web counter
gezond ontbijt afvallen

Hoe Een Gezond Ontbijt Je Helpt Met Afvallen (+ 1 hardnekkige mythe)

“Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Deze mythe is sterk vertegenwoordigd in onze samenleving. Een gezond ontbijt wordt gezien als belangrijk en zou zelfs nog belangrijker zijn dan de andere maaltijden.

Zelfs officiële voedingsrichtlijnen raden aan om elke dag te ontbijten. Dit zou ons helpen met gewicht verliezen en het verlagen van het risico op obesitas.

Echter, nieuwe hoogwaardige studies, stellen vraagtekens bij het algemene advies om iedereen te adviseren om te ontbijten.

In dit artikel geef ik een gedetailleerde uitleg waarom een gezond ontbijt NIET de belangrijkste maaltijd is. Ook geef ik je meerdere ideeën over hoe een gezond ontbijt eruitziet en hoe je het ontbijt kan inzetten om af te vallen.

Waarom is ontbijten niet per se gezonder?

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die ontbijten over het algemeen gezonder zijn.

Zo zijn ze minder geneigd om overgewicht te krijgen en hebben zij een lager risico op verschillende chronische ziekten (bron, bron, bron).

Om deze reden adviseren een de meeste diëtisten en andere officiële instanties dat het ontbijt gezond zou zijn.

Echter, de onderzoeken waarop dit advies is gebaseerd, zijn zogenaamde observatieonderzoeken. Deze tonen helemaal geen oorzaak aan. Dat betekent dat deze studies laten zien dat mensen die ontbijten gezonder zijn, maar de reden daarvoor hoeft helemaal niet het ontbijt zelf te zijn.

Er heerst een vermoeden dat mensen die ontbijten, over het algemeen gezondere leefgewoontes hebben, dan mensen die niet ontbijten.

Zo tonen andere onderzoeken aan dat mensen die ontbijten, over het algemeen meer vezels en micro-nutriënten binnen krijgen (bron, bron).

Ook wordt er gezien dat mensen die het ontbijt overslaan, de neiging hebben om meer te roken, meer alcohol te drinken en minder te bewegen (bron).

Bovendien zijn er hoogwaardige onderzoeken die suggereren dat het niet uitmaakt of je het ontbijt overslaat of niet.

Hoe belangrijk is het ontbijt dan wel?

Daar is een heel simpel antwoord op te geven.

Het ontbijt is niet meer of minder belangrijk dan de andere maaltijden.

Sommige mensen beweren dat het eten van een gezond ontbijt de stofwisseling een goede start geeft, maar ook dat is verzonnen.

Veel belangrijker voor de stofwisseling is de totale hoeveelheid voedsel gedurende de dag. Het moment van de dag maakt hierbij in principe niet uit!

Onderzoek laat ook zien dat er geen verschil is in de totaal aantal verbrande calorieën over een periode van 24 uur, tussen mensen die het ontbijt hebben overgeslagen of ontbijt wel hebben gehad (bron).

Overslaan van het ontbijt gezond?

Het overslaan van het ontbijt kan gezondheidsvoordelen opleveren, vooral wanneer je de rest van je voedingspatroon hier ook op aanpast. Het overslaan van het ontbijt wordt vooral gedaan bij intermittent fasting (periodiek vasten).

Dit is een manier van eten waarbij je per dag 16 uur lang niets eet, gevolgd door een periode van 8 uur waarin je wel mag eten. In deze periode schuif je alleen aan voor de lunch en het avondeten. Het ontbijt sla je over.

Van intermittent fasting is aangetoond dat je het afvallen kan versnellen en de stofwisseling kan verhogen (bron, bron, bron).

Hierbij moet wel worden vermeldt dat intermittent fasting niet voor iedereen gezondheidsvoordelen oplevert. Voor mannen schijnt het over het algemeen een prima methode te zijn, maar voor vrouwen is het soms minder geschikt (bron). Een mildere methode van intermittent fasting zou mogelijk de oplossing voor hun zijn.

Wel of niet ontbijten?

Het moge duidelijk zijn dat er niets speciaals is aan het ontbijt. Het maakt dus eigenlijk niet uit of je ontbijt overslaat of niet, zolang je de rest van de dag maar gezond eet.

Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur.

Heb je ’s ochtends honger, ga dan ontbijten. Kies dan het liefst voor een eiwitrijk/koolhydraatarm ontbijt. Heb je pas later op de ochtend of in de middag honger, eet dan een maaltijd.

Natuurlijk kan het zijn dat je jezelf heb aangeleerd om tegen je zin in te ontbijten. Hierdoor kan het lijken alsof je lichaam nu niet meer zonder het ontbijt kan. Je hebt immers jarenlang geprobeerd deze gewoonte te veranderen, omdat dit gezond zou zijn.

In dit geval had je lichaam dus oorspronkelijk gezien geen behoefte aan een ontbijt. Mogelijk is het verstandig om deze gewoonte weer terug te draaien.

Ook kan het verstandig zijn om het ontbijt vaker over te slaan als je last hebt van hyperinsulinemie (insulineresistentie).

Wist jij dat ongeveer één miljoen Nederlanders jonger dan 60 jaar deze hormonale stoornis heeft (bron)? Dat is 25% van alle Nederlanders onder de 60 jaar!

Door het ontbijt over te slaan en ook nog eens op een nuchtere maag te bewegen/sporten, kan je je insulinegevoeligheid verhogen, waardoor je hyperinsulinemie kan omkeren.

Hoe ziet een gezond ontbijt eruit?

Als je ervoor kiest om te ontbijten, eet dan een ontbijt wat rijk is aan eiwitten. Wie ’s ochtends begint met een goede dosis eiwitten, eet minder over de rest van de dag in vergelijking met mensen die een ontbijt eten wat rijk is aan koolhydraten. Dit komt onder andere doordat een eiwitrijk ontbijt een beter verzadigd gevoel geeft (bron, bron, bron).

Dat betekent dus geen cornflakes, brood, pannenkoeken of fruitsapjes.

Het beste is om te ontbijten met volwaardige voeding. Hier zijn een paar goede keuzes:

  • Havermout met rozijnen en noten.
  • Havermout met banaan, appel, kaneel en noten.
  • Griekse yoghurt met noten en gesneden fruit.
  • Roerei met groenten gebakken in kokosolie.
  • Shake met eiwitpoeder (weiproteïne of henneppoeder), banaan, bessen, chiazaden en amandelmelk.

Eieren zijn een uitstekende keuze voor het ontbijt. Ze zijn rijk aan eiwitten en gezonde vetten, evenals geladen met boordevol voedingsstoffen.

Het voorbereiden van een gezond ontbijt hoeft niet langer dan 5 tot 10 minuten te duren.

Recepten voor een gezond ontbijt die je helpen met afvallen

Een gezond ontbijt kan enorm belangrijk zijn om af te vallen, maar met het aanpassen van één maaltijd alleen, kom je er vaak niet. Als je wilt afvallen en een gezonde levensstijl wilt krijgen, dan is het belangrijk om meerdere aanpassingen door te voeren.

Oscar Helm heeft de zeer effectieve Afslank Receptenbijbel geschreven, die ik aan iedereen adviseer voor als je opzoek bent naar inspiratie om gezonde maaltijden te kunnen klaarmaken. Zo kan je vet verbranden zonder zonder zware trainingen of ongezond crashdieet, maar met gezonde en verse voedingsmiddelen.

Wat kan je verder verwachten van dit receptenboek?

  • Recepten die je goed verzadigen en heerlijk zijn
  • Recepten die makkelijk en snel te maken zijn
  • Recepten die gebruikmaken van normale voedingsmiddelen

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

5 Reacties
  • Cees Haselager

    Beantwoorden

    1.In alle landen om de middellandse zee ontbijt men niet: men drinkt alleen een kop koffie, thee o.i.d.
    2.Als je honger hebt, voel je, dat je moet eten. Als je net uit bed komt en nog niets hebt gedaan, dan voel je nog geen honger, zeggen ze daar.
    3.Als je enige tijd actief bent geweest, dan ontstaat een gezonde honger.

    • yara

      22 januari 2017 op 18:09 Beantwoorden

      Dat zeggen ze daar. Dus jij gelooft alles wat mensen zeggen misschien leven zij juist niet gezond Cees

  • Misschien kunnen jullie er een waarschuwing bijzetten dat sommige mensen niet tegen chiazaad kunnen. Je voelt je dan drie tot vier uur heel beroerd: misselijk, hoofdpijn, zweten en je kunt niks anders doen dan afwachten…

    • yara

      22 januari 2017 op 18:07 Beantwoorden

      dat ligt gewoon aan je zelf Mandy want dan heb je gewoon een alergie

  • Bedenk wel dat in een glas vers vruchtensap de suikers van alle vruchten zitten die je geperst hebt zonder de vezels die voor vulling zorgen. Elke dag vers sap is dus niet zo bevorderlijk als je wilt afvallen.

Plaats een reactie