web counter
Hoe Mindful Eten Kan Helpen Met Afvallen + 3 Tips
Mindful eten

Hoe Mindful Eten Kan Helpen Met Afvallen + 3 Tips

Je zou denken dat afvallen simpelweg een kwestie is van minder eten en meer sporten. Dat is natuurlijk wel waar, maar waarom lukt het dan voor veel mensen toch niet?

Een simpel antwoord is hier niet op te geven, want elk persoon is uniek en moet dus ook anders behandeld worden. Uiteindelijk komt het erop neer dat de oorzaak van het teveel eten en te weinig sporten niet goed genoeg wordt aangepakt.

Eén van die oorzaken kan zijn dat je te weinig plezier beleefd aan het eten zelf.

Met mindful eten zal je veel meer plezier beleven tijdens je maaltijd, waardoor je al snel minder eten nodig hebt en makkelijker zal afvallen. Hoe dat werkt leg ik allemaal uit in dit artikel.

Het belang van plezier

Zolang je plezier beleefd, plezier hebt gehad, of plezier gaat krijgen, sta je ’s ochtends makkelijker op uit bed en zit je veel minder op tegen de minder leuke dingen in het leven. Plezier is mede daarom een enorm belangrijk onderdeel van een gelukkig leven.

Zolang je te weinig plezier beleeft in je leven, wil je dit hoe dan ook compenseren. Eten is daarom een makkelijke prooi. Het is snel in huis te halen en je hebt er in principe niemand anders voor nodig. Lekker makkelijk toch?

Plezier beleven aan eten is hartstikke belangrijk. Mindful eten kan ervoor zorgen dat je meer plezier haalt uit een maaltijd.

Ook plezier krijgen in andere dingen dan eten is erg belangrijk. Als eten elke dag jouw hoogtepunt aan plezier is, dan wordt het tijd om meer plezier te krijgen/zoeken in andere dingen.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Waarom veel diëten het mindful eten tegenwerken

Als mensen willen afvallen denken ze al snel aan welk dieet ze gaan volgen. Als zij eenmaal een dieet hebben gekozen en daarmee beginnen, zullen ze vaak opzien tegen de maaltijden die ze moeten gaan eten. Dit zorgt ervoor dat er met minder plezier wordt gegeten dan voorheen. Omdat plezier tijdens het eten zo belangrijk is, blijft het lichaam hunkeren naar meer eten.

Het brein heeft nou eenmaal 20 minuten aan plezier nodig per maaltijd. Eet jij sneller dan dit, dan zal je snel weer trek krijgen. Doe je misschien wel 30 minuten over je maaltijd, maar heb je hier erg weinig plezier aan beleefd, dan zal je ook snel weer trek krijgen.

Ik hoop dat je nu snapt waarom het volgen van een dieet, waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt, op de lange termijn niet gaat werken. Probeer je daarom eens te verdiepen in mindful eten.

Wat is mindful eten eigenlijk?

Mindfulness is met bewuste aandacht in het hier en nu zijn, op een niet-oordelende manier. Bewuste aandacht helpt je om dingen te doen vanuit een keuze in plaats vanuit een automatisme.

Eten is iets dat veel mensen op de automatische piloot doen. Je moet het nu eenmaal een paar keer per dag doen. Daarbij zijn er veel verleidingen om ons heen en kan je eten gemakkelijk doen tijdens allerlei andere activiteiten. Daardoor mis je veel!

Allereerst is het natuurlijk jammer dat we dingen die we lekker vinden, niet echt proeven en er niet echt van genieten. Daarnaast zorgt eten zonder aandacht ervoor dat we vaak meer eten dan we nodig hebben, doordat we de signalen van honger en verzadiging niet goed voelen. Of juist dat we te weinig of te laat eten, waarmee we onszelf moe en kwetsbaar maken.

Mindful eten is een op mindfulness gebaseerde methode die je leert een andere relatie met eten op te bouwen. Het gaat niet over wat je eet, maar om bewustwording van hoe en waarom je eet. Dit bereik je door het met aandacht observeren van alle ervaring rondom eten: van smaken en geuren tot gevoelens van honger en verzadiging, tot en met gedachten en emoties. Met een vriendelijke en nieuwsgierige blik.

Dit maakt mindful eten tot een nieuwe, milde manier om automatische patronen zoals gedachteloos overeten te stoppen. Je leert vrijere keuzes maken, gaat minder eten en meer genieten!

Mindul eten bewezen?

Dit hele mindful eten lijkt misschien een zweverig verhaal, maar het is wetenschappelijk bewezen dat gedachten, gevoelens en overtuigingen de stofwisseling en de gezondheid psychologisch en fysiologisch beïnvloeden.

Volgens Ju Pais is gezonde voeding slechts een deel van een goede gezondheid en een slank lichaam. Je kan namelijk nog steeds te weinig voedingsstoffen binnen krijgen, terwijl je toch gezond eet.

Dit gebeurd bijvoorbeeld bij mensen die staan onder stress. Zij zullen een minder goedwerkende spijsvertering hebben en kunnen daardoor veel minder voedingsstoffen opnemen vanuit de voeding dan iemand die meer ontspannen is. Zo blijft je lichaam hunkeren naar meer voedingsstoffen en dus meer eten.

Zei zei dan ook “Je bent niet wat je eet, maar je bent wat je absorbeert”.

Mindful eten helpt dus niet alleen voor afvallen, maar ook voor betere gezondheid.

3 tips voor direct mindful eten

1. Neem de volgende hap als je de vorige hapt helemaal hebt doorgeslikt

Stop jezelf niet vol. Proef, kauw, ervaar, slik en wacht tot het eten in je maag ligt. Neem dan pas de volgende hap.

Je lichaam is ontworpen om rustig te eten. Je lichaam heeft tijd nodig om de binnenkomende voeding te verwerken. Pas na zo’n tien tot twintig minuten krijgen je hersenen een signaaltje dat er eten is binnen gekomen.

2. Eet zonder afleiding

Hoe meer je wordt afgeleid, hoe minder snel je de signalen van verzadiging merkt. Hoe spannender die film is of hoe leuker dat telefoongesprek is tijdens het eten, hoe meer je zal eten.

Zet daarom de TV uit, laat je telefoon liggen en concentreer je alleen op je maaltijd en eventueel op de andere personen waarmee je gaat eten.

3. Doe minstens 20 minuten over je maaltijd

Plezier tijdens het eten en de duur hiervan is enorm belangrijk. Zorg ervoor dat je minimaal 20 minuten over je maaltijd doet en geniet van elk moment.

Ben dankbaar voor het eten wat voor je ligt en bedank degene die dit voor je heeft gemaakt. Wees in het hier en nu en ontspan volledig.

Gezonde recepten die je helpen afvallen

Naast mindful eten is het natuurlijk ook ontzettend belangrijk dat je gezond eet. De meeste dingen waarvan je verwacht dat ze gezond zijn, zijn vaak helemaal niet zo gezond.

Richard Ridder heeft de zeer effectieve Afslank Receptenbijbel geschreven, die ik aan iedereen adviseer voor als je opzoek bent naar echt gezonde voeding. Zo kan je vet verbranden zonder zonder zware trainingen of ongezond crashdieet, maar met voeding die zo dicht mogelijk bij de natuur staat.

Wat kan je verder verwachten van dit receptenboek?

  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn en ook eens goedkoop zijn
  • Recepten die geschikt zijn voor alleenstaanden, maar ook gezinnen

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie