havermout afvallen

Met Havermout Afvallen? 5 Redenen Om Havermout Te Eten

Wat eet jij ’s ochtends bij je ontbijt? Waarschijnlijk is dat een boterham met kaas, cornflakes, een cracker of een beschuitje. Ik kan je dan al gelijk vertellen dat zo’n ontbijt, niet al te bevorderend is voor een goede gezondheid en al helemaal niet voor als je wilt afvallen.

Wist jij dat havermout behoort tot de beste ontbijtproducten ter wereld? Toch is havermout (nog) niet zo populair en dat is jammer. Havermout is niet alleen heel gezond, je kan ook heel goed met havermout afvallen.

In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom het eten van havermout je helpt met afvallen en een betere gezondheid.

Wat is havermout?

Havermout wordt gemaakt van de graansoort haver. Haver behoort tot de familie van de grassen en is een kleinkorrelig graangewas, net als rijst, teff, tarwe, gerst en rogge.

Om havermout te maken worden allereerst de haverkorrels gewassen en gepeld. Vervolgens worden ze verhit en in stukken geknipt. Als laatste wordt de verknipte haver gestoomd en platgewalst. Havermout bestaat dus eigenlijk uit verknipte, gestoomde en geplette haverkorrels.

Als je havermout wilt kopen, kan je deze is verschillende vormen krijgen, namelijk:

  • Volkoren havermout (hele haverkorrels; kooktijd: 15 minuten)
  • Snelkook-havermout (gebroken haverkorrels; kooktijd: 5 minuten)
  • Kant-en-klare havermout (gebroken & voorgekookt; direct eetbaar)

Let op: havermout wordt in allerlei zoete en hartige voedingsproducten verwerkt, waaronder muesli, brood, crackers & biscuits. Dit zijn niet altijd gezonde voedingsmiddelen, vanwege de toevoeging van suikers of andere ongezonde ingrediënten.

Wil je met havermout afvallen, ga dan voor zo puur mogelijke haver, haverkorrels of havermout. Zo weet je ook nog eens zeker dat deze helemaal glutenvrij zijn!

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

5 redenen waarom met havermout afvallen werkt

1. Rijk aan eiwitten

Havermout wordt veel gebruikt als voer voor paarden. Dit is voor deze dieren echt krachtvoer. Ook bodybuilders eten om die reden grote hoeveelheden havermout. Havermout zit namelijk vol met eiwitten, die zorgen voor herstel en opbouw van spierweefsel.

En zoals je wellicht al weet, betekent meer spierweefsel dat er meer calorieën worden verbrand.

2. Snelle stofwisseling

Omdat havermout veel voedingsvezels bevat, heeft dit een positieve werking op je stofwisseling en spijsvertering.

Vezels zijn eigenlijk koolhydraten die niet door je lichaam opgenomen kunnen worden. Je lichaam zal toch blijven proberen om deze vezels te verteren, waardoor je stofwisseling goed bezig blijft.

Daarbij zorgt dit proces voor optimale maag-darmwerking. Dit houd je darmen gezond, waardoor belangrijke voedingsstoffen beter worden opgenomen door de darmwand.

3. Bloedsuikerspiegel blijft laag

Naast de vezels, bevat havermout ook koolhydraten die wel kunnen worden opgenomen. Dit zijn de langzame (gezonde) koolhydraten, waardoor er nauwelijks suikerpieken ontstaan in je lichaam.

Oftewel, de energie van de koolhydraten in havermout komen langzaam in je bloed, waardoor er geen overschot aan energie ontstaat. Bij het eten van de meeste broodsoorten, cornflakes of beschuit ontstaat dit overschot wel en je zal je lichaam eerder geneigd zijn om dit overschot te gaan opslaan in je vetten.

4. Langer verzadigd

De vezels in havermout hebben nog meer voordelen. Omdat ze zo langzaam door je lichaam worden verwerkt, ben je langer verzadigd en heb je dus minder snel weer opnieuw trek of zin in zoetigheid. Ideaal natuurlijk voor als je wilt afvallen.

5. Meer variatie

Veel mensen eten bij het ontbijt en lunch brood. Ook al beleg je je brood telkens met ander beleg, je blijft zo toch 2 keer op een dag brood eten.

Gevarieerd eten is erg belangrijk voor als je gezond wilt zijn. Alleen daarom al is havermout een perfecte vervanger voor brood bij het ontbijt.

Hoe havermout voorbereiden?

Je hoeft in principe de havermout niet te koken. Je maag- en darmstelsel kan de havermout prima verteren als het niet gekookt is. Zelf vind ik het wel lekker om de havermout te koken. Ook ligt het dan minder zwaar op de maag. Ik zou zeggen, probeer dit zelf eens uit.

Verder kan je havermout klaarmaken met melk. Alleen ben ik geen fan van koemelk. In koemelk zit namelijk lactose. Dat is een melksuiker, die wij als mens helemaal niet nodig hebben. Sterker nog, 70% van de wereldbevolking is lactose-intolerant.

Daarom gebruik ik zelf liever water gemengd met havermelk, amandelmelk, kokosmelk of rijstmelk. Door het water lijkt de havermout in het begin wat smakeloos, maar dat is een kwestie van wennen.

Om het nog lekkerder en gezonder te maken voeg ik een stuk fruit toe zoals een appel of een banaan, met daarbij wat kaneel. Dit is wat mij betreft een ideaal en gezond ontbijt.

Hoeveel kan ik met havermout afvallen?

Havermout is absoluut gezond en van toegevoegde waarde bij een gezond dieet. Toch is het geen wondermiddel, waarmee je al snel vele kilo’s zal verliezen. Op een termijn van ongeveer 2 maanden zal je heus wel een verschil gaan merken in gewicht. Je zal dan ongeveer drie tot vijf kilo zijn afgevallen, als je dagelijks havermout eet.

Toch kan ik begrijpen dat jij sneller zou willen afvallen. Wat moet je daar dan voor doen? Meer voeding eten die je gezondheid en je vetverbranding verbeterd!

Richard Ridder heeft de zeer effectieve Afslank Receptenbijbel geschreven, die ik aan iedereen adviseer voor als je opzoek bent naar echt gezonde voeding. Zo kan je vet verbranden zonder zonder zware trainingen of ongezond crashdieet, maar met voeding die zo dicht mogelijk bij de natuur staat.

Wat kan je verder verwachten van dit receptenboek?

  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn en ook eens goedkoop zijn
  • Recepten die geschikt zijn voor alleenstaanden, maar ook gezinnen

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

24 reacties

  1. ik had een vraagje ik eet ook sochtends havermout maar heb daarna geen trek meer is dat erg

    1. Dat is juist de kracht van havermout en dus absoluut niet erg!

      1. Dat ligt er natuurlijk aan hoe lang je geen trek hebt. Wellicht is het een idee om wat minder havermout te eten ’s morgens? Het is immers voor je spijsvertering beter om 6 keer per dag wat kleinere porties te eten.

        Ik snap trouwens ook niet helemaal hoe je nou kan zeggen dat als je 2 maanden havermout eet, je ongeveer 5 kg zal afvallen. Daar hebben natuurlijk veel meer factoren invloed op zoals wat at je voor je havermout at, hoe zwaar ben je als je er mee begint, wat eet je verder, hoe vaak eet je per dag, beweeg je veel of weinig etc etc.

  2. Vindt het zo lekker , dat ik het na mn warme eten ook nog eet. ! En wil eigenlijk afvallen .!

    Probeer niet te snoepen , wat voor mij al heel wat is.

    Groetjes Henriette.

  3. Moet je de hele dag havermout eten of allen s’morgens? Dat zou ik graag willen weten en moet het gekookt zijn of rauw met.water? Graag uw antwoord.
    Bijvoorbaat dank.

  4. Goede morgen beste mensen, Ik wil ook graag afvallen ben gaan googelen om te kijken wat havermout inderdaad doet, ik ben vandaag begonnen met me havermoutdieet door het gewoon met water en 1 appel en wat kaneelpoeder te nuttigen, en dan zal ik morgen een ander variatie doen door met een banaan koemeld en wat honing te nuttigen, maar mijn vraag is: mag,kan ik de hele dag door havermout eten i.p.v. rijst of brood?

    Groeten Anna

  5. Ik ben veel te zwaar (115 kg) èn ik eet al een jaar lang elke morgen een flinke bak havermout met ongezoete amandelmelk (en verder ook geen andere toevoegingen)en ben alleen nog maar verder aangekomen. Daarnaast wandel ik minimaal 2 uur per dag dus lichaamsbeweging krijg ik ook voldoende. Ik eet daarnaast kleine porties en drink vrijwel alleen ongezoete thee. Mijn valkuil is dat ik af en toe snoep. Afvallen is alleen mogelijk als ik met dat laatste stop. De conclusie die ik dus uit deze ervaring heb getrokken is dat havermout op zichzelf niets doet met mijn gewicht. De reden dat ik havermout ben gaan eten is dat ik buikpijn van brood krijg. Echt lekker vind ik een bak behangplaksel niet eerlijk gezegd.

    groet van Miep

  6. Ik eet kant en klaar havermout hoef ik het alleen maar op te warmen. Is dat ook goed?

    1. Dit raad ik niet aan. Kant- en klaar producten zijn meestal een stuk minder gezond, vanwege extra toevoegingen. Koop liever zo puur mogelijke havermout!

  7. Hallo Bianca,
    Kant en klaar in die zin dat er al vloeistof bij zit? Als dat zo is dan zal het waarschijnlijk wel op de verpakking staan of je het al dan niet moet opwarmen.
    Havermout kan een heel goedkoop ontbijt zijn (een pond bij de Jumbo kost zo ongeveer 40 cent) dus ik vraag me eigenlijk af wat je voor kant en klare havermout betaald (en hoe groot de inhoud is).
    Zitten er trouwens behalve havermout ook andere ingrediënten in zoals suiker?

    groet van Miep

  8. Ik eet iedere morgen pure havermout met amandelmelk, kaneel en wat fruit.
    Het vult enorm. Als lunch 3 eieren, soort omelet met groenten. Steeds andere groenten, anders wordt het saai. ’s Avonds licht dinner, vaak vis met wat groenten, of soep. Ben hier nu 2.5 maand mee bezig, voel me beter en ben 1.5 kilo afgevallen.
    Geen brood meer, nadeel is dat amandelmelk hier erg duur is.. Ik woon in Indonesia en een pak kost ongeveer €.7.-. Maar ik heb het er zeker voor over..

  9. We zijn nu ook al 5 weken bezig met havermoutdieet. De ongekookte havermout(fijne brokken) wordt met roeryogurt(geen magere) voorbereid, appel/banaan/perziek, en chiazaad. Ik en mijn man hebben zittende beroep, dus heel weining beweging. Mijn man is nu van 100 naar 93.7 (lengte 185). Wat we verder nog doen is ’s avonds licht eten, een bak salade en veel thee, 1-1.5l per persoon. Snoepen 1 keer per week maximaal, ’s Avonds in plaats van chips of snoep, eten we rauwe noten of radijsjes, stuk fruit, yogurt(geen magere). Over de dag belegde speltbroodje met mozzarela tomaat of zalm, gerechten linzen, bonen/ groente-soep, kiphaasjes in champignon roerbakmix of gewoon pannetje groente die jij lekker vindt.

  10. Ik heb per ongeluk ontdekt dat dit echt werkt. Ik moest boodschappen doen want had niks meer in huis. Ik had nog wat havermout in de kast en heb dit gekookt met melk. Ik was verbaasd hoe verzadigd ik was en dat ik helemaal geen honger meer had de rest van de dag. Omdat ik morfine gebruik kreeg ik standaard laxeermiddel van de huisarts maar werd daar heel ziek van. Nu ik havermout eet en 1 Rogge snee is mijn stoelgang echt verbeterd. Voor mij geen medische troep maar gewoon puur natuur. Ik kan het echt iedereen aanraden. En wat afvallen betreft dat is een mooie bijkomstigheid want ik heb nu een spijkerbroek die na 2 weken al afzakt dus je valt er inderdaad ook nog een beetje mee af.

  11. Sinds 1 week eet ik elke ochtend(6.30 uur) een grote kom Havermout. Als lunch (12.30) doe ik warme maaltijd met vooral veel groente, iemand heeft mij verteld dat warme maaltijd in de middag zorgt dat je lichaam zo de hele dag tijdheeft om het eten rustig te verteren. En s’ avonds eet ik alleen groente. Tussendoor eet ik fruit. In 1 week ben ik 1 kilo afgevallen. Door sochtends en smiddag goed te eten, heb ik voor de rest van de dag nauwelijks trek in ongezond.

  12. Ik eet bijna altijd havermout met fruit als onbijt en ik heb daarna ook niet veel trek meer in wat anders. Ik voel me daar ook goed bij.
    Maar wat ik graag wil weten is het verschil tussen havermout en haverhartjes? Ik kan het nl nergens vinden.

  13. Als ontbijt eet ik 4 eetlepels havermouth met het sap van 2 uitgeperste sinaasappels. Maar dan met de staafmagneet kort “gepureerd”. Heel erg lekker. Doe dit al heel lang. Maar is het wel goed (dit pureren) voor het gezonde effect van havermout??

  14. Ben zelf een maand geleden begonnen met brood te schrappen en eet nu altijd havermout als ontbijt met vers fruit en een magere yoghurt zonder suiker , resultaat = – 3 kg en daar ben ik al tevreden mee , ik doe alvast verder zo !

  15. Havermout met banaan is dat een dik maker? Mijn dochter zegt van wel..

    1. Havermout met fruit erin werkt bij de meeste mensen verzadigend, waardoor het juist kan ondersteunen bij het afvallen.

Geef een reactie