web counter
Waarom val ik niet af

Het Raadsel: Waarom Val Ik Niet Af Met Weinig Eten (1500 kcal dieet)?

Hoe komt het toch dat er mensen zijn die weinig eten (soms zelfs 1500 kcal per dag), maar toch niet afvallen? Staan ze in de ‘spaarstand‘ (verlaagde verbranding)? Eten ze wel echt zo weinig als ze zeggen? Of zijn hun hormonen uit balans?

Niet meer afvallen terwijl je weinig eet, kan ontzettend frustrerend zijn. Niet alleen omdat dat je tegen houdt je streefgewicht te bereiken, maar ook omdat de reden dat je niet meer afvalt, aanvoelt als een raadsel. Veel mensen die ervaring hebben met afvallen kunnen hierover meepraten.

In dit artikel geef ik 3 mogelijke oorzaken van het raadsel ‘waarom val ik niet af met weinig eten‘.

Een verlaagde verbranding de reden waarom ik niet afval?

Sommige volwassenen met overgewicht blijken helemaal niet zo veel te eten. Zij eten soms minder dan 1500 kcal per dag en vallen niet af en komen soms nog zelfs aan. De vraag ‘waarom val ik niet af?’ is dan een logische vraag.

Het is in principe onmogelijk om bij een negatieve energiebalans niet af te vallen. Eet je dus al erg weinig, maar val je niet af, dan gaat je lichaam kennelijk heel zuinig om met energie. Er is hier dan duidelijk sprake van een verlaagde verbranding. Dit wordt in de volksmond de ‘spaarstand’ genoemd.

Ook al zou ik nooit adviseren om een crash dieet voor langere tijd te volgen, is het bij een verlaagde verbranding al helemaal onverstandig om nog minder te gaan eten. Hiermee verlaag je namelijk nog verder de verbranding in rust (ook wel ruststofwisseling genoemd).

De verbranding in rust verbruikt rond de 70% van alle calorieën die iemand nodig heeft. Slechts 30% wordt door beweging verbrand. Ga je dus meer bewegen, dan zal dit (zeker op de korte termijn) weinig effect hebben.

Daarom is het lichaam zo slim om tijdens perioden van honger de ruststofwisseling te verlagen. Dat bespaart tenminste, want dit beslaat 70% van de totale verbranding.

Wil jij weten wat jouw ruststofwisseling (BMR) is, dan kun je een nauwkeurige inschatting maken via onderstaande BMR calculator.

Basaal metabolisme (BMR) berekenen

Geslacht:
* Methode die rekening houdt met je vetpercentage
Weet je je vetpercentage niet? Klik dan hier.

Jouw BMR uitslag

Je basaal metabolisme: kcal

Dit is een schatting van wat je dagelijks zou verbruiken als je helemaal niets zou doen (zelfs niet zou eten). Als je een realistische inschatting wilt hebben van je dagelijkse energieverbruik, vul dan je bewegingspatroon in:

Jouw dagelijkse energieverbruik

Dagelijks verbruik je: kcal

Voor het berekenen van jouw BMR en dagelijkse energieverbruik is gebruik gemaakt van de Cunningham formule. Harris Benedict formule. Herziende Harris Benedict formule. Katch-McArdle formule. Wil je hier een korte uitleg over? Klik dan hier. Mifflin St Jeor formule. Wil je hier een korte uitleg over? Klik dan hier. Oxford formule. Schofield formule.

Let op, de uitslag blijft slechts een benadering van jouw BMR.

Originele BMR calculator staat op HappyHealthy – met toestemming geplaatst

Vul je lengte, gewicht, leeftijd en geslacht in om je ruststofwisseling te berekenen. In de praktijk beweeg je natuurlijk ook nog. Daarom kan je vervolgens meer gegevens invullen, zodat je een overzicht krijgt van het totale aantal calorieën dat je lichaam elke dag verbrandt.

Vanaf hier is het even opletten, want nu kan je ontdekken of je mogelijk een verlaagde verbranding hebt.

Je hebt een verlaagde verbranding als uit de BMR calculator blijkt dat je dagelijkse energieverbruik hoger is dan het aantal calorieën dat je eet (iets wat je zelf moet bijhouden door calorieën tellen), maar toch niet afvalt of zelfs aankomt. In dit geval klopt de uitkomst van de BMR calculator dus niet.

Een verlaagde verbranding komt naar schatting bij meer dan 10% van alle mensen met overgewicht voor.

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

3 oorzaken op het raadsel ‘waarom val ik niet af met weinig eten’

De 3 oorzaken op het raadsel ‘waarom val ik niet af met weinig eten?’ wordt hier uitgebreid toegelicht.

‘Waarom val ik niet af’ oorzaak #1: vaak crashdiëten gevolgd

Crashdiëten zijn diëten met een hoge calorierestrictie. Vaak eet je hierbij minder dan 1000 kcal per dag.

Het is bekend dat wanneer je niets eet voor 3 dagen lang, zoals mensen doen bij intermittent fasting, het metabolisme wordt versneld met gemiddeld 14% (bron).

Alleen als je voor een langere periode niets of heel weinig eet, dan ontstaat het omgekeerde. Het lichaam krijgt dan te veel honger en zet zichzelf in de ‘spaarstand’.

Dit is een overlevingsmechanisme, wat is ontwikkeld als natuurlijke verdediging tegen hongersnood. Wanneer je in deze modus komt, zal het lichaam zoveel mogelijk proberen zijn vetreserves vast te houden.

Dat betekent dat de stofwisselingssnelheid wordt verlaagd, zodat je lichaam minder calorieën nodig heeft om zijn basistaken te kunnen uitvoeren. Om te overleven is dit natuurlijk erg belangrijk. Maar als je wilt afvallen, dan zal dit mechanisme behoorlijk in de weg zitten.

Ook zorgt dit mechanisme ervoor dat het moeilijk is om het jojo-effect te voorkomen, nadat men is gestopt met een crash dieet (bron). Wanneer je weer normaal gaat eten, heeft het lichaam nog even de tijd nodig, voordat het snapt dat de tijd van schaarste over is. Het zal daarom zoveel mogelijk calorieën proberen op te slaan, zodat bij een volgende periode met een calorie-tekort, voldoende energie beschikbaar is.

Is er te vaak een crash dieet gevolgd, of is er een lange tijd een calorietekort geweest, dan kan het zijn dat het lichaam niet meer (goed) kan terugschakelen naar een normale verbrandingssnelheid (bron).

‘Waarom val ik niet af’ oorzaak #2: genetische aanleg

Een verlaagde verbranding kan hebben te maken met genetische aanleg. Zo hebben Pima-indianen een lagere ruststofwisseling dan blanken mensen, waardoor deze indianen een hogere kans hebben op overgewicht. Dit heeft te maken met het bèta-3-adrenoceptor-gen, wat een rol speelt bij het sympathisch zenuwstelsel (bron).

Ook is er een ander gen gevonden wat invloed lijkt te hebben op de ruststofwisseling. Onderzoekers van de Cambridge University hebben ontdekt dat zeldzame varianten van het gen KSR2, ervoor zorgen dat het vermogen van cellen om glucose en vetzuren te gebruiken, wordt belemmerd (bron).

‘Waarom val ik niet af’ oorzaak #3: trage schildklier

De schildklier heeft een belangrijke taak in het lichaam. Het reguleert namelijk tal van processen waaronder de stofwisseling, de lichaamstemperatuur en de hartslag.

In Nederland zijn er ruim 541.400 mensen gediagnosticeerd met een schildklierafwijking (een te trage of te snelle schildklierwerking). Vermoedelijk zijn er nog eens 300.000 Nederlanders die rondlopen met vage klachten en nog niet worden (h)erkend als schildklierpatiënt (bron).

Een trage schildklier kan wederom te maken hebben door jarenlang vaak een crash dieet te hebben gevolgd. Ook kan een deficiëntie aan jodium, selenium en/of tyrosine (een aminozuur) een oorzaak zijn. Deze stoffen zijn namelijk de bouwstenen voor de schildklierhormonen. Vooral het actieve schildklierhormoon T3 is mede verantwoordelijk voor de regulatie van de verschillende verbrandingsprocessen in de cellen.

Wil je meer weten? Lees dan hier verder over de trage schildklier.

Hoe val ik af met een verlaagde verbranding?

De behandeling van het raadsel ‘waarom val ik niet af met weinig eten?‘ richt zich met name op het verhogen van de verbranding in rust. Je verbranding in rust is immers de hele dag door actief.

Het ontwikkelen van meer spierweefsel is daarbij een belangrijk onderdeel. Hoe meer spierweefsel, hoe hoger de verbranding in rust. Spieren hebben namelijk altijd energie nodig, ook als ze niet of nauwelijks worden gebruikt.

Sitting breaks (onderbrekingen van het zitten) en koud (af)douchen hebben ook een stimulerend effect op de verbranding.

Wat moet ik eten om af te vallen?

Uiteraard heeft voeding ook te maken met een goed werkend metabolisme. Het is met namelijk belangrijk om bij een verlaagde verbranding voldoende vet- en eiwitrijke voeding te eten. Het gemiddelde voedingspatroon van een westerling voldoet hier helaas niet aan. Vaak is het de koolhydraatrijke voeding die een te grote plek inneemt.

Met de recepten uit de Afslank Receptenbijbel kan je de balans in je voedingspatroon aanzienlijk verbeteren. Door het maken van de recepten uit dit boek, leer je niet alleen gezonde maaltijden voor te bereiden, maar krijg je ook meer eiwitten en vetten binnen.

Het enige wat je hoeft te doen is dit boek in huis te halen en de heerlijke gerechten klaar te maken. Zo pak je direct jouw verlaagde verbranding aan en zal je weer gewicht kunnen gaan verliezen.

Wat je kan verwachten van dit boek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die met regulaire ingrediënten te maken zijn
  • Achtergrond informatie over hoe je meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer koolhydraatarme gerechten, kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijsten

Persoonlijk vind ik het boek een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben en een echte toevoeging voor iedereen die gezond wilt afvallen!

Begin direct met de Afslank Receptenbijbel!

Misschien vind je dit ook leuk:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info
over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie