hoe vaak per dag eten

Hoe Vaak Per Dag Eten Om Af Te Vallen En Wat Is Gezond?

Wil jij je stofwisseling versnellen, zodat je sneller kan afvallen? Dan heb je vast wel eens gehoord dat je 5 of 6 maaltijden per dag moet eten om je stofwisseling goed op gang te houden.

Ook ik heb jarenlang geloofd dat 5 of 6 kleine maaltijden per dag een goede methode is om je stofwisseling op peil te houden. Totdat ik een aantal wetenschappelijke onderzoeken tegenkwam, die mij op een ander spoor brachten. Het blijkt namelijk klinkklare onzin te zijn dat meerdere kleine maaltijden per dag je stofwisseling positief beïnvloed.

Toch is een bepaalde frequentie van je maaltijden wel belangrijk voor allerlei andere lichaamsprocessen en dus ook voor het verliezen van gewicht. In dit artikel zal ik je uitgebreid uitleggen hoe vaak per dag eten je helpt met afvallen en een betere gezondheid!

Meerdere kleine maaltijden per dag: waar komt dit advies vandaan?

Het is niet zo heel gek dat we al een tijdje geloven dat eten je stofwisseling aanwakkert. Het klopt namelijk dat je lichaam na elke maaltijd energie gebruikt om dit eten te verteren.

Alleen dat hoeft nog niet te betekenen dat je stofwisseling nog sneller wordt, als je meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag gaat nuttigen. Dit werd wel altijd aangenomen!

Sterker nog, het is over het algemeen moeilijker om 5 of 6 kleine maaltijden per dag te eten, zonder teveel calorieën binnen te krijgen.

Uiteindelijk zorgt het totaal aantal calorieën per dag ervoor of je zult aankomen of afvallen, ongeacht op welk tijdstip je deze calorieën tot je neemt!

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Hoe vaak per dag eten is optimaal voor afvallen?

Op de vraag ‘hoe vaak per dag eten bij afvallen?’ maakt wetenschappelijk gezien niets uit. Ook het tijdstip is niet van belang. Zolang je minder eet dan dat je verbruikt, zul je afvallen!

Ik hoor je al denken, minder calorieën eten dan dat je verbruikt betekent honger, toch? Gelukkig hoeft dat helemaal niet zo te zijn!

Je lichaam is namelijk in staat om 3 maaltijden per dag te eten, zonder tussendoor trek te krijgen. Minder maaltijden per dag betekent bijna automatisch dat je ook minder calorieën tot je neemt en dus sneller zult afvallen.

Wil je weten hoe die trek tussen de maaltijden door wegblijft, lees dan nog even verder.

Wat gebeurt er bij minder maaltijden op een dag?

Eet je minder vaak, dan heb je ook minder vaak suikers in je lichaam beschikbaar en zal je sneller een andere energiebron moeten vinden. Een andere geschikte energiebron zijn je vetten!

Je lichaam zal wel altijd eerst de glucose (suikers) in je lichaam verbranden, voordat het de vetten zal aanspreken.

Een lichaam dat gewend is om elke paar uur suikers binnen te krijgen zal ook bijna voortdurend gebruik maken van deze suikers en zal daarom niet zo gemakkelijk kunnen overschakelen op het verbranden van vetten.

Dat is ook de reden dat je regelmatig last krijgt van een dipje, of zelfs duizelig kan worden als je voor een lange tijd niets eet, als je dat niet bent gewend. Een welbekende oplossing is om dan even snel iets zoets te eten. Gelukkig kan het ook anders!

Aanpassen van je maaltijdfrequentie moeilijk?

Het aanpassen van je maaltijdfrequentie is simpelweg een kwestie van een paar weken doorzetten, maar doe het wel langzaam als je teveel last krijgt van dipjes of duizeligheid.

Je zult je lichaam (weer opnieuw) moeten leren om vaker te verbranden op vetten dan op suikers. Iets wat de oermens ook altijd deed en waar ons lichaam eigenlijk veel meer geschikt voor is.

Ben je eenmaal gewend aan minder maaltijden, dan zul je merken dat je voor een periode van 5 uur makkelijk zonder eten kan.

Zelfs als je op een “lege” maag gaat sporten, zul je hiervan geen problemen ondervinden. Ook sporten zonder ontbijt zal je makkelijk afgaan!

Kortom, je zult geen trek meer hebben tussen de maaltijden door en je zult merken dat minder vaak eten eigenlijk veel prettiger aanvoelt!

Voordelen van minder vaak eten

Als je nog niet bent overtuigd van het effect van maximaal 3 maaltijden per dag, dan zullen de vele andere gezondheidsvoordelen dit wellicht bij je veranderen.

Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat 3 maaltijden per dag (of soms zelf 2 maaltijden), de volgende positieve gevolgen zullen optreden:

  • Betere stofwisseling
  • Hogere insulinegevoeligheid
  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Verlaagde bloedsuikerspiegel
  • Minder stress
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Langere levensduur

Uiteraard zal je alleen profiteren van deze gezondheidsvoordelen, wanneer je maaltijden voldoende gezonde voedingsstoffen bevatten.

Nadelen van minder vaak eten

Je vraagt je misschien af of er ook nadelen kleven aan deze manier van eten?

Het kan zijn dat je wel eens hebt gehoord dat je spiermassa mogelijk sneller zal afbreken door minder vaak te eten. Dit is gelukkig niet waar.

Het lichaam doet er namelijk alles aan om de spiermassa in stand te houden en gebruikt daarom eerst suikers en vetten als energiebron. Ook hier wordt ervan uitgegaan dat je wel gezond eet en voldoende eiwitten binnen krijgt.

Ook een trage stofwisseling wordt vaak gezien als nadeel wanneer je weinig eetmomenten hebt op een dag. Ook dat is niet waar!

Sterker nog, als je een geruime tijd niets eet komt er noradrenaline vrij. Dit is een hormoon dat onder andere je concentratie verscherpt en juist bijdraagt aan een versnelde stofwisseling.

Pas als je zo’n 60 uur niets zou eten, zal je stofwisseling met zo’n 8% vertragen.

Heeft vasten eigenlijk ook een positief effect?

Alle gezondheidsvoordelen die je zojuist hebt gelezen, zullen alleen maar groter worden, als je 1 van de 3 maaltijden (soms) overslaat. Dit wordt ook wel periodiek vasten of intermittent fasting (intermitterend vasten) genoemd.

Het overslaan van het ontbijt is een veelgemaakte keuze bij mensen die deze leefstijl volgen. Zij nemen pas rond 12 uur hun eerste hap en eten niets meer na 18 uur. Feitelijk komt het erop neer dat het lichaam dan per dag 18 uur lang geen voedsel binnen krijgt.

Hoewel dit best extreem klinkt, is het eigenlijk hartstikke goed te doen!

Naast deze manier van vasten, zijn er nog een aantal andere manieren van vasten, die dezelfde positieve effecten hebben op je lichaam.

Afvallen en gezonder worden met intermittent fasting

Zoals je nu zult begrijpen is de frequentie van je maaltijden erg belangrijk voor als je wilt afvallen en gezonder wilt worden!

Daarom raad ik je aan om hiermee zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Het eBook Vet Verliezen 1.0 van Mark legt je in vlotte en begrijpbare taal alles uit over intermittent fasting en staat boordevol praktische adviezen, zodat je gelijk aan de slag kan met een manier van vasten die helemaal past bij jou!

Verder is dit eBook gevuld met schema’s en heerlijke recepten. Als je de discipline kunt opbrengen en graag een lager vetpercentage wilt, dan is dit eBook echt een aanrader.

Zelf pas ik ook al een tijdje een aantal adviezen van Mark toe en de resultaten mogen er zijn! Daarom daag ik je uit dit eBook aan te schaffen en de adviezen van hem te gaan gebruiken! Je zal er geen spijt van krijgen.

Mocht de levensstijl om wat voor reden dan ook niet bij je passen of niet de gewenste resultaten opleveren dan kan je gebruik maken van de ‘niet goed, geld terug’ garantie die Mark heeft ingesteld.

Klik hier om ‘Vet Verliezen 1.0’ te bestellen

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

4 reacties

  1. Ik heb uw stuk net gelezen en heb een vraag. Ik eet 1x per dag (rond 18:00 ) en soms om 12:00 toch kom ik nog steeds aan. Nog minder eten lijkt me veen goed plan. Ik eet ’s avonds bijna altijd thaise rijst met voldoende groente en een stukje vlees of vis. Verder snoep ik eigenlijk niet alleen soms 1 of 2 gekookte eieren. Wel drink ik regelmatig koffie en ’s avonds een paar biertjes. Wat kan ik naast sporten nog doen om af te vallen? Ik woog altijd 78 kilo en nu 90 kilo

    1. @ Mike van Oers: Gezond ontbijten, goed lunchen en een goede avondmaaltijd nuttigen. Varieer voldoende. Laat de biertjes wat vaker staan, want in 1 biertje zitten 150-250 kcal! Dus daarin zal zeker winst te behalen zijn!

    2. alcohol is een boos doener, een vetjes vriend, het breekt spier af, vertraagt je stofwisseling met 70% dus alc is gewoon niet het beste om te drinken als je wilt afvallen. probeer een alc vrij bier voor een maand of gewoon alleen water

  2. Ik heb een vraag
    Ik heb gluutenalergie en dus ook een dieet hoe kan ik dan af vallen?

Geef een reactie