web counter
Low Carb dieet

Low Carb Dieet: 4 Belangrijke Factoren Voor Succes

Wil jij afvallen door een low carb dieet te gaan volgen? Dan kan ik je gelijk zeggen dat dit absoluut een stap in de goede richting is. Helaas ben je er dan nog niet.

Het simpel minderen van koolhydraten alleen is niet genoeg om met een low carb dieet succesvol te kunnen afvallen. Je moet immers wel koolhydraten blijven eten, maar je zal ook alternatieven moeten vinden.

In dit artikel lees je de 4 belangrijkste factoren die het afvallen met een low carb dieet tot een succes maken.

Wat is een low carb dieet?

Voordat ik ga uitleggen waar je op moet letten bij een low carb dieet, zal ik eerst uitleggen wat een low carb dieet is en hoe koolhydraten worden gebruikt door je lichaam.

Je lichaam gebruikt koolhydraten als de belangrijkste bron voor brandstof. Suikers en zetmeel zijn de eenvoudige koolhydraten. Deze worden snel opgenomen door je lichaam en komen zo snel in je bloed terecht. Voedingsmiddelen met eenvoudige koolhydraten zijn:

  • Granen (niet alle)
  • Bloem
  • Sommige broodsoorten
  • Aardappelen
  • Rijst
  • Melk
  • Frisdranken
  • Veel bewerkte voedingsmiddelen zoals cake, snoep, koekjes, taart en chips

Koolhydraten die veel vezels bevatten, worden complexe koolhydraten genoemd. Deze komen ook in je bloedbaan, maar dit gaat een stuk langzamer. Door de vele vezels duurt de spijsvertering van complexe koolhydraten een stuk langer. Voedingsmiddelen met complexe koolhydraten zijn:

  • Fruit
  • Groente
  • Havermout
  • Pseudogranen (quinoa, chia zaden)
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Zaden

Vooral bij het eten van snelle koolhydraten stijgt het niveau van de bloedsuikerspiegel snel, Hierdoor komt in korte tijd veel glucose in het bloed en daardoor gaat de alvleesklier insuline produceren. Deze insuline zal proberen de koolhydraten om te zetten in energie of in vet. Is de suikerspiegel erg hoog, dan zal er meer vet worden opgeslagen en dat is vaak meer dan de meeste mensen zouden willen.

Hier speelt het low carb dieet prima op in!

Het idee achter het low carb dieet is dat door het verminderen van koolhydraten, het insulineniveau lager blijft en het lichaam dus veel minder snel vet gaat opslaan en ook makkelijker vet kan verbranden.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

4 belangrijke factoren bij een low carb dieet

Een low carb dieet is dus een prima oplossing om af te vallen, maar ook om gezonder te worden. In onze westerse maatschappij eten we teveel koolhydraten en daarvan is het grootste gedeelte ook nog eens de geraffineerde/snelle soort. Het is dus belangrijk om hier wat aan te doen voor als je wilt afvallen, maar hierbij moet je wel denken aan de volgende factoren:

1. Eet koolhydraten op de juiste momenten

Eén van de belangrijkste reden om een low carb dieet te volgen, is om de bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden.

Toch is er een mogelijkheid om koolhydraten te eten zonder dat je bloedsuikerspiegel als een achtbaan tekeer gaat. Dit moment is namelijk onmiddellijk voor het sporten, tijdens of na het sporten.

Je snapt hopelijk wel dat het niet slim is om erg veel te eten voordat je gaat sporten, en ook niet tijdens het sporten. Zo krijg je namelijk eerder kramp en heeft je eten te weinig tijd om goed te verteren.

Op een dag dat je niet sport, kan je natuurlijk ook koolhydraten eten, maar hou dit beperkt en eet deze het liefst voor 15.00 uur ’s middags. Waarom? Zo heb je nog genoeg tijd om deze koolhydraten te verbranden over de rest van de dag. Eet je namelijk om 20.00 uur nog koolhydraten, dan is de kans klein dat je deze nog gaat verbranden en worden ze eerder opgeslagen als vet.

2. Vermijd bewerkte/geraffineerde koolhydraten helemaal

Ook al hoef je bij een low carb dieet de koolhydraten niet geheel uit te bannen, de geraffineerde (bewerkte) koolhydraten kan je beter wel buitenshuis laten. Dit zijn voedingsmiddelen die tarwe, bloem of suikers bevatten. Dat zijn de eenvoudige koolhydraten en die de bloedsuikerspiegel veel sneller zullen verhogen.

Ben je er niet zeker van of een bepaald voedingsmiddel geraffineerde koolhydraten bevat, ga dan deze vragenlijst langs:

  • Is het verpakt?
  • Bevat het meer dan 10 ingrediënten?
  • Wordt er reclame voor gemaakt?
  • Kan je het langer dan 2 weken bewaren buiten de ijskast?

Kan je overal een “nee” op antwoorden, dan is de kans heel groot dat je een gezond voedingsmiddel te pakken hebt.

3. Blijf genoeg eten

Koolhydraten zijn voor de meeste mensen in onze maatschappij de meest gegeten macronutrient. Als het je lukt deze te verminderen, is het wel de bedoeling dat je deze calorieën opvangt met andere macronutrienten, zoals eiwitten en vetten. Het is dus niet de bedoeling om te gaan crashen en minder dan ongeveer 1500 calorieën per dag te gaan eten.

Nu ben je misschien al zover dat je weet dat het eten van eiwitten ook je insulinegehalte aanwakkert. Dat klopt, maar je zal in de meeste gevallen niet zoveel eiwitten als koolhydraten eten. Eiwitten geven namelijk een veel sterker verzadigingsgevoel dan koolhydraten dat doen. Daarom zal je insulinegehalte bij een rijk eiwitdieet binnen de perken blijven.

Bij vetten is het zelfs zo, dat je insulinerespons helemaal met rust wordt gelaten. Toch is het belangrijk om niet alleen meer vetrijke voeding te gaan eten, maar ook meer eiwitrijke voeding.

4. Ga geen speciaal low carb dieet volgen

Er zijn genoeg low carb diëten te vinden, zoals:

Ik raad je alleen niet aan om één van deze diëten te gaan volgen. Dit worden dan wel low carb diëten genoemd, maar ze verbannen eigenlijk zo goed als alle koolhydraten voor een bepaalde tijd. Fruit wordt zelfs bij een aantal van deze genoemde diëten afgeraden, terwijl iedereen weet dat fruit gezond is. Heb jij wel eens gehoord dat iemand overgewicht heeft gekregen van fruit? Nee, ik ook niet. Onzin dus!

Dit soort diëten zorgen uiteindelijk voor meer stress, vreetbuien en niet voor een blijvend resultaat. Mijn advies is om wel koolhydraten te blijven eten, maar een stuk minder en een stuk slimmer.

Het ultieme low carb dieet!

Natuurlijk zijn er allerlei producten te vinden in de afvallen- en dieet markt, waarvan ik al een paar hierboven noemde. Helaas zijn er maar weinig producten waarvan ik daadwerkelijk vind dat deze echt iets toevoegen voor mensen die een gezond low carb dieet willen volgen!

Eén product die ik zeker de moeite waard vind is het eBoek de Afslank Receptenbijbel. Dit boek geeft je niet alleen de beste tips over vet verbranden, maar brengt gezond eten en afvallen heel dicht bij elkaar en geeft zeer veel praktische informatie over het creëren van een gezonde leefstijl.

Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Let op: dit is geen speciaal low carb dieet of ander traditioneel diëten boek, maar leert jou dé methode, die geschikt is voor iedereen, om voor altijd gezond te kunnen eten, zodat je een gezond low carb dieet kan volgen.

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

1 Reactie
  • Helaas staan er een aantal foute beweringen in je betoog. Insuline zorgt niet voor omzetting in energie. Koolhydraten zijn energiebronnen die tijdens de spijsvertering worden afgebroken tot de opneembare vorm; glucose. Insuline is verantwoordelijk voor de opslag daarvan. Eventueel in de vorm van lichaamsvet, maar pas dan wanneer lever en spieren de maximum oplsag in de vorm van glycogeen hebben bereikt. Fruit bevat fructose, een zgn tweevoudige suiker die formeel ook tot de snelle suikers behoort. En dus conform je betoog ook fout, zoals vele modediëten willen beweren. Al geven fruitsoorten dan geen insulinereactie. En je wilt toch hopelijk mensen niet kh vrij laten ontbijten? Van alle graansoorten de volkorenvariant kiezen, bescheiden porties, meer eetmomenten per dag en spelen met je kh inname zijn betere adviezen. Na het sporten heb je natuurlijk insuline afgifte als gevolg van eten. Zou niet best zijn! Echter heb je, als het goed is je glycogeendepots flink geleegd en zullen kh worden gebruikt om deze aan te vullen. Stoppen met kh leidt tot allerlei ongewenste verschijnselen. Kh zijn voor ons lichaam de optimale brandstof. Hier laten we het bij.

Plaats een reactie