezond ontbijt, lunch en de avondmaaltijd, maar heb je moeite met het vinden van gezonde tussendoortjes. En nou juist de tussendoortjes zijn vaak een grote boosdoener waardoor jij niet afvalt.

Wees gerust, want in dit artikel geef ik je 10 opties voor super gezonde tussendoortjes en hoe je deze het beste kan inzetten om sneller af te vallen. (meer…)

eiwitrijk voedsel

Eiwitrijk Voedsel: 4 Dingen Waar Je Op Moet Letten + Uitgebreide Lijst

Steeds meer mensen kiezen voor het eten van meer eiwitrijk voedsel. Dat is ook niet gek, want voldoende eiwitten helpt onder andere bij het afvallen en bij het krijgen van meer spieren.

Alleen vraag je je misschien af wat eiwitrijk voedsel is en welk eiwitrijk voedsel ook daadwerkelijk de meeste gezondheidsvoordelen oplevert.

In dit artikel geef ik een lijst met eiwitrijk voedsel met daarbij de hoeveelheid eiwitten. Daarbij geef ik 4 tips waar je op moet letten bij het kiezen van gezond eiwitrijke voeding. Ook leg ik uit hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt. (meer…)

gezond avondeten

Gezond Avondeten En Afvallen: 5 Makkelijke Tips + Recepten

Het avondeten is bij de meeste Nederlanders de grootste maaltijd van de dag! Gezond avondeten kan daarom een enorme bijdrage leveren om het afvallen te bespoedigen en je gezondheid te verbeteren.

Alleen als jij een lange werkdag hebt gehad, aandacht moet geven aan de kinderen en ook nog een uurtje naar de sportschool wilt, dan kan gezond avondeten er nog wel eens bij inschieten. Toch is uren in de keuken staan niet nodig om een gezonde avondmaaltijd op tafel te kunnen zetten.

In dit artikel geef ik je 5 makkelijke tips waar die helpen met het maken gezond avondmaaltijden, waarbij je ook nog steeds kan blijven genieten. (meer…)

Kokosolie afvallen

Met Kokosolie Afvallen: 12 Bewijzen Waarom Kokosolie Gezond Is

Zo’n 4000 jaar geleden werd kokosolie al gezien als geneeskrachtig middel door stammen uit de tropen. Tegenwoordig ontdekt ook de rest van de wereld dat kokosolie een hoop voordelen kent.

Kokosolie is namelijk hartstikke gezond en je kan zelfs sneller met kokosolie afvallen. Toch zijn er instanties die het tegendeel beweren!

In dit artikel zal ik uitleggen wat kokosolie precies is, waarom het een slechte naam heeft en geef ik bewijzen waarom je kan afvallen met kokosolie en waarom kokosolie gezond is. (meer…)

Lijnzaad afvallen

Met Lijnzaad Afvallen: Het Zaad Dat Je Laat Lijnen?

Lijnzaad wordt gezien als een echte superfood! Dit superkleine zaad zou niet alleen super gezond zijn, maar ook ondersteunend werken bij het afvallen.

“Doe aan de lijn met lijnzaad” is hèt motto van de voorstanders van lijnzaad, maar het zit het nou eigenlijk echt?

In dit artikel zal ik uitleggen wat lijnzaad precies is, of het een toegevoegde waarde is voor als je wilt afvallen en hoe je dit het beste kan toevoegen in je dieet. (meer…)

Margarine

Waarom Margarine Je Niet Gezond En Slank Maakt

Margarine wordt door de meeste mensen gezien als een gezond alternatief voor roomboter. Sommige mensen zijn er zelfs van overtuigd dat ze gezonder en slanker zouden worden door margarine, halvarine of minarine dagelijks op hun brood te smeren. Dat is immers de boodschap van alle reclames die gaan over margarine.

Zo zou het de cholesterol verlagen en het vitamine D tekort kunnen aanvullen. Ook zou margarine minder calorieën bevatten dan roomboter.

In dit artikel zal ik deze beweringen bespreken en kom je veel meer te weten over margarine. (meer…)