web counter
Kunstmatige Zoetstoffen/Suikervervangers: Dikmakers Of Onschadelijk?
zoetstoffen

Kunstmatige Zoetstoffen / Suikervervangers: Dikmakers Of Onschadelijk?

Je wilt afvallen, maar je hebt zin in een Cola! Pak je dan een Cola Zero/Light of toch liever een iets lekkere gewone Cola? Dit is de afweging tussen kunstmatige zoetstoffen en suikers. Oftewel, neem je een calorie-arm drankje of een caloriebom!?

Als het gaat om kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers, dan zijn er vele standpunten te vinden over wat men vindt van deze zoetstoffen. Alleen is de vraag: hoe zit het nu echt?

In dit artikel vertel ik je alles over kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers, zodat je de volgende keer niet meer na hoeft te denken over welke Cola (of welke zoetigheid dan ook) je het beste kan kiezen.

Wat zijn kunstmatige zoetstoffen?

Kunstmatige zoetstoffen zijn bedoeld om suikers te vervangen of bepaalde voedingsmiddelen zoeter te maken. Sommige van deze zoetstoffen komen voor in de natuur, anderen worden gemaakt in de fabriek. Totaal bestaan er zo’n 15 goedgekeurde zoetstoffen die allemaal een E-nummer hebben gekregen.

Deze zoetstoffen zijn in te delen in 2 varianten:

Wil je een gezond afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?
Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

1. Extensieve zoetstoffen

Kenmerken van extensieve zoetstoffen:

  • Zijn half zo zoet tot even zoet als gewone suiker.
  • Bevatten minder of net zoveel calorieën als gewone suiker.
  • Beïnvloeden de bloedsuikerspiegel minder of minder snel dan gewone suiker.
  • Zijn vaak te vinden in ‘suikervrije’ producten.

Je kunt ze herkennen aan de namen:

  • Isomalt – E953
  • Lactitol – E966
  • Maltitol – E965
  • Mannitol – E421
  • Sorbitol – E420
  • Xylitol – E967
  • Erythritol – E968

2. Intensieve zoetstoffen

Kenmerken van intensieve zoetstoffen:

  • Zijn 30 keer (cyclamaten) tot wel 37.000 keer (advantaam) zoeter dan suiker.
  • Bevatten (vrijwel) geen calorieën.
  • Beïnvloeden de bloedsuikerspiegel niet tot nauwelijks.
  • Zijn vaak te vinden in zoetjes, vloeistof of poeder,  light frisdrank, zuivelproducten en suikervrije kauwgom.

Je kunt ze herkennen aan de namen:

  • Acesulfaam – E950
  • Aspartaam – E951
  • Cyclamaat – E952
  • Advantaam – E969
  • Sacharine – E954
  • Sucralose – E955
  • Steviolglycosiden (uit steviaplant) – E960
  • Thaumatine – E957
  • Tagatose 1,5 – (geen e-nummer)

Zoals je waarschijnlijk weet hebben E-nummers niet bepaald een goede reputatie. Ook al wil ik nu niet teveel in gaan op deze E-nummers, wil ik je wel meegeven dat E-nummers niet altijd fabrieksmatig zijn en daarom hoeven zij dus ook niet altijd ongezond te zijn.

Waarom zou je kiezen voor kunstmatige zoetstoffen?

Al jarenlang worden kunstmatige zoetstoffen ingezet als wapen tegen overgewicht en diabetes. Een perfect alternatief zou je zeggen!

Het is algemeen bekend dat teveel suiker ongezond is. Toch is de jaarlijkse inname van suiker in de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon per jaar.

De gemiddelde Nederlander eet zo’n 34 suikerklontjes per dag.

Mensen die hier bewust van zijn en suiker willen verminderen, grijpen daardoor naar alternatieven waarin suikervervangers zitten. Zij komen dan al snel uit op voedingsmiddelen die zijn gezoet met kunstmatige zoetstoffen.

Hiermee hopen zij ongestoord hetzelfde te kunnen blijven eten en drinken, zoals ze voorheen ook al deden, maar dan wel zo suikervrij mogelijk. Klinkt als een goed plan, niet waar?

Kunstmatige zoetstoffen schadelijk?

Zou het echt mogelijk zijn om je lichaam voor de gek te houden door suikers te vervangen met kunstmatige zoetstoffen?

Voor de voedingsindustrie is het geen probleem. Bepaalde zoetstoffen zijn namelijk goedkoper dan suiker en je hebt er nog minder van nodig ook. Een win-win situatie!

Maar je voelt hem natuurlijk al aankomen… Zoetstoffen zijn voor het menselijk lichaam helemaal geen goed alternatief voor suiker!

Fabrieksmatige zoetstoffen zijn net zo ongezond en misschien zelfs ongezonder dan hetzelfde product dat wel is gezoet met suiker!

Fabrieksmatige zoetstoffen in voedingsmiddelen worden namelijk steeds vaker in verband gebracht met overgewicht, diabetes, neurologische aandoeningen, depressie en het hongergevoel.

Kunstmatige zoetstoffen en afvallen

Producten die calorie-arm zijn en toegevoegde zoetstoffen bevatten zijn, als je het mij vraagt, een zeer goed doordachte marketingtruc!

Je vertelt eerst aan iedereen dat de hoeveelheid calorieën de belangrijkste factor is als het gaat om afvallen en je gezondheid en bewijst dit via een hoop wetenschappelijke onderzoeken. Vervolgens kom je daarna met de oplossing om dan maar calorie-arme producten te eten.

Natuurlijk word je van calorie-arme producten op zichzelf niet dikker. Dat gaat ook nogal lastig als het product weinig calorieën bevat. Alleen dat is het probleem ook niet!

Waar het om gaat is:

  1. Dat je door het eten van calorie-arme producten, nog steeds niet de voedingsmiddelen eet die je zou moeten eten, zoals groente, fruit, noten en water. Alleen door het eten van verse voedingsmiddelen, zal je echt gezond afvallen en optimale gezondheid kunnen bereiken.
  2. Dat het hongergevoel eerder zal terugkomen. Hierdoor is de kans groot dat je alsnog teveel eet.

Wat doen kunstmatige zoetstoffen / suikervervangers?

Zoetstoffen verstoren het honger-verzadigingsmechanisme in ons lichaam en veranderen de suikerstofwisseling.

Zoetstoffen (extensief en intensief) wekken het hongergevoel op!

Een zoete smaak in de mond (of dat nu uit suiker en/of zoetstoffen zijn) maakt het lichaam gereed om zoet te gaan verwerken (bron).

De alvleesklier krijgt een signaal om insuline aan te maken. Als gevolg is de bloedsuikerspiegel niet tot nauwelijks gestegen, maar de restanten glucose in het bloed worden wel opgeruimd. Het gevolg hiervan is dat de bloedsuikerspiegel te ver daalt, waardoor je zin krijgt in iets zoets en al gauw meer gaat eten dan goed voor je is.

Als het lichaam te vaak zoetstoffen binnen krijgt die erg weinig of geen calorieën bevatten, neemt de alvleesklier het signaal om insuline aan te maken, niet meer serieus. Op dit moment wordt er dus minder insuline aangemaakt, zelfs op momenten dat er wel “gewone” suikers binnen komen. Op deze manier raakt de alvleesklier behoorlijk ontregeld, waardoor het risico om diabetes type 2 te krijgen hoger wordt.

Nog niet overtuigd? Hier zijn een aantal interessante onderzoeken die laten zien wat de invloed is van zoetstoffen in onze voedingsmiddelen:

  • In een onderzoek van 14 jaar lang kwam naar voren dat het risico om diabetes te krijgen, meer stijgt door het drinken van light frisdranken dan frisdranken die zijn gezoet met suiker (bron).
  • In hetzelfde onderzoek steeg de kans op diabetes met 33%, als je iedere dag één glas light frisdrank nuttigt (bron).
  • Dit onderzoek laat zien dat het dagelijks drinken van light frisdrank in verband staat met een 67% meer kans op diabetes type 2 (bron).
  • Een onderzoek met vrouwen die light frisdrank drinken, dronken maar liefst twee keer meer frisdrank, dan vrouwen die reguliere suikerrijke frisdrank dronken (bron).
  • In een onderzoek met ratten die kunstmatige zoetstoffen namen waren dit de gevolgen: ze aten meer, hadden een vertraagd metabolisme en hadden een verhoging van 14% in vetpercentage. Dit allemaal terwijl ze minder calorieën hadden genuttigd (bron).

Kunstmatige zoetstoffen en de organen

Darmen

Bepaalde zoetstoffen kunnen de darmflora verstoren. Dit kan bijdragen aan gewichtstoename, het metaboolsyndroom, een verzwakt immuunsysteem en een minder goede nachtrust.

Een onderzoek gepubliceerd in de Journal of Toxicology and Environmental Health bij ratten, onthulde dat sucralose (splenda) de microflora in de darm verandert (bron). Daarnaast remt het de omzetting van voedingsstoffen af.

In een andere recent onderzoek, veranderd de kunstmatige zoetstof sacharine de balans van de darmbacteriën, bij 4 van de 7 gezonde vrijwilligers (bron).

Lever

De lever heeft een belangrijke taak om toxische en belastende stoffen onschadelijk te maken. Dit wordt ook wel ontgiften genoemd. Kunstmatige zoetstoffen bevatten geen essentiële voedingsstoffen en moeten daarom door de lever worden afgebroken.

Aangezien de lever in de huidige omgeving al genoeg wordt belast, wordt met de inname van kunstmatige zoetstoffen deze belasting alleen maar meer.

Hoe zit het met stevia?

Stevia is een natuurlijke stof en 300 keer zoeter dan suiker. Er hoeven geen chemische componenten aan worden toegevoegd om gebruik te maken van deze zoetstof. Daarbij heeft stevia geen negatieve invloed op de darmflora.

Toch ben ik geen fan van stevia, want deze is vaak alsnog bewerkt en ontdaan van zijn gezonde voedingstoffen. Daarbij zit er in een pot stevia vaak maar een heel klein percentage stevia in en eet je dus alsnog gewone suiker.

Wat nu?

Als jij je lichaam probeert te slim af te zijn met koolhydraatarme producten, zal het lichaam jou te slim af zijn. Door het blijven grijpen naar voedingsmiddelen die bewerkt en kunstmatig gezoet zijn, ontneem jij jezelf de mogelijkheid om echt gezonde en verse voedingsmiddelen te eten.

Ik zeg niet dat het eten van producten die kunstmatig zijn gezoet, jou niet kunnen helpen bij het afvallen. Een Cola-light is voor jou wellicht een goede oplossing, maar de beste oplossing is nog altijd om helemaal geen Cola te drinken.

Calorie-arme producten zijn overbodig en dragen niets bij aan je gezondheid. Kies daarom altijd voor verse voedingsmiddelen waarin veel eiwitten, vetten en vezels zitten. Drink daarbij water, thee en af en toe koffie (gefilterd en zonder melk/suiker).

Met deze manier van eten maak je een einde aan al die zoetigheden, terwijl je alsnog heerlijk kan genieten van lekker eten.

Hoe zonder kunstmatige zoetstoffen en suikervervangers toch lekker eten

We willen allemaal lekker eten en genieten, maar daarvoor is veel zoetigheid absoluut onnodig. Wist je dat je smaakpapillen al na 3 dagen veranderen als je stopt met producten die kunstmatig gezoet zijn?

Aardbeien, druiven en ander fruit zal opeens veel zoeter (en dus lekkerder) smaken. Ook de smaak van groente zal je steeds beter bevallen. Laat je zelfs voor een paar weken alle zoetigheden liggen, dan kan het zijn dat je snoep en frisdrank zelfs te zoet gaat vinden. Dat betekent dat je niet eens meer behoefte hebt aan deze zoetigheid. Zou dat niet een geweldige stap zijn naar een gezonder lijf?

Als je niet goed weet hoe je maaltijden, desserts en andere tussendoortjes lekker kan klaarmaken zonder veel zoetigheid, dan kan de Afslank Receptenbijbel (fysiek en digitaal) je hierbij uitstekend helpen. Ik heb daadwerkelijk nog nooit zo’n mooi, modern en overzichtelijk receptenboek gezien.

Wat kan je verwachten van dit boek:

  • Recepten die voor iedereen simpel en snel te maken zijn
  • Recepten die “normale” voedingsmiddelen bevatten
  • Tips en trucs over hoe je een gezonde leefstijl makkelijk kan volhouden

Veel beter dan dit zal het de komende 10 jaar waarschijnlijk niet worden. Of blijf je liever lekker ongezond bezig, waardoor je nooit echt kan zeggen dat je tevreden bent met je lichaam en je gezondheid?

Klik hier voor meer informatie:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Misschien vind je dit ook leuk:

Laurens Helmstäter

Laurens is de oprichter en eigenaar van Echt Gezond Afvallen. EchtGezondAfvallen.nl is bedoeld om iedereen te helpen veilig en gezond af te vallen. Vind meer info over Laurens Helmstäter.

Geen Reacties

Plaats een reactie