web counter
Waarom Kritiek Op De Voedselzandloper Echt Onterecht Is
Voedselzandloper

Waarom Kritiek Op De Voedselzandloper Hartstikke Onterecht Is

Het boek de Voedselzandloper, met als ondertitel ‘over afvallen en langer jong blijven’, is genomineerd voor boek van het jaar 2013. De voedselzandloper gaat over voeding die je helpt bij het vertragen van het verouderingsproces, waarbij afvallen een fijne bijwerking is.

Het boek is geschreven door arts Kris Verburgh. Hij is van mening dat bij de juiste voeding een hoop westerse gezondheidsproblemen opgelost kunnen worden. Toch krijgt hij veel kritiek, maar is dat wel terecht?

Wie is Kris Verburgh?

De schrijver van het boek de Voedselzandloper is de Belg Kris Verburgh. Hij is geboren in 1986 en afgestuurd aan de Universiteit Antwerpen in geneeskunde. Hij mag zichzelf daardoor nu arts noemen, maar hij houdt zich meer bezig met het schrijven van boeken.

Hij heeft namelijk toen hij 17 jaar was zijn eerste boek ‘Schitterend’ gepubliceerd. Dit was een populair wetenschappelijk stuk, waarin hij onder andere de oerknal in beschreef en kende 4 herdrukken. Op zijn 21ste publiceerde hij het boek ‘Fantastisch’. In dit boek bespreekt hij filosofische vraagstukken die hij beantwoordt gebaseerd op de wetenschap. Ook dit boek was een succes en is tot nu toe 7 keer gedrukt. Zijn derde boek heet ‘De Voedselzandloper’, waarin hij onderzoek doet naar het verouderingsproces en de invloed van voeding hierop.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Het boek de Voedselzandloper

Volgens Kris Verburgh is er een hoop mis met ons eet- en voedingspatroon. Hij merkt op dat we in onze huidige maatschappij bijna alles willen oplossen met pillen en operaties, terwijl voeding zoveel meer kan betekenen voor ons lichaam als wat ons geleerd wordt. Overgewicht (maar ook andere gezondheidsproblemen) is een erg groot en nog steeds groeiend probleem en wordt volgens Kris Verburgh grotendeels veroorzaakt door onze voeding.

Wat er daardoor nu gebeurt, is dat zogenaamde dieetgoeroes allerlei soorten diëten verzinnen. Deze worden onderbouwd met ‘tal van pseudowetenschappelijke argumenten’, maar zorgen niet voor een structurele oplossing. Daarnaast vindt hij de voedingsadviezen van overheidsinstellingen zeer zwak en komt met bewijs daarvoor.

Als je nadenkt over de uitleg van Kris Verburgh dan klinkt dat ook erg logisch! Hij zegt dat de mens al 180.000 jaar bestaat, en dat wij in de laatste 10.000 jaar daarvan opeens brood, rijst, pasta en aardappelen zijn gaan eten. Deze koolhydraatrijke producten zijn niet goed voor ons spijsverteringsstelsel, omdat ons lichaam dat simpelweg niet is gewend. Wanneer ons lichaam deze voeding dan toch binnenkrijgt, wordt het verouderingsproces versnelt, met alle gevolgen van dien. Daarom adviseert deze schrijver om brood, rijst, pasta en aardappelen, maar ook bewerkte voeding, zoveel mogelijk te vervangen met havermout, groente, fruit, bonen en noten.

De Voedselzandloper versus de Schijf van Vijf

Het boek heet “De Voedselzandloper”, maar hiermee wordt eigenlijk verwezen naar een nieuwe grafiek die in één oogopslag weergeeft hoe je zo gezond mogelijk kan eten. Deze is naar mijn idee sterk verbeterd ten opzichte van de bekende en ouderwetse schijf van vijf:

De voedselzandloper 2Schijf van Vijf

De voedselzandloper (links afgebeeld) beschrijft duidelijk wat wij minder en meer zouden moeten eten. Het komt er eigenlijk op neer dat gezond voedsel echt en puur natuur moet zijn.

De schijf van vijf (rechts afgebeeld) heeft nog wat uitleg nodig over de 5 schijven:

  1. Groente en fruit.
  2. Brood, rijst, pasta en aardappelen
  3. Zuivel, vlees, vis en vervangers.
  4. Halvarine, margarine en oliën.
  5. Water, thee, koffie, melk en vruchtendranken.

Het valt gelijk op dat de schijf van vijf juist wel brood, rijst, pasta en aardappelen adviseert voor een gezonde levensstijl. Ook wordt halvarine en margarine genoemd. Deze bevatten transvetten, waarvan is bewezen dat deze erg ongezond zijn. Ook is de schijf van vijf nogal gericht op de Nederlandse manier van eten, terwijl de voedselzandloper juist geschikt is voor eigenlijk iedereen over de hele wereld.

Waarom krijgt De Voedselzandloper kritiek?

Hoe populairder dit boek wordt, des te meer kritiek er wordt gegeven.

Volkskrant

Zo verscheen onlangs een artikel in de Volkskrant van Tonie Mudde die schreef dat de inhoud van het boek ‘lariekoek’ zou zijn.

Zo zegt Tonie Mudde: “Verburgh rangschikt in een tabel diverse voedingsmiddelen op basis van hun glycemische index. Hij gebruikt die cijfers als rechtvaardiging voor zijn strijd tegen pasta en brood. Het door hem bejubelde alternatief, havermout, is helaas onvindbaar in de tabel. Zelf maar opzoeken dus. Volgens Harvard Medical School heeft havermout een glycemische index van 50. Dat is vergelijkbaar met die van volkorenbrood en bruine rijst. Volkorenspaghetti scoort met 42 zelfs béter dan havermout. “

Zoals Kris Verburgh al vaak in zijn boek zegt: je moet kijken naar het hele plaatje! Havermout mag dan wel net zo’n hoge glycemsiche index hebben als volkorenbrood en bruine rijst, maar om verzadigd te raken heb je veel meer volkorenbrood of bruine rijst nodig dan havermout. Daarbij is over het algemeen havermout veel minder bewerkt dan brood, en dus daardoor puurder en gezonder.

Verder zegt Tonie Mudde dat Kris Verburgh veel claims maakt die berust zijn op wetenschappelijk drijfzand. Maar Tonie Mudde noemt verder geen reden hiervoor. Wetenschappelijke onderzoeken waar Kris Verburgh naar verwijst zijn vaak van hoge kwaliteit en onafhankelijk, zoals die van door bijvoorbeeld Harvard zijn gedaan.

Pauw & Witteman

Kris Verburgh was onlangs ook te gast bij het programma Pauw & Witteman. Daarin kreeg hij nogal wat lastige vragen op zich afgevuurd. Zo werd er gevraagd waarom hij de voedselzandloper volgt, want hij hoeft toch helemaal niet af te vallen? Kennelijk snappen mensen niet dat wanneer je gezond eet, je een gezond gewicht krijgt of blijft houden. Je wordt dus niet alsmaar dunner. Ook werd hij vergeleken met Sonja Bakker. Maar het grote verschil tussen deze twee, is dat Sonja Bakker haar eigen dieet lastig vol te houden vindt en daardoor ook alleen tijdelijk kan volgen, terwijl het dieet (of beter gezegd levenswijze) van Kris Verburgh prima vol te houden is voor je hele leven.

Andere reacties

Verder las ik ergens een reactie op internet over iemand die denkt dat er een bedrijf achter de voedselzandloper zit, met een verborgen agenda. Maar welke verborgen agenda zou dat bedrijf dan moeten hebben? Er wordt geen product in het boek gepromoot, maar vooral natuurlijke voedingsmiddelen. Helaas kan je daarvoor geen patent of iets krijgen, dus ook deze kritiek is misplaatst. De schrijver vindt het gewoon belangrijk dat bepaalde zaken over voeding, die hoogstaande wetenschappers al tientallen jaren roepen, eindelijk worden gehoord.

Klopt dan alles wat in de Voedselzandloper staat?

Nee, dat niet. Zo beveelt Kris Verburgh soja-producten aan, maar die bevatten vaak allerlei ongezonde toevoegingen zoals suiker en maissiroop. Ook is de soja zelf in de meeste gevallen genetisch gemodificeerd.

Daarnaast lijkt het net alsof de schrijver alleen het graan havermout gezond vindt, want hij bespreekt te weinig andere gezonde volwaardige granen. Zo heb je ook nog bruine rijst, volwaardige basmati rijst, wilde rijst, volle haver, quinoa, amaranth, gierst, boekweit en mais die veel bijzondere eigenschappen hebben.

Conclusie

Wat Kris Verburgh voor elkaar heeft gekregen is erg knap! Hij heeft wellicht een paar kleine steekjes laten vallen, maar daar kan nog altijd over gediscussieerd worden. Hij zorgt nu wel voor een grote bewustwording van onze voeding. Daarbij zullen over 10 jaar weer nieuwe onderzoeken zijn gedaan en andere zaken aan het licht komen, waardoor sommige adviezen van Kris Verburgh niet meer zullen kloppen. Dat hou je helaas toch altijd!

Het meest belangrijke feit wat voorlopig niet zal veranderen is voedsel dat puur natuur is, het beste is voor ons lichaam.

Kortom, dit is een boek die je op het gebied van voeding erg bewust maakt, heel leerzaam is en veel onduidelijkheden wegneemt. De voedselzandloper is een echte aanrader!

Daarbij zijn veel artikelen op deze website ook geïnspireerd door de Voedselzandloper.

Afvallen met een gezonde levensstijl?

Als je wilt afvallen heb je vast al talloze diëten geprobeerd, maar kom je toch telkens tot de conclusie dat ze uiteindelijk niet werken. Dit komt omdat deze traditionele dieetmethodes gebaseerd zijn op oude of verkeerde inzichten en soms zelfs op misleiding.

Als je het moeilijk vindt een gezonde leefstijl aan te nemen, of je weet niet waar je moet beginnen, dan kan het gloednieuwe en zeer kwalitatieve eBook de Afslank Receptenbijbel je hierbij erg goed ondersteunen.

Wat kan je verwachten van dit receptenboek?

  • De nieuwste wetenschappelijke feiten
  • Praktische tips over afvallen en gezondheid
  • Recepten die je goed verzadigen en die gemakkelijk te maken zijn

Dat betekent dus geen moeilijke dieetschema’s, geen dure dieetproducten en geen tijdelijke oplossingen meer. Onderneem nu actie en schaf dit eBook aan! Als je het boek nu bestelt, dan kan jij al over een paar minuten eindelijk echt leren hoe jij je lichaam kan geven wat het nodig heeft!

Ben jij toe aan dé omslag in jouw leven?

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

2 Reacties
  • @Krisverburgh Waarom Kritiek Op De Voedselzandloper Onterecht Is… http://t.co/i6HG0x7r2y

  • Sandra Schmiddt

    Beantwoorden

    Ik ben het er niet geheel mee eens, maar het is zeker zo dat puur voedsel het meest belangrijke is! Ik zou niet snel kunstmatige voedingstoffen nemen..Er zit wel een kern van waarheid in, maar ik mis de persoonlijke behoefte die ik wel bij bijv. http://healthrevolution.eu/persoonlijke-mix/ vindt.. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

  • Renato

    Beantwoorden

    Ik ben niet zo onder de indruk van dat ‘goede’ havermout.
    Als ik het gegeten heb, dan word ik er alleen maar moe en energieloos van.
    Verder heb ik dat met brood niet.
    Plus dat ik prima vooruit kan met bv 2 sneetjes brood.
    Het is echt niet zo dat ieder mens meer brood nodig heeft dan haver/mout om verzadigd te geraken.
    Ik vind het nogal kort door de bocht, dat verhaal over dat haver wel goed is en je de andere granen beter kan laten staan.
    Laat dan maar beter de havermout ook staan(ik zeker).
    Zo-veel anders dan de andere granen is het ook weer niet.
    Ik ervaar het in ieder geval niet zo.

Plaats een reactie