Sonja Bakker dieet

Sonja Bakker Dieet: 6 Kritiekpunten Van Het Sonjabakkeren

Sonjabakkeren is een term die voor veel Nederlanders erg bekend is. Veel mensen die wel eens een dieet hebben gevolgd, hebben ongetwijfeld het Sonja Bakker dieet uitgeprobeerd.

Dit komt omdat het Sonja Bakker dieet al een lange tijd erg populair is, maar hoe komt dat eigenlijk? Heeft zij de beste methode om slank en gezond te worden, of is het dieet van Sonja Bakker helemaal niet zo goed?

In dit artikel kom je alles te weten over het Sonja Bakker dieet en of het verstandig is om dit dieet te gaan volgen.

Wie is Sonja Bakker?

Sonja Bakker groeide op in een ondernemersfamilie. In 1990 ronde ze de huishoudschool af en in 1993 de meao-opleding (economisch en administratieve richting). Ze ging toen aan de slag als P&O-medewerker, maar startte in 1995 met de opleiding gewichtsconsulent aan de LOI. 2 jaar later behaalde ze haar diploma hiervoor en zo startte vervolgens al snel haar eigen gewichtsconsulentenpraktijk.

In 2005 kwam haar eerste uitgave van het boek ‘Bereik je ideale gewicht’, die als broodjes over de toonbank gingen. Toen is Nederland aan het ‘sonjabakkeren’ geslagen. Ondanks dat haar populariteit afnam in 2008, bleef ze boeken schrijven over afvallen en gezond leven zoals ‘Gezond genieten met Sonja’ en ‘Winterslank’.

In 2011 bracht ze deel 2 van haar boek ‘Bereik je ideale gewicht’ uit. Ondanks dat haar populariteit niet meer zo groot is geworden sinds haar eerste boek, bleef Sonja Bakker bezig met boeken schrijven.

Ze heeft nu zelfs haar boek ‘Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin – deel 2’ herschreven in samenwerking met de Lidl.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Hoe werkt het Sonja Bakker dieet

Het Sonja Bakker dieet is erg eenvoudig. In haar boeken beschrijft ze voornamelijk weekmenu’s voor 8 of 9 weken. Deze zouden alle benodigde voedingsstoffen moeten bevatten. Je hoeft de maaltijden alleen maar strikt op te volgen en de kilo’s zullen daardoor geleidelijk verdwijnen.

De menu’s bestaan uit producten die Sonja Bakker zelf heeft uitgekozen. Daarmee is het de bedoeling dat je minder calorieën binnen krijgt, dan dat je verbruikt en op die manier zal afvallen.

In haar eerste boek, die werd uitgegeven in 2005, bevat het Sonja Bakker dieet per dag ongeveer 800 tot 1000 kilocalorieën per dag. Een dieet met zo weinig calorieën, vallen in de categorie crashdiëten.

In het tweede boek zijn de calorieën iets verhoogt. Namelijk 1000 tot 1300 kilocalorieën per dag. Daardoor is het vernieuwde Sonja Bakker dieet geen crash dieet meer, maar is het nog steeds erg laag.

Waarom krijgt het Sonja Bakker dieet kritiek?

Natuurlijk heb je bij elk populair dieet mensen die zeggen dat het dieet voor hun goed heeft geholpen. Toch zijn er ook mensen die bij zulke diëten niet of heel weinig afvallen. Zo is het ook met het Sonja Bakker dieet.

Ook zijn er genoeg deskundigen die veel kritiek hebben op het Sonja Bakker dieet. Denk aan Tatjana van Strien (gespecialiseerd in de psychologie van eetstijlen) en de medewerkers van het Voedingscentrum (bron).

Als jij van plan bent om aanhanger te worden van Sonja Bakker, zou ik je sterk adviseren om eerst eens goed na te denken over dit dieet. Om je hierbij te helpen, heb ik 6 kritiekpunten van het Sonja Bakker dieet op een rij gezet.

Kritiek op het Sonja Bakker dieet

1. Geen wetenschappelijke onderbouwing

Veel regels en voedingsmiddelen die Sonja Bakker gebruikt voor haar dieet, zijn een samenraapsel van verschillende ideeën van andere dieetgoeroes.

Ook bevat haar dieet veel van haar eigen ervaringen. Eigen ervaringen alleen zegt niet genoeg en zal daarom lang niet voor iedereen werken.

2. Geen onderscheid tussen goede en slechte vetten

Het dieet van Sonja Bakker is voornamelijk gericht op vetarme voeding. Daarmee maakt ze geen onderscheid tussen gezonde en ongezonde vetten.

Daarbij zijn vetarme diëten allang achterhaald! Het klopt dat de meeste verzadigde vetten (en vooral transvetten) ongezond zijn. Toch is vet niet het probleem.

Vet mag dan ruim 2 keer zoveel calorieën per gram opleveren in vergelijking met koolhydraten en eiwitten, betekent dat nog niet dat je vette voeding moet vermijden om af te vallen. Sterker nog, een voedingspatroon met voldoende vetten zorgt juist sneller voor een verzadigingsgevoel.

Enkele onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat een dieet met veel vet (en weinig koolhydraten) leidden tot meer gewichtsverlies dan diëten die weinig vet bevatten (bron, bron, bron).

Een vetrijk dieet leidt ook tot allerlei andere gezondheidsvoordelen, zoals een verhoogd HDL-cholesterol, lagere triglyceriden, lagere bloedsuiker- en insulineniveaus en meer verlies van buikvet. (bron, bron, bron, bron).

3. Geen onderscheid tussen langzame en snelle koolhydraten

Sonja Bakker maakt geen onderscheid tussen langzame en snelle (geraffineerde) koolhydraten. Sterker nog, haar maaltijden bevatten juist veel van deze snelle koolhydraten. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel meer stijgen dan met een voedingspatroon waarin voornamelijk langzame koolhydraten zitten.

Grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel zorgen voor een grotere hunkering naar zoetigheid. Oftewel, het is hierdoor moeilijk om jezelf in bedwang te houden. De kans op overeten wordt daardoor groter. Iets wat je liever wilt voorkomen als je wilt afvallen.

4. Veel geraffineerde voedingsmiddelen

De voedingsmiddelen die Sonja gebruikt in haar dieet bevatten veel geraffineerde bestanddelen. Denk hierbij aan suiker, wit meel, margarine en kant-en-klaar lightproducten met kunstmatige zoetstoffen.

Deze voedingsmiddelen bevatten allemaal een hoop zogenaamde lege calorieën. Deze calorieën zijn ontdaan van hun vitamines en mineralen. Eet je dus veel van dit soort voedingsmiddelen, dan loop je een behoorlijk risico’s op bepaalde tekorten van essentiële voedingsstoffen.

5. Jojo-effect

Dit geldt niet alleen voor het Sonja Bakker dieet, maar voor bijna elk ander dieet die deze hoeveelheid calorieën bevat.

Je lichaam ervaart te veel honger bij zulke lage hoeveelheden van calorieën. Hierdoor krijg je meer stress. En meer stress zorgt ervoor dat je lichaam zijn vetreserves minder snel wilt verbranden.

Als je dan weer gaat eten zoals voorheen, zal je lichaam niet gelijk deze stressmodus uitzetten. Hierdoor is de kans groot op het jojo-effect.

6. Niet geschikt voor de lange termijn

Bij het Sonja Bakker dieet hoef je alleen maar de schema’s te volgen en nauwelijks zelf na te denken. Hierdoor leer je niet hoe je op de lange termijn op gewicht kan blijven.

Dat betekent dat je het Sonja Bakker dieet zo lang als mogelijk moet blijven volgen om een dun figuur te houden.

Daarnaast werkt Sonja Bakker met vooral dure merkproducten, terwijl er genoeg goedkopere alternatieven zijn. Aangezien het dieet vanwege het grote hongergevoel ook nog eens moeilijk is voor te houden, is het Sonja Bakker dieet niet geschikt voor de lange termijn.

Wat is het geheim van de populariteit van Sonja Bakker?

Sonja Bakker komt uit een ondernemersfamilie en dat is te merken aan de commerciële tactieken die ze heeft gebruikt. Daarbij heeft ze een talent voor het schrijven van dieetboeken.

Sonja Bakker weet dat afvallen voor veel mensen een lastige opgave is. Het kost tijd en discipline om jezelf een gezond voedingspatroon en een gezonde leefstijl aan te leren. En dat is nou precies het gevoel waar Sonja Bakker op inspeelt: het gemak.

Ze beweert dat haar dieet een verandering is van je levensstijl, maar dat is eigenlijk niet waar. Vroeg of laat pakken mensen weer hun oude eetgewoontes op en zijn ze weer snel terug bij af.

Afvallen zonder Sonja Bakker dieet

Om echt permanent en gezond af te vallen, is een verandering van levensstijl de enige oplossing. Dit kost vooral in het begin moeite en tijd, maar het zal een waardevolle investering zijn voor de rest van je leven.

Afvallen zonder het Sonja Bakker dieet, of soortgelijke andere diëten, vereist een stevige basis met tips en adviezen over afvallen en gezonde voeding. Ik raad daarom al mijn lezers aan om de Afslank Receptenbijbel aan te schaffen.

LET OP! Dit is geen (tijdelijk) dieet. Dit boek leert jou een gezonde levensstijl aan voor de rest van je leven. Daarbij kan je kiezen uit meer dan 100 gezonde recepten, die makkelijk en snel te bereiden zijn! Eenvoudiger dan dit zal het de komende 10 jaar niet worden!

Ben jij toe aan dé omslag in jouw leven en gezondheid?

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

11 reacties

  1. Hallo! Ik ben bezig met een documentatiemap over sonjabakkeren en ik was benieuwd of Laurens Helmstäter dit artikel heeft gekregen, omdat ik bij elk gevonden artikel de schrijver moet op schrijven. M.vr.gr Anna van Althuis

  2. Niets is meer zonder suiker bijna , suikerverslaving staat wel nr 1 als dikmaker
    Al die boeken stellen niet zoveel voor

  3. Monique Jansen ik ben het volledig eens met jouw pleidooi. Voor Richard heb ik maar één boodschap en dat is…. lekker makkelijk een ander, conculega afkraken en uitgebreid je eigen methode ophemelen…. Slecht marketing!! Vervolgens geen inzage geven in je boek, zodat mensen nu niet zelf kunnen beoordelen of het daadwerkelijk iets voor ze is! Zet het te koop bij b.v. bol.com daar hebben ze inkijk exemplaren, ook voor E boeken, wordt je boek misschien iets geloofwaardiger van!

    1. Hoi Heather,

      Het boek wat ik promoot is helemaal niet van mij. De schrijver daarvan is namelijk Richard Ridder en ik heet Laurens Helmstäter. Ik had net zo goed Sonja Bakker kunnen promoten, maar ik promoot liever iets waar ik echt achter sta. Al veel mensen hebben baat gehad bij het boek van Richard!

  4. Helemaal mee eens. Net begonnen met sonja bakker dieet. Gewoon om het feit dat het “gemakkelijk” aan te houden is en het idd goed in te plannen is in dagelijks leven.
    En natuurlijk heeft het psychologisch wel invloed ondanks het gemak. Ik weet nu dat ik niet gevarieerd at en teveel vanalles :). Dat moet ik na deze 10 weken dus anders blijven doen.

  5. Waarom zou Sonja bakker een crash dieet zijn. Er staat duidelijk in haar boeken, dat je gerust fruit of yoghurt extra mag nemen als je trek hebt. Je hebt om de 2 uur een eet moment, dus dat is voldoende. Voor mensen die sporten of zwaar werk hebben, zegt ze ook dat je een extra ontbijt of tussendoortje kan toevoegen. Je weet precies wat je in huis moet halen, en het hele gezin kan gewoon mee eten, omdat het hele gewone kost is. Ik vind het een aanrader!!

  6. Altijd als ik dit soort teksten lees die kritiek leveren op diëten en dergelijke staan er zulke belachelijke fouten in…
    Laat ik voorop stellen dat Sonja Bakker één van de laatste diëten zou zijn die ik zelf zou aanraden, jullie leveren kritiek dat op meerdere punten niet klopt. Als je kritiek levert, weet dan waar je het over hebt!

    Twee slordige fouten die jullie al maken:
    – lege calorieën maken je dikker: dit is echt complete onzin, als je zoals bij Sonja Bakker 1000 calorieën eet maakt het geen donder uit waar die calorieën vandaan komen. Of dat suiker of alcohol is, je eet onder je caloriebehoefte en zal hoe dan ook afvallen…
    -door snelle koolhydraten sla je sneller vet op ipv dat je het verbrand: zelfde als hier boven! Als je 1000 kcal eet waar ook snoep tussen zit val je net zo veel af als dat dit snoep door bijv zilvervliesrijst is vervangen. Je zal alleen veel meer honger hebben.

    Voordat jullie kritiek leveren, weet dan eerst waar je het over hebt. Dit zijn misverstanden die naar mijn mening niet gemaakt kunnen worden door “mensen die er verstand van hebben”

    1. Hoi Mark. Bedankt voor de oplettendheid. Dit artikel stond al een tijdje op de nominatielijst om verbeterd te worden. Bij deze zijn de fouten er dan ook uitgehaald!

  7. Eigenaardig dat je op dit soort sites wel veel leest over hoe slecht allerlei dieten zijn, maar minder over de gevolgen van overgewicht. Ik ben 62 jaar, heb een verhoogde bloeddruk, een begin van diabetes en beginnend nierfalen, door die hoge bloeddruk. Allemaal in een pril stadium, maar toch. Dus ben ik enthousiast (je mag ook zeggen: geschrokken) begonnen met het dieet van Sonja Bakker, om nog te redden wat er te redden valt, en de kilo’s vliegen eraf. Dat vind ik onder de gegeven omstandigheden even veel belangrijker dan of een dieet nou zo slecht is, als je het tijdelijk volgt. Nog een uitdaging zal komen als ik in de buurt van mijn streefgewicht kom, en het dieet moet worden afgebouwd. Om dan op gewicht te blijven… Maar de uitslagen van de bloed- en urinetest zijn een flinke stok achter de deur. Dus ik zou tegen iedereen die (veel) te zwaar is willen zeggen: wees de problemen voor en val af, als het even kan “verstandig” en als dat niet lukt, dan maar wat minder verstandig.
    Overigens, als je maar een paar kilo’s kwijt moet omdat je er graag toonbaar bij wil liggen op het strand, geldt het bovenstaande natuurlijk niet. Val dan vooral verstandig en dus langzaam af.

    1. Beste Kai,

      Ik snap je frustratie. Hier zou meer aandacht voor mogen komen. Nu lijkt het vaak alsof afvallen alleen maar uiterlijke voordelen heeft. Toch zijn de meeste mensen niet zo geïnteresseerd in de gevolgen van overgewicht. Een mooi lijf en adviezen hierover is wat de meeste mensen liever horen. Ik vermoed dat er daarom ook minder aandacht voor is.

      Met mijn website probeer ik vooral de focus op afvallen om te buigen in naar gezonder worden. Zo val je uiteindelijk vanzelf af, omdat je gedrag hierdoor ook veranderd en je uiteindelijk een neutrale energiebalans creëert.

      Wel heb ik hier eerder een artikel geschreven over de gevolgen: https://echtgezondafvallen.nl/gevolgen-obesitas/

Geef een reactie