web counter
10 Gezonde Voedingsmiddelen Die Toch Ongezond Zijn
Gezonde voeding

10 Gezonde Voedingsmiddelen Die Stiekem Toch Ongezond Zijn

Het is soms erg lastig om te beoordelen of bepaalde voeding nou gezond of ongezond is. Reclames en mooie verpakkingen kunnen je nogal in de war maken. Daardoor kan het zijn dat wanneer je bezig bent met afvallen, dit moeizamer gaat dan dat je had verwacht.

Toch is het helemaal niet zo moeilijk om te herkennen of iets echt gezond is of niet. Daarom bespreek ik in dit artikel 10 gezonde voedingsmiddelen die eigenlijk ongezond zijn.

Waarom lijkt ongezonde voeding toch gezonde voeding?

De economie draait om het verkopen van spullen. Voedingsproducten zijn daar een belangrijk onderdeel van. Iedereen moet tenminste eten om te kunnen blijven leven. Daarom is het verkopen van voeding een proces wat nooit zal stoppen en waar veel mensen en bedrijven hun graantje van proberen mee te pikken.

Gezonde voeding wordt tegenwoordig steeds belangrijker, omdat steeds meer mensen hiervan de voordelen gaan inzien. De voedselproducenten weten dit ook en proberen hier op in te spelen. Dat is ook de reden dat er steeds meer producten komen die gezond ogen, maar dat eigenlijk niet zijn. Ze willen gewoon hun voedingsmiddel aan de man brengen en hopen dat je hier zoveel mogelijk van koopt en eet. Maar waarom zijn deze dan vaak niet echt gezond?

Heb jij wel eens een reclame gezien van komkommers of tomaten? Helaas is het niet winstgevend genoeg voedingsmiddelen te promoten die rechtstreeks uit de grond komen. Hier kan immers geen patent op worden aangevraagd, waardoor iedereen deze kan verkopen voor elke gewenste prijs. Natuurlijk worden er wel eens bepaalde groentes of fruit gepromoot, maar dat zijn vaak de soorten die je normaal gesproken niet zomaar krijgt.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

10 gezonde voedingsmiddelen die alleen maar gezond lijken

Het is indrukwekkend als je weet welke voeding allemaal gezond lijkt, maar eigenlijk toch ongezond is. Ontdek hier 10 gezonde voedingsmiddelen, die uiteindelijk toch beter kan vermijden.

1. Energy bars

De grote aantrekkingskracht van een energy bar is het hoge eiwitgehalte en de hoeveelheid voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, kalium en foliumzuur, waardoor het gezonde voeding lijkt.

In werkelijkheid is de gemiddelde energie bar allesbehalve goed voor je gewicht. Ze kunnen zelfs meer funest zijn dan een chocoladereep, voor als je bezig bent met afvallen.

De meeste energie repen bevatten minstens 500 calorieën. Dat is dezelfde hoeveelheid calorieën als een grote lunch. Dit komt omdat ze zijn ontworpen als maaltijdvervangers voor mensen die snel even iets willen eten.

Ondanks de grote hoeveelheid calorieën in deze energie bars, zijn ze wel vaak erg klein. Dit verschil in grootte laat je weer snel honger krijgen na het nuttigen van zo’n energiereep, waardoor je na 500 calorieën weer snel terug bij af bent. Je wilt weer iets eten!

2. Cola light (of zero)

Het blijft me verbazen hoeveel mensen Cola light drinken, terwijl ze bezig zijn met afvallen of niet willen aankomen.

Het klopt dat Cola light op zichzelf niet dik maakt, want de suikers zijn vervangen voor zoetstoffen die amper calorieën bevatten, maar hierdoor wordt je lichaam gefopt.

Telkens als je iets zoets eet, wordt een seintje gegeven dat er grote hoeveelheden suiker je lichaam inkomen. Je lichaam maakt zich klaar om de suikers zo efficiënt mogelijk te verwerken. De insulineniveaus schieten omhoog om de hoeveelheid suiker weg te werken. Tegelijkertijd komen er ook allerlei stofjes vrij, die ervoor zorgen dat je je verzadigd voelt.

Kunstmatige zoetstoffen in light frisdranken geven dezelfde zoete smaak, maar zonder suiker. Je lichaam hoeft dus geen extra insuline aan te maken. Bovendien komen er minder stofjes vrij, waardoor je je minder verzadigd voelt. Je houdt dus een verlangen naar meer voedsel.

3. Margarine

Roomboter werd gezien als echte dikmaker, omdat het zo rijk is aan vetten. Daar heeft de voedingsindustrie gelukkig iets op gevonden, waardoor boter toch als gezonde voeding kan worden bestempeld. Zo zijn halvarine, margarine en minarine ontstaan, want met die producten kunnen we lekker boter blijven smeren.

Deze boters lijken misschien een gezondere keuze dan echte boter, maar het tegendeel blijkt waar. Het is al enige tijd bekend dat echte boter juist wel gezonde voeding is, vanwege de goede vetten die het bevat. Margarines en dergelijke bevatten transvetten, wat de meest ongezondste vetten zijn die er bestaan.

4. Voorverpakte maaltijdsalade

Steeds vaker zie ik mensen een voorverpakte maaltijdsalade eten, omdat ze fastfood liever willen vermijden. Zo’n maaltijdsalade zal ongetwijfeld een betere keuze zijn dan McDonald’s of Burger King, maar nog steeds is het geen slimme keuze als je slanker wilt worden.

Om de groente in deze maaltijdsalade houdbaar te houden, zijn er meerdere conserveringsmiddelen toegevoegd die niks doen voor je gezondheid. Daarbij zijn de dressings erg calorie- en vetrijk, waardoor ze vaak meer calorieën bevatten dan een diepvriespizza. Nu wil ik niet beweren dat een pizza gezonder is, maar ik wil je wel laten inzien dat niet elke kant-en-klare salade een gezonde keuze is.

5. Muesli

Sommige mensen proberen gezonder te ontbijten en schakelen daarom over op een portie muesli in de ochtend. De muesli die wordt verkocht in de supermarkten, wordt ook gepromoot als een gezond ontbijt en lijkt daarom een bewuste keuze.

Toch bevat deze muesli vaak erg veel calorieën, een hoog vetgehalte en waanzinnig veel toegevoegde suiker. Dit wordt natuurlijk allemaal erin gestopt om het lekker te laten smaken, maar daarom is deze muesli wel erg ongezond geworden.

Nu ben je misschien een grote fan van muesli en moet je er niet aan denken om dit niet meer te kunnen eten als ontbijt. Gelukkig is er daarom ook goed nieuws. Het maken van je eigen muesli is namelijk wel gezond, mits je het op de goede wijze bereid.

Om een gezonde portie muesli te maken, koop je haver, zonnebloempitten, een kleine hoeveelheid gedroogde vruchten en wat macadamianoten. Met daarbij wat biologische (volle) melk, krijg je de brandstof binnen die je goed kan gebruiken om de dag mee te beginnen.

6. Yoghurt met fruit

Yoghurt met daarin fruit oogt uiteraard als gezonde voeding, maar ook dat is niet waar. De hoeveelheid fruit in dit soort yoghurts, is vaak maar een paar procent, terwijl er wel vele andere ongezonde ingrediënten aan zijn toegevoegd.

Daarbij komt ook nog dat zuivelproducten ervoor zorgen dat de vitamines uit het fruit minder goed worden opgenomen in het lichaam. Dus zelf yoghurt met fruit maken, hoeft ook niet perse een gezonde keuze te zijn, maar is natuurlijk wel veel gezonder dan fruityoghurt uit de supermarkt.

7. Snelle Jelle

Ontbijtkoek wordt mede dankzij Sonja Bakker gezien als een gezond tussendoortje. Het klopt dat ontbijtkoek minder suiker bevat als gewone koek, zoals een stroopwafel. Alleen is het probleem dat je al snel een te dik stuk afsnijdt, waardoor je al snel 160 calorieen binnen krijgt. Dat staat gelijk aan 2 boterhammen.

Snelle Jelle bevat ook 160 calorieën, maar hier zit zelfs nog meer suiker in als bij de normale ontbijtkoek. Als je echt wil afvallen, dan kan je beter opzoek gaan naar wel echte gezonde tussendoortjes.

8. Vruchtensap

Er is erg veel keuze als het gaat om vruchtensappen. Wat de sappen gemeen hebben, is dat deze bestaan uit geconcentreerd sap van een bepaalde vrucht. Daardoor klinkt dit misschien als gezonde voeding, maar dat is het absoluut niet. Ook zonder toegevoegde suikers blijven deze vruchtensappen behoorlijk ongezond.

Geconcentreerd sap houdt in dat vruchtensap helemaal geen écht sap is. Het is gedroogd vruchtenpoeder wat erg veel vruchtensuiker( fructose) bevat. Deze poeder wordt op een later tijdstip weer aangevuld met water om weer drinkbaar te maken. Tijdens dit proces zijn de vitamines blootgesteld aan veel hitte. Daardoor zijn de vitamines grotendeels verloren gegaan en drink je eigenlijk een drankje die erg veel vruchtensuiker bevat. Lees hier meer over fructose.

9. Kaas

Elke Nederlander eet wel eens kaas. Bij sommige mensen is dit het meeste gebruikte beleg op brood. Het Voedingscentrum beval vroeger aan om elke dag 2 plakjes kaas te eten. Tegenwoordig adviseren ze niet meer dan 1,5 plak kaas te eten.

Dit komt omdat de meeste kaas ontzettend veel verzadigd vet en zout bevat. Of jou nou gesmolten of niet-gesmolten kaas eet, het blijft even vet en is niet aan te raden om te eten voor als je wilt afvallen.

10. Sportdrank

Eén van de beweringen over sportdrank is dat ze “gezonder zijn dan frisdrank” en daardoor door sommige worden gezien als gezonde voeding. Het klopt wel dat ze beter zijn dan Cola, Fanta of Ice-Tea, maar daar is ook alles mee gezegd.

Sportdranken bevatten grote hoeveelheden suiker, die helemaal niet nodig zijn om goede sportprestaties te kunnen leveren. Dr Oz zegt dat als er in een voedingsmiddel meer dan twee ingrediënten zitten, hij adviseert om het over te slaan.

Sportdranken bevatten letterlijk tientallen ingrediënten en veel van die, buiten water en vitaminen, hebben ofwel geen voordeel voor de gezondheid of zijn schadelijk voor de gezondheid.

De ideale methode om nooit meer dik te zijn

Als jij al een tijdje probeert om af te vallen, maar je blijft jezelf te dik vinden, dan is dit natuurlijk lastig om vol te houden. Je wilt natuurlijk dat je moeite wordt beloond met resultaat. Ga daarom eens over op echte actie!

Bestel de Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en verbrand al je overtollige lichaamsvet, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet. Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn en ook eens goedkoop zijn
  • Recepten die geschikt zijn voor alleenstaanden, maar ook gezinnen

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

7 Reacties
  • Hannah Rae

    Beantwoorden

    De info over suikerloze drinkjes wist ik niet, bedankt! 🙂
    Ik denk dat ik dan maar toch water moet drinken

  • Sophie

    Beantwoorden

    Onzin eet biologisch en vegetarisch goed voor mens milieu enz

  • Sophie

    Beantwoorden

    Maar je hebt gelijk alleen eet vega

  • Uw stelling dat voorverpakte maaltijdsalades ongezond zijn is toch wel heel dubieus.
    U stelt dat om de groente in deze maaltijdsalade houdbaar te houden er meerdere conserveringsmiddelen zijn toegevoegd die niks doen voor je gezondheid waaruit U dan vervolgens concludeert dat ze om die reden dus juist wel ongezond zijn. En dat terwijl we van conserveringsmiddelen in de voeding toch mogen uitgaan dat als ze mogen toegevoegd worden er wetenschappelijk bewijs is dat ze niet ongezond zijn. Het is toch nogal sterk dat u zomaar conserveringsmiddel zomaar gelijk stelt met ongezond. Dit houdt toch totaal geen steek.

    • niet zo netjes ik ben een kind en wil ook gewoon de reactie kunnen lezen hoor !!!

  • Ah, dan zal ik helaas de voorverpakte maaltijdsalades voortaan moeten afslaan! En ik vond ze nog zo lekker. Ik weet eindelijk wat fructose nou eindelijk is, bedankt voor dit nuttige artikel 🙂

  • Stormbeest

    Beantwoorden

    Op de duur mag je zo echt NIETS meer eten. Vrijwel ELK voedingsmiddel wordt wel ergens ongezond verklaard.

Plaats een reactie