touwtje springen afvallen

Met Touwtje Springen Afvallen? Hoe Jij Jezelf Slank Springt

Is touwtje springen een sport of een spelletje? Het ligt eraan wat je doel is! Iedereen heeft als kind wel eens touwtje gesprongen en dit was dan vaak als spelletje, maar er zijn volwassenen die touwtje springen zien als sport, goede work-out of ideale afvalmethode.

Mensen die touwtje springen zullen inderdaad merken dat je hier ontzettend veel vet mee kan verbranden. Aangezien touwtje springen vaak wordt vergeten, wil ik jou eraan herinneren dat als je wilt afvallen, je touwtje springen zeker een keer moet proberen. Ook leg ik jou in dit artikel uit wat de voordelen zijn van afvallen met touwtje springen en deel ik een schema.

Waarom afvallen met touwtje springen zo effectief is

Sommige mensen worden al moe bij de gedachte aan touwtje springen. Dat is ook niet zo gek, want touwtje springen is erg intensief. Dat is gelijk ook de reden dat afvallen met touwtje springen zo effectief is. Boksers en andere topatleten weten dit ook en gebruiken touwtje springen niet alleen om een laag vetpercentage te houden, maar ook als warming-up en om sterker en fitter te worden.

Touwtje springen is zo intensief, omdat je werkelijk elke spier in je lichaam gebruikt. Van je kuiten tot je buikspieren en van je armen tot je billen. Alles wordt sterker en strakker. Met touwtje springen zal je dus niet alleen afvallen, je zal er ook atletischer gaan uitzien. Daarbij werk je ook tegelijk aan je conditie en uithoudingsvermogen.

Al deze processen kosten veel energie en daardoor worden er dus veel calorieën verbrandt en is dit een hele effectieve manier om af te vallen.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Hoeveel calorieën verbrand je met touwtje springen?

Je verbrandt ongeveer 0,14 calorieën per kilo, per minuut. Als jij dus 85 kilo weegt en tien minuten gaat touwtje springen, dan verbrand je al 112 calorieën. Vergeleken met andere sporten, zoals hardlopen, zwemmen of fietsen, is dit erg veel.

Uiteraard kan je touwtje springen op verschillende tempo’s doen, dus het is mogelijk om nog meer calorieën te verbranden dan in het genoemde voorbeeld.

Voordelen met touwtje springen afvallen

Naast het feit dat je met touwtje springen snel kan afvallen, zijn er nog veel meer voordelen aan verbonden:

  • Goedkoop
    Er is bijna geen sport dat goedkoper is dan touwtje springen. Het enige wat je nodig hebt is een goed springtouw! Ook zijn goede schoenen belangrijk, maar meer dan dat heb je echt niet nodig.
  • Weinig ruimte
    Een crosstrainer of andere fitness apparaat neemt permanent ruimte in. Touwtje springen kost alleen wat ruimte wanneer je er daadwerkelijk mee bezig bent. Je hebt daarbij maar ongeveer 2 vierkante meter nodig. En als je klaar bent, ruim je het touwtje net zo makkelijk weer op.
  • Weinig tijd
    Touwtje springen kost niet alleen minder tijd dan hardlopen, wandelen of zwemmen of dezelfde hoeveelheid calorieën te verbranden. Je hoeft er ook de deur niet voor uit. Dat scheelt weer de nodige voorbereidingen te doen, die je vaak wel hebt bij andere sporten.
  • Niemand hoeft het te zien
    Als je gaat sporten, betekent dat bijna altijd dat je andere mensen tegenkomt. Het kan zijn dat je daar niet altijd zin in hebt. Omdat je touwtje springen overal kan doen waar je ook maar een beetje ruimte hebt, zoals in huis of in de tuin, betekent dat dat niemand jou hoeft te zien tijdens het touwtje springen.

Nadelen met touwtje springen afvallen

Helaas zijn er ook nadelen aan afvallen met touwtje springen:

  • Veel overgewicht
    Als je meer dan 20 kilo aan overgewicht hebt, dan wordt touwtje springen niet alleen erg lastig, het is ook niet goed voor je gewrichten. De klap die je lichaam telkens krijgt bij het landen na de sprong wordt dan teveel. Ga dan eerst met fietsen, wandelen of eventueel joggen beginnen om af te vallen en ga in een later stadium nogmaals kijken of je met touwtje springen kan gaan afvallen.
  • Intensief
    Touwtje springen is erg intensief en daarom moeilijker om aan te beginnen, zeker als je het niet zo goed kan. Probeer je daar toch niet door te laten afschrikken, want ben je eenmaal een paar weken op weg, dan zal het touwtje springen je al veel gemakkelijker afgaan.
  • Blessuregevoelig
    Door het vele springen kunnen er pijntjes ontstaan in de knieën of enkels. Stop dan direct en wacht totdat het helemaal over is. Hierdoor kan je wellicht even geen touwtje meer springen, maar ga dan tijdens deze periode een sport doen waarmee je je gewrichten zo min mogelijk belast, zoals zwemmen of fietsen.

Schema met touwtje springen afvallen

Je kan natuurlijk eerst kijken of je 5 minuten lang achter elkaar kan touwtje springen. Probeer dan in deze 5 minuten in ieder geval 250 sprongen te maken. Echter, als je sneller vet wil verbranden met touwtje springen is het slimmer om steeds korte momenten van rust te nemen, afgewisseld met zo intensief mogelijk touwtje te springen.

Ben je een beginner dan raad ik je het volgende schema aan:

  1. 2 minuten rustig touwtje springen (warming-up)
  2. 30 seconden rust
  3. 30 seconden touwtje springen (zo snel mogelijk)
  4. 30 seconden rust
  5. 30 seconden touwtje springen (zo snel mogelijk)
  6. Herhaal dit schema 10 tot 15 minuten lang

Een touwtje springen schema voor gevorderden en die ik erg fijn vind is deze:

  1. 3 minuten rustig touwtje springen (warming-up)
  2. 30 seconden rust
  3. 60 seconden touwtje springen(zo snel mogelijk)
  4. 30 seconden rust
  5. 60 seconden touwtje springen(zo snel mogelijk)
  6. Herhaal dit schema 15 tot 20 minuten lang

Doe deze schema’s minimaal 5 keer per week en je gaat ook nog eens gezonder eten, dan zal je waanzinnig snel resultaat gaan zien.

Alleen met touwtje springen afvallen niet aan te raden

Wist jij dat voeding het allerbelangrijkste is voor als je wilt afvallen? Om precies te zijn is afvallen 70% voeding en 30% beweging. Alleen met touwtje springen afvallen en zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen niet veel resultaat opleveren.

Laat je daarom inspireren door het nieuwe en complete eBook de Afslank Receptenbijbel! Met dit boek leer je al je overtollige lichaamsvet te verbranden, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet.

Wat kan je nog meer verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

11 reacties

  1. Het beginner schema is stevig zwaarder als die voor gevorderden :’)

  2. Hoe bepaal ik de lengte van mijn Springtouw.

    1. Pak het springtouw vast met beide handen en ga vervolgens met 1 been op het touw staan. Trek het springtouw zo hoog mogelijk. Nu moet het springtouw in het ideale geval tot aan okselhoogte komen!

  3. Ik ben nu 3 weken aan het stevig wandelen en ben deze week begonnen met touwtje springen het valt me zwaar maar krijg er veel energie van ik heb een baan wasr ik veel loop en sta … moet ik een rust pauze in lassen? Want ik ben wel type alles of niets ik loop elke dag 10 km en spring nu per dag 600 keer

  4. Goed om te lezen dat er weer aandacht gegeven wordt aan touwtjespringen, leuk Laurens!
    Als specialist op het gebied van rope skipping / touwtje springen, kan ik het me heel goed voorstellen dat het beginnersschema zwaar is. Twee minuten achter elkaar springen is intenser dan men in eerste instantie zal verwacht.
    Zelf zou ik daarom adviseren om schemaloos de 15 à 20 minuten vol te maken en naar je eigen lichaam te luisteren. Wanneer je het springen dan een beetje onder de knie krijgt, pak je het schema er weer bij en kun je gaan proberen de twee minuten (foutloos) achter elkaar te springen.
    Verder is een goed touw echter een must have. Iedereen die een “professioneel” touw in ze handen heeft gehad zal dat bevestigen. Professioneel hoeft trouwens niet duur te zijn, voor al € 10,- heb je zo een professioneel touw!

  5. Wat is een goed professioneel touw?
    Er zijn zoveel soorten te koop dat ik niet weet goed is. Prijs speelt geen rol.

  6. 70% voeding en 30 % beweging? en rusten? Daar herstelt je lichaam niet vergeten hea! Daar gebeurt alles. Voor de rest een interessant artikel.

    1. Hoi, het gaat om het hele proces van afvallen.
      Dat als jij wilt afvallen het sporten voor 30% mee telt.
      Het is natuurlijk niet 24 uur lang sporten en eten 😉

  7. Ik neem aan dat met “herhaal dit schema” ook het 1e puntje (wat omschreven wordt als warming up) bedoeld wordt? Dus telkens van 1 terug beginnen? Of dient dit letterlijk als warming up en moeten vooral de volgende 2 punten telkens herhaald worden: rust/snel/rust/snel?

  8. Ik doe al een tijdje aan touwtjespringen, ik spring 50 minuten non-stop (indien foute sprong per direct weer beginnen) en ik spring gemiddeld 2,5 tot 3 sprongen per seconden.
    Is mijn routine beter voor snel resultaat of jullie intensieve schema?

  9. Super leuk Ben 1kg afgevallen in 3 dagen met touwtje springing en gezond eten natuurlijk.👍👍👍

Geef een reactie