web counter
Het Pioppi Dieet Van Dr. Malhotra: Na 21 Dagen Fitter & Slanker?
Pioppi dieet

Het Pioppi Dieet Van Dr. Malhotra: Na 21 Dagen Fitter & Slanker?

Een dieet gebaseerd op een piepklein dorp genaamd Pioppi in Zuid-Italië. Waarom Pioppi zul je denken?

Er zijn een aantal plekken in de wereld waar mensen gemiddeld ouder worden dan in de rest van de wereld. Die plekken worden de Blue Zones genoemd. Het zijn meestal vrij afgelegen plaatsen, waar de inwoners nog een traditioneel en rustig leven leiden.

Pioppi behoort officieel niet tot de Blue Zones, maar het voldoet met gemak aan de criteria. Men wordt hier gemiddeld 10 jaar ouder en dat vrijwel zonder chronische aandoeningen zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Geen wonder dat cardioloog Dr. Aseem Malhotra op onderzoek uitging in dit Zuid-Italiaanse dorp. Hij bestudeerde de manier waarop deze mensen eten en leven en zo ontstond het Pioppi dieet.

Is het Pioppi dieet daadwerkelijk revolutionair, of is dit weer één van de vele hypes die komen en gaan? In dit artikel leg ik je uit wat het Pioppi dieet is, waar je op moet letten en of het verstandig is om dit dieet te volgen.

Wie is cardioloog en dokter Aseem Malhotra?

Pioppi dieet MalhotraDr. Aseem Malhotra is cardioloog en een voortrekker als het gaat om leefstijl inzetten als medicijn bij bepaalde welvaartsziekten. Hij is dan ook erg actief met campagne voeren tegen voedingsmiddelen die geraffineerde suikers bevatten. Hij pleit onder andere voor een 20% suikerhoudende drankenbelasting in het Verenigd Koninkrijk. Ook maakt hij zich hard voor bewustwording van overmatig gebruik van cholesterolverlagende medicijnen en medicijnen bij diabetes en hoge bloeddruk.

De inspanningen van Dr. Aseem Malhotra zijn niet onopgemerkt gebleven, want hij heeft al een indrukwekkend CV opgebouwd:

  • Publiceert regelmatig in wetenschappelijke medische tijdschriften en kranten zoals de Guardian, de Telegraph en de Daily Mail
  • Producent van de documentaire “The big fat fix” die zijn première in het Britse parlement maakte
  • Woordvoerder van de Academy of Medical Royal Colleges Obesity en Choosing Wisely stuurgroepen
  • Als jongste lid ooit benoemd tot de Raad van Toezicht van The King’s Fund
  • Benoemd tot de panellijst in het Europees parlement om voedingsrichtlijnen te herzien
  • Auteur van de bestseller het Pioppi dieet

De gevestigde orde is minder blij met Dr. Aseem Malhotra, want de British Dietetic Association benoemd het Pioppi dieet als de top 5 slechtste diëten van 2018. Zij vinden het een gekaapte versie van het mediterrane dieet met belachelijke claims. Ook zou Dr. Aseem Malhotra dit hebben gedaan om de “koolhydraatarme agenda” te promoten.

Instanties zoals de Nederlandse huisartsenvereniging Arts en Leefstijl (voorheen Arts en Voeding), staan juist wel achter de filosofie van Dr. Aseem Malhotra. Zo helpt hij ook in Nederland patiënten die lijden aan het diabetes en hart- en vaatziekten door middel van het Pioppi dieet in te zetten.

De meningen lopen dus behoorlijk uiteen als het gaat om het werk van Dr. Aseem Malhotra.

Antoinette van Hensbergen ontdekt in Dokters van Morgen met 3 patiënten spectaculaire resultaten door middel van het Pioppi dieet. Dit is wat ze er over te zeggen had bij RTL Late Night:

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Waarom het dieet uit Pioppi?

Er is al vaker onderzoek gedaan naar de leefstijl van mensen uit kleine dorpjes in Zuid-Italië. Dit heeft allemaal te maken met het feit dat de mensen daar een hoge leeftijd halen en daarbij vrijwel nooit last hebben van chronische aandoeningen. Geen wonder dus dat het interessant is om daar onderzoek te doen naar welke factoren deze mensen nou zo gezond oud maakt.

Natuurlijk zijn er wel al veel aanwijzingen waarom de Pioppianen zo gezond zijn. Er is namelijk geen enkele supermarkt te vinden. Alles wat er gegeten wordt komt vaak uit eigen tuin. Dat betekent dat er in ieder geval veel groente en fruit wordt gegeten en nauwelijks bewerkt fabrieksvoedsel. Ook is verse vis een prominent deel van het dieet, met daarbij uiteraard veel extra vierge olijfolie. De voedselgewoonten lijken dus erg sterk op een mediterraans dieet, wat natuurlijk niet vreemd is voor een mediterraanse plek.

Ook is in Pioppi geen sportschool te vinden. Niet dat dat een risicofactor zou kunnen zijn voor chronische aandoeningen, maar kennelijk hebben ze geen sportschool nodig. Als je je bedenkt dat vrijwel alles met de voet wordt afgelegd in Pioppi, snap je hoe ze aan voldoende beweging komen. Bovendien hebben de Pioppianen een erg ontspannen, vrijwel stressvrij en erg sociaal leven.

Wat is het Pioppi dieet?

Het Pioppi dieet is dus, zoals je al hebt begrepen, gebaseerd op het voedingspatroon van de inwoners uit Pioppi. Eigenlijk is het Pioppi dieet niet zozeer een dieet, maar een leefwijze. Je kan en mag het dan ook een leven lang volhouden en de richtlijnen gaan verder dan alleen voeding.

Het Pioppi dieet hoort bij de koolhydraatarme diëten (ook wel Low Carb High Fat dieet genoemd). Het is namelijk de bedoeling om in de eerste 21 dagen zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals pasta, brood, rijst en aardappelen zoveel mogelijk te laten staan. Niet dat ze in Pioppi nooit zetmeelrijke voedingsmiddelen eten, maar in ieder geval niet in de mate waarin wij dat in Nederland doen. Ook rood vlees hoort niet bij het Pioppi dieet.

Het Pioppi dieet moedigt je aan om veel groenten, noten, peulvruchten en vis te eten. Ook volvette voedingsmiddelen zoals olijven en olijfolie, eieren, kaas en volvette zuivelproducten zijn toegestaan ​​in dit plan.

Het Pioppi Dieet wordt gepresenteerd als plan met voedingsrichtlijnen in combinatie met een actieve levensstijl, voldoende slaap, regelmatige socialisatie, evenals alcohol met mate. Je wordt ook geadviseerd om wekelijks een dagdeel te vasten.

Het Pioppi dieet lijkt dus erg veel op het al langer bestaande ketogeen dieet. Echt revolutionair is het dieet van Dr. Aseem Malhotra dus niet, maar dat maakt het niet minder goed of fout.

Pioppi dieet nr 1

In oktober 2018 bereikt het Pioppi dieet de nummer 1 plek in Boeken top 10.

Wat is het verschil met de reguliere richtlijnen?

Sommige aspecten van het dieet komen grotendeels overeen met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Deze omvatten het eten van fruit, groenten, vis, ei, noten en zuivelproducten. Van rood vlees wordt aanbevolen niet meer dan 300 gram per week te eten. Ook wordt er benadrukt om alcohol te beperken en dat geldt uiteraard ook voor koek, chips en suikerhoudende dranken.

Het verschil zit hem met name in het advies over zetmeelrijke- en volvette voedingsmiddelen. Deze staan haaks op elkaar. Het Voedingscentrum geeft als advies om voorzichtig te zijn met kokosolie, roomboter en volle melk, terwijl het Pioppi dieet juist waarschuwt voor pasta, brood, rijst en aardappelen.

Begin van deze eeuw werd het nog onmogelijk geacht om metabole aandoeningen, zoals diabetes type 2, hoog cholesterol en hoge bloeddruk om te keren door simpelweg het voedingspatroon te veranderen. Door onder andere diëten zoals het Pioppi dieet, is nu duidelijk dat metabole aandoeningen wel degelijk kunnen worden omgekeerd en genezen.

Hoe werkt het Pioppi dieet?

Wil je beginnen met het 21-dagen leefplan, gebaseerd op het plaatsje Pioppi, dan zul je de volgende richtlijnen moeten volgen:

Voeding

  • Eet maximaal drie maaltijden per dag en eet totdat je verzadigd bent
  • Snack niet tussendoor
  • Sla één dag per week je ontbijt en lunch over (een hele dag niet eten mag ook)
  • Eet veel natuurlijke en volvette producten: groenten, beperkt fruit, olijfolie, noten, vis, volle yoghurt, roomboter, kokosolie en eieren
  • Vermijd snelle (geraffineerde) koolhydraten: brood, pasta, rijst, aardappelen, snoep, frisdrank, vruchtensap, honing, producten uit pakjes, zakjes, blikken en light-producten.

Inspanning

  • Minimaal vijf dagen in de week een half uur per dag wandelen of fietsen
  • Neem na elke 45 minuten zitten een pauze waarin je even beweegt
  • Probeer meer de trap te nemen en de fiets te pakken in plaats van de lift of de auto

Ontspanning

  • Vier keer per dag ademhalingsoefeningen (twee minuten per keer): Adem vijf seconden in en vijf seconden uit. Blijf met je aandacht bij je ademhaling.
  • Minimaal zeven uur slaap per nacht
  • Twee uur voor bedtijd geen blauw licht van schermen (mobiel, tablet, tv)
  • Ben zoveel mogelijk buiten in de natuur

Sociaal

  • Eet zoveel mogelijk samen met anderen
  • Onderneem leuke dingen met familie en vrienden

Voor wie is het Pioppi dieet?

Het Pioppi dieet is ontwikkeld voor mensen die één van de volgende klachten/aandoeningen hebben:

  • Overgewicht
  • Hoge bloeddruk
  • Metabool syndroom
  • Pre-diabetes
  • Diabetes type 1 en 2
  • Hoog cholesterol
  • Hart- en vaatziekten

Ook is het Pioppi dieet geschikt voor mensen die bovenstaande klachten en aandoeningen willen voorkomen, of gewoon gezonder willen eten en leven.

Let op: professionele begeleiding door een orthomoleculair therapeut/arts is sterk aan te raden bij het overschakelen naar een ander voedingspatroon, wanneer men last heeft van één of meerdere chronische aandoeningen.

Conclusie

Het Pioppi dieet is misschien weer de zoveelste hype omtrent diëten, maar de richtlijnen van het Pioppi dieet zullen voor de komende tientallen jaren voor veel mensen (lees: niet alle mensen) een groot deel van dé oplossing zijn van hun overgewicht en andere chronische klachten.

Natuurlijk is het volgen van het 21-dagen plan niet voldoende om duurzame resultaten te behalen. Daarom is het Pioppi dieet ook meer een leefwijze dan een dieet.

Je hoeft niet bang te zijn om dit dieet niet te kunnen volhouden. Doordat de voedingsmiddelen die je mag eten goed verzadigen, zul je niet snel honger hebben tijdens dit dieet. Ook worden de voedingsmiddelen die je mag eten ervaren als erg smakelijk, waardoor je gewoon lekker kan blijven genieten van je maaltijden.

Receptenhulp voor Pioppi dieet-achtige maaltijden

Als je vanaf morgen wilt beginnen met het Pioppi dieet, maar je mist inspiratie om gezonde maaltijden klaar te maken, dan is het zeer kwalitatieve receptenboek de Afslank Receptenbijbel een echte aanrader..

Wat kan je nog verwachten van dit afslankreceptenboek?

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van geniet)
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes
  • Achtergrond informatie die je inzicht geeft in een gezonde leefstijl
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer

Eet vers en puur, maar blijf zelf nadenken over alle informatie die er is over gezonde voeding. Stop niet compleet met het eten van koolhydraatrijke voedingsmiddelen, want dit is voeding die zo in onze cultuur is verweven, dat 100% hieraan ontkomen erg stressvol kan zijn.

Onderneem nu actie en schaf dit boek (fysiek of digitaal) aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk aan de slag met het maken van gezonde maaltijden!

Niet goed = geld terug zonder opgave van reden:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie