Groene smoothies

Met Groene Smoothies Afvallen: 10 Gezonde Voordelen + Tips

Het klinkt misschien raar om het vocht uit allerlei groentes te verwerken tot een sapje en op te drinken, maar omdat het zoveel gezondheidsvoordelen biedt en voor iedereen groene smoothies gemakkelijk te maken zijn, worden groene smoothies steeds populairder!

Wist jij dat het dagelijks drinken van groene smoothies één van de beste manier is om je gezondheid een boost te geven? En dat is niet het enige. Je zult ook gemakkelijker overtollige kilo’s verliezen en een mooiere huid krijgen. Wie wilt dat nou niet? En dat met maar één groene smoothie per dag en zonder andere dingen te hoeven vermijden.

Wat zijn groene smoothies?

Groene smoothies (green juices) zijn op dit moment helemaal in trek!

De smoothie zelf bestaat al een stuk langer, namelijk sinds de jaren ’30. Toen is men in de Verenigde Staten begonnen met het verkopen van gepureerde fruitdranken. Daarna werden er steeds meer ingrediënten toegevoegd aan de smoothie, zoals ijsmelk.

Een aantal jaar geleden heeft Victoria Boutenko met haar boek ‘Green For Life’ geprobeerd mensen ervan te overtuigen hoe gezond het is om groene smoothies op te nemen in het dagelijkse voedingspatroon. In haar boek legt ze aan de hand van wetenschappelijk onderzoek uit waarom groene smoothies zo’n enorme positieve impact kunnen hebben op je gezondheid.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Waarom zijn groene smoothies zo gezond?

De voornaamste reden dat groene smoothies zo gezond zijn, komt doordat je in korte tijd heel veel gezonde voedingsstoffen binnen kan krijgen. Het is namelijk niet gemakkelijk om bijvoorbeeld een zak spinazie en een hele krop brocolli snel naar binnen te werken, maar in de vorm van een groene smoothie wel.

Verder is gebleken dat de meeste mensen te weinig bladgroente eten. Groene bladgroenten zijn een belangrijke bron van eiwit, vitaminen, vezels, anti-oxidanten en mineralen. Ze bevatten stoffen die in geen enkele andere groentesoort te vinden zijn.

Groene bladgroenten helpen bovendien verzuring van het lichaam tegen te gaan. Dat betekent dat ze stoffen bevatten die je lichaam zuiveren van gifstoffen die kunnen ophopen door luchtvervuiling, bewerkt voedsel en het afsterven van je eigen lichaamscellen. Zorg er dus voor dat je bladgroentes gebruikt in je groene juice.

Daarbij bevat het vocht van groente (maar ook fruit) maarliefst 90% van de gezonde voedingsstoffen. Ook zijn de voedingsstoffen in een groene smoothie veel meer in ‘leven’. Deze zijn immers niet gekookt of veelzijdig bewerkt.

Daarom is de beste manier om het vocht uit de groente te krijgen met een slowjuicer. Hierbij wordt gebruik gemaakt van koude persing en worden de voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden.

Je kan ook een blender of sapcentrifuge gebruiken bij het maken van groene smoothies, echter hier komt enige hitte bij vrij, waardoor vitamines en mineralen sneller verloren gaan. Daarnaast scheidt een slowjuicer (maar ook een sapcentrifuge) de sap van de pulp, waardoor je fluweelzachte groene smoothies kunt maken.

Voordelen groene smoothies

Een goede groene smoothie is vullend, laag in aantal calorieën en hoog in vezels. Hierdoor krijgt je lichaam een gezonde boost van vitaminen, mineralen en vezels.

De 10 gezonde voordelen van het dagelijks drinken van een groene smoothie zijn:

  • Verliezen van overtollig vet
  • Mooiere huid
  • Vermindering van allergische reacties zoals acné
  • Verkleint de kans op kanker, diabetes, beroertes en hart-en vaatziekten
  • Minder vaak griep/verkoudheid vanwege betere weerstand
  • Diepere slaap
  • Hoger libido
  • Meer energie
  • Minder snel zweten
  • Betere lichaamsgeur

Groene smoothies zorgen er dus voor dat je lichaam beter functioneert. Dat brengt gelijk nog meer voordelen met zich mee.

Je zult namelijk meer zin en energie hebben om te bewegen, wat je ondersteunt bij het afvallen. Bij vreetbuien of bij het zoeken naar een gezond tussendoortje, komt ook de groene smoothie ideaal van pas.

Veel gestelde vragen over groene smoothies

Wanneer kan ik het beste een groene smoothie drinken?
Veel mensen krijgen vroeg op de ochtend niet veel meer naar binnen dan een kopje koffie, terwijl het goed ontbijten heel belangrijk is om je fit en energiek te voelen voor de hele dag. Een groene smoothie bevat veel water. Als er iets is wat je lichaam nodig heeft om op gang te komen is het wel vocht. En als daarbij dan gelijk alle vitaminen en mineralen al inzitten die je dagelijks nodig hebt, is dat toch een erg mooi begin van de dag.

Groene smoothies kunnen ook heel goed in de middag of vroeg in de avond worden genomen. Deze worden het beste opgenomen als je dit doet op een nuchtere maag!

Hoeveel tijd kost het maken van een groene smoothie?
Zoals met veel dingen in het leven, zal het de eerste paar keren wel even wat tijd kosten om je weg te vinden in het voorbereiden van een groen sapje.

Heb je dit inmiddels al een paar keer, dan zal je merken dat je het snel onder de knie hebt en kan je al binnen 5 minuten een gezonde groene smoothie maken.

Een slowjuicer of een sapcentrifuge/blender?
De sapjes worden vaak dikker met een blender of sapcentrifuge! Dit komt omdat het groente en fruit simpelweg wordt vermalen tot iets vloeibaars. Het voordeel hiervan is dat je zo lekker veel vezels binnen krijgt en daardoor langer een vol gevoel houdt, maar tijdens dit proces zullen wel vitamines en mineralen verloren gaan door de hitte.

Met een slowjuicer kan je fluweel zachte sapjes maken, die zo goed als vrij zijn van vezels. Het voordeel hiervan is dat de groente en fruit koud wordt geperst, waardoor de vitaminen en mineralen goed behouden blijven.

Waarom niet gewoon vitaminepillen nemen?
Nou, dan zul je nooit de vele voordelen ervaren. Een vitaminepil wordt namelijk nooit zo goed opgenomen in het lichaam als verse groente en fruit. Daarnaast zitten er in vitaminepillen stoffen die niet natuurlijk zijn. Verder zul je veel verschillende soorten vitaminepillen moeten nemen, wil je dezelfde soort stoffen binnen krijgt als die groene smoothies bevatten.

Ontdek lekkere groene smoothies recepten

Wil jij ook dat steuntje in de rug om af te vallen en fitter door het leven gaan? Wil jij ook beginnen met groene smoothies? Velen zijn je al voor gegaan.

Door groene smoothies toe te voegen aan je dieet, ondergaat je lichaam als het ware een detoxkuur en zal je binnen 2 weken merken dat je fitter en gezonder bent geworden.
Alles Over Groene Smoothies

In het digitale boek Alles Over Groene Smoothies, vind je heerlijke groene smoothie recepten om je op weg te helpen. Daarbij krijg je nog veel meer te weten, zoals wat de meest geschikte blender is en wanneer je het beste groene smoothies kan drinken.

Kijk hier voor meer informatie:

Alles Over Groene Smoothies

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

10 reacties

  1. Hoeveel groene smoothies mag je drinken per dag en waneer drink je dat het best. Mvg Els

    1. Hoi Els,

      Daar is niet echt een regel voor. Het is wel aan te raden nooit meer dan 1 fruitsmoothie te drinken op een dag, vanwege de hoeveelheid suikers. Verder kan je een fruitsmoothie het beste ’s ochtends drinken en groente smoothies ’s middags en ’s avonds.

  2. Ik had geen idee dat ze zoveel gezondheidsvoordelen konden hebben. Al is het wel logische gezien ze uit groenten en fruit bestaan. Toch maar is zo een smoothie maken.

  3. Ik heb vandaag voor het eerst een groene smoothie gemaakt met bladspinazie,banaan en mango..de bedoeling was om straks de rest van het gezin te laten proeven…ze gaan moeten wachten tot morgen want alles is op :-)…zooo lekker

  4. Kan ik mijn vitaminepil voor 55 plus gebruiken bij het iedere dag drinken van een groene smoothie?

    1. Dat is geen probleem!

  5. Mag een groene smoothy ook als ontbijt.of beter als lunch en mag je dan alleen een smoothy

    1. Een groene smoothie kan prima bij het ontbijt of de lunch! Of je het dan alleen houdt bij een groene smoothie, of aanvult met iets extra’s, is een kwestie van wat je behoefte is.

  6. Ik neem al 4 jaar een groene smoothie 2 x per dag. Daarbij komt standaard een stukje biologische citroen met schil. Echt heerlijk probeer maar eens.
    En olie bv sesam.avocado.walnoten.
    amandelolie.
    Een alternatief voot fruit. Koop verschillende munt smaken. Bv aardbeien.chocolade.ananas marokaanse of de gewone munt. Zo ook ananassalie gebruik zowel blad als bloem.

Geef een reactie