web counter
vet verbranden cardio

Vet Verbranden met Cardio: Vermijd 4 Veel Gemaakte Fouten

Als je wilt vet verbranden met cardio, is het een kwestie van lange uren maken in de sportschool op een hometrainer, loopband of stepper. Dat is tenminste wat veelal wordt aangenomen. Toch hoeft dat helemaal niet effectief te zijn. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van je cardio workouts.

Als je veel uurtjes steekt in het doen van cardio, dan wil je toch ook dat al je moeite wordt beloond met een goed resultaat? Om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om te weten waar je wel en niet op hoeft te letten.

Daarom bespreek ik in dit artikel de 4 meest gemaakte fouten voor vet verbranden met cardio.

4 veel gemaakte fouten voor vet verbranden met cardio

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

1. Gericht zijn op een paar vormen van cardio

Net zoals het slim is om gevarieerd te eten, is het ook slim om je cardio training gevarieerd te houden. Dus ga niet telkens alleen maar op de loopband of hometrainer, maar combineer minstens drie verschillende soorten vormen van cardio.

Zorg er ook voor dat de intensiteit en de duur van cardio training af en toe wordt aangepast. Zo zal je lichaam zich telkens moet aanpassen aan de workout, waardoor je lichaam ook bij elke workout hard moet blijven werken.

Daarbij is het belangrijk om niet alleen maar te focussen op cardio. Het is namelijk veel effectiever om cardio training te combineren met krachttraining voor het verbranden van vet. Zo krijg je namelijk meer spierweefsel en zal je lichaam 48 uur na de workout, nog steeds vet verbranden.

2. Zweren bij vet verbranden met cardio alleen

Cardio wordt vaak gezien als onmisbaar bij vet verbranden. Sterker nog, sommige mensen geloven dat als je aan cardio doet, je daarnaast kan eten wat je wilt.

Helaas is dat een groot misverstand. Cardio, en andere vormen van sport, is slechts een hulpmiddel bij het verbranden van vet.

Wil je echt vet verbranden, dan zal je moeten inzien dat gezonde voeding nog altijd het belangrijkste punt van aandacht moet zijn. Sporten is alleen maar een goed hulpmiddel voor het verbranden van vet.

3. Op een lege maag cardio doen

De theorie hierachter is dat het lichaam meer vet verbrandt op een lege maag, omdat de glycogeenvoorraad beperkter is. Oftewel, er zitten nog erg weinig suikers in je bloed, omdat je nog niets gegeten hebt. Daardoor wordt het vet in je lichaam veel eerder aangesproken als bron van energie.

Hoe logisch deze theorie ook klinkt, uit onderzoek is gebleken dat het helemaal niet uitmaakt of je eerst iets eet of niet. Dit is ook wel te verklaren.

Stel je eet over de hele dag 2000 calorieën. Of je daarvan nou 500 calorieën voor je workout eet, en de rest erna eet, of dat je alle 2000 calorieën na je workout eet. Aan het einde van de dag kom je nog steeds op hetzelfde aantal verbruikte en gegeten calorieën uit.

Ook deze theorie gaat niet altijd op, maar dat is iets voor een ander artikel.

Kortom, als jij het fijn vindt om met een lege maag cardio te gaan doen, dan kan dat weinig kwaad. Heb je er geen goed gevoel bij? Bespaar jezelf dan de moeite om ‘s ochtends vroeg geforceerd zonder ontbijt te gaan sporten.

4. Lichte gewichten gebruiken tijdens cardio

Ooit wel eens gezien hoe iemand tijdens een cardio workout in de rondte zwaait met gewichten van 1 of 2 kilo? Vast wel!

Zij zijn ervan overtuigd dat ze zo ook hun biceps, schouders en andere spiergroepen trainen tijdens het doen van hun cardio workout.

Wat zij niet weten is dat de intensiteit van de workout daardoor aanzienlijk afneemt. Daarnaast versterken de bewegingen met de lichte gewichten je spieren minimaal en is het eigenlijk zonde om hier nog mee door te gaan.

Een betere workout om cardio en krachttraining te combineren is interval training.

Interval training: het alternatief voor vet verbranden met cardio

High Intense Interval Training wordt op dit moment aanbevolen als de beste sportmethode om vet te verbranden.

Dit klinkt ook wel logisch. Eerder zei ik namelijk dat het combineren van allerlei soorten sporten en de intensiteit ervan betere resultaten geeft.

Interval training is een combinatietraining waar kracht, uithoudingsvermogen en wisselingen in intensiteit aan bod komen. Je combineert namelijk cardio training en krachttraining in één workout. Zo ontstaan korte maar zeer intensieve oefeningen. Denk daarbij aan oefeningen zoals sit-ups, push-ups, springen en rennen.

Naast de vele voordelen van interval training, zijn er natuurlijk ook een aantal nadelen. Zo is het meer blessure gevoelig, heb je veel discipline nodig en is het niet altijd geschikt voor mensen die weinig aan sport hebben gedaan in hun leven. Cardio training biedt dan toch een betere uitkomst.

De methode om naast cardio nog sneller vet te verbranden

Wist jij dat voeding het allerbelangrijkste is voor als je wilt afvallen? Om precies te zijn, is afvallen 70% voeding en 30% beweging. Bij afvallen door cardio training alléén zonder aanpassing van je voeding, zullen je inspanningen weinig resultaat opleveren.

Bestel daarom de gloednieuwe en zeer kwalitatief Afslank Receptenbijbel van Richard Ridder en verbrand al je overtollige lichaamsvet, zonder zware trainingen of ongezond crashdieet. Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten met praktische tips
  • Recepten die je goed verzadigen
  • Recepten die makkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:
Tags:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

3 Reacties
  • Ik vind het goed.

  • Jeffrey Oosting

    Beantwoorden

    kleine opmerking over trainen met gewichten.

    Het ligt er net aan welke vorm van spieren jij wil creeren. Wil je massievere spieren, bijvoorbeeld voor bodybuilders, dan is het inderdaad goed om gelijk met zwaardere gewichten aan de gang te gaan. Maar wat je dan krijgt is dat er veel witte bloedcellen in de spieren zitten, waardoor de spieren sneller hun energie kwijtraken.

    Wil je wat langere spieren die conditioneel beter zijn, is het beter om met minder gewicht meer setjes te doen. Dit doen bijvoorbeeld vechtsporters veel. Je krijgt meer rode bloedcellen in je spieren, waardoor ze langer hun energie kunnen gebruiken.

    Misschien een gek voorbeeld, maar denk hierbij aan de zalm en de snoek. De snoek (veel witte bloedcellen) is snel op de eerste meters en is zijn energie snel kwijt. De zalm daarintegen (veel rode bloedcellen) is niet sneller als de snoek, maar kan wel honderden kilometers meer afleggen per dag.

    Mvg,

    Jeffrey

  • Werner

    24 november 2016 op 11:14 Beantwoorden

    Even over het ochtend cardio,

    Het zogenaamd enkel calorieën tellen over de hele dag klopt nooit exact, de macro’s zijn minstens zo belangrijk, iemand die 2.000kcal per dag verbruikt en ook 2.000 kcal aan koolhydraten eet, zal niet lichter worden, maar wel in vet aankomen en in spier afvallen.

    Ochtend cardio stimuleert de vetverbranding voor de rest van deze dag, omdat in de ochtend je groeihormoon het meest actief is, wanneer vetverbranding de rest van de dag actiever is zal het lichaam makkelijker lichaamsvetten verbranden ipv de gegeten eiwitten,
    Een low carb dieet is leuk, maar eiwit wordt ook gewoon verbrand als brandstof als de koolhydraten op zijn. Met ochtend cardio verminder je dit iets, maar uiteraard nooit helemaal.

Plaats een reactie